263,7 mil. tone de emisii cu efect de sera

263,7 mil. tone de emisii cu efect de sera

Coca-Cola, PepsiCo, Unilever, Danone, Mars, Mondelez International, Kellogg's, General Mills, Nestle si Associated British Foods fac parte dintr-o industrie evaluata la 7 trilioane de dolari, mai mare decat sectorul energetic si reprezentand aproximativ 10% din economia globala. Aceste companii angajeaza milioane de oameni direct si indirect in activitati de productie, procesare, distributie si vanzare a produselor.

Potrivit Oxfam, cele 10 companii au emis anul trecut 263,7 milioane de tone de emisii cu efect de sera. Daca acesti producatori ar fi un stat ar reprezenta a 25-a cea mai poluanta tara din lume.

Mai mult, raportul analizeaza pozitia celor 10 jucatori fata de sapte aspecte neglijate de industria alimentara: pozitia femeilor, micii fermieri, muncitorii din ferme, apa, pamant, schimbarile climatice si transparenta.

Pozitia femeilor in procesul de productie

Pozitia femeilor in procesul de productie

Femeile reprezinta 43% din forta de munca din agricultura. Cu toate acestea, de cele mai multe ori nu au drept de proprietate asupra terenurilor agricole si sunt platite cu mai putini bani decat barbatii pentru aceleasi sarcini de munca. Spre exemplu, in Cameroon femeile furnizeaza 80% din alimente, insa au drept de proprietate pentru doar 2% din terenuri.

Potrivit analizei Oxfam, doar Coca-Cola si Nestle inregistreaza progrese in aceasta zona, in timp ce la polul opus se afla Mars, Danone si Associated British Foods.

Sursa foto: Femei agricultura, Shutterstock.com

Micii fermieri

Micii fermieri

Peste 400 de milioane de ferme la nivel mondial sunt de mici dimensiuni (2 hectare). Cu toate acestea, fermele de mici dimensiuni furnizeaza produsele necesare pentru 2-3 miliarde de oameni din intreaga lume. Raportul analizeaza strategia companiilor pentru sprijinirea micilor fermieri in a avea acces la lantul de distributie, de a le asigura un venit decent si de a investi in aceste afaceri.

Sursa foto: Micii fermieri, Shutterstock.com

Muncitori in agricultura

Muncitori in agricultura

Peste un miliard de oameni lucreaza in agricultura la nivel mondial. 53% din cei 215 milioane de minori care lucreaza in lume sunt implicati in agricultura. Raportul analizeaza modul in care companiile asigura conditii de munca adecvate si ofera salarii care sa le permita familiilor un trai decent.

La acest capitol, cel mai bun scor a fost obtinut de Unilever, urmat de Nestle si Mars. Spre comparatie, Danone, General Mills si Kellogg's au obtinut cel mai scazut procentaj.

Sursa foto: Agricultura, Shutterstock.com

Schimbarile climatice

Schimbarile climatice

Aproximativ 29% din emisiile cu efect de sera provine din industria alimentara, companiile fiind deficitare in privinta reducerii surselor de poluare. In acest context, la nivel global 1,7 miliarde de fermieri sunt puternic influentati de schimbarile climatice. Nestle, Coca-Cola si Unilvers sunt companiile care au experimentat o imbunatatire in ceea ce priveste reducerea emisiilor cu efect de sera, in timp ce Associated British Foods ramane deficitara la acest capitol.

Sursa foto: Clima, Shutterstock.com

Terenuri agricole

Terenuri agricole

In ultimii zece ani o suprafata de opt ori mai mare decat Marea Britanie a fost achizitionata de investitori. Aceste terenuri ar putea fi utilizate pentru a hrani un miliard de oameni din intreaga lume, mai mult decat populatia actuala afectata de foamete. Intr-un singur an tranzactiile cu terenuri agricole vandute unor investitori straini au crescut cu aproape 200% in tarile in curs de dezvoltare. Raportul analizeaza daca cele zece mari companii au implementat reguli prin care se asigura de transparenta lanturilor de aprovizionare.

La acest capitol niciuna dintre tarile analizate nu a realizat progrese.

Sursa foto: Terenuri agricole, Shutterstock.com

Apa

Apa

Pana in anul 2025 1,8 miliarde de oameni vor locui in zone fara acces la o sursa potabila de apa. Mai mult, in urmatorii 40 de ani resursele de apa vor trebui sa sustina sisteme agricole create pentru a hrani o populatie mai mare cu 2,7 miliarde de persoane. Spre exemplu, in Pakistan comunitatile rurale sustineau ca Nestle imbutelia si vindea apa din puturile de adancime in apropierea satelor unde locuitorii nu isi permiteau apa potabila. In prezent, majoritatea companiilor analizate au realizat progrese in ceea ce priveste reducerea cantitatii de apa folosita in productie, cel mai bine pozitionandu-se chiar Nestle, urmata de Unilever.

Sursa foto: Apa, Shutterstock.com

Transparenta

Transparenta

Transparenta reprezinta un element esential in comunicarea dintre companii, consumatori si autoritati. Companiile sunt indreptatite sa informeze cel putin asupra originii produselor si furnizorii de materii prime. In acest sens, cele mai transparente companii sunt Nestle, Danone, Unilever, Coca-Cola si Mars.

Sursa foto: Transparenta, Shutterstock.com