Lichiditatea, principala problema
“Trebuie sa mentinem activitatile de promovare”
“Cred in potentialul pietei de capital romanesti”
Cand vom vedea o bursa matura la Bucuresti?
1 / 5

Lichiditatea, principala problema

La inceput de mandat, directorul general al Bursei de Valori Bucuresti, Anca Dumitru, nu ezita sa vorbeasca deschis despre lipsurile si problemele pietei, dar si despre ce solutii se intrevad in acest sens.

Prima parte a discursului ei rezuma extrem de bine cea mai importanta dificultate a bursei si sugereaza motivatia esentiala a succesului sau in cariera: pasiunea pentru acest domeniu.

“Frumusetea pietelor bursiere este ca desi sunt “organisme” relativ complicate, evaluarea performantelor lor se poate face intr-o maniera destul de simpla (deloc simplista), apeland la un singur criteriu: lichiditatea”, spune Dumitru.

Toate celelalte elemente care contribuie la functionarea unei burse, cum ar fi transparenta, guvernanta corporativa, sistemele electronice de tranzactionare, tipurile de ordine subsumeaza obiectivului general al oricarui operator de piata: sa creeze conditiile optime pentru libera manifestare a cererii si ofertei pentru instrumentele financiare listate, premisa a unei lichiditati ridicate.

“Privind lucrurile din aceasta perspectiva, principala problema a pietei bursiere autohtone este simplu de identificat: lichiditatea insuficienta. Si de aici deriva si solutia la problemele punctuale pe care trebuie sa le rezolve o bursa: trebuie sa creasca lichiditatea”, explica directorul Bursei.

Astfel, acesta trebuie sa fie obiectivul principal si masurile sa varieze de la emitenti mai multi si cu free-float mai mare, investitori mai multi si mai variati (de la investitori strategici, care investesc pe termen mediu si lung, pana la investitori speculatori, “day-traders”, care urmaresc obtinerea de profituri zilnic, din variatiile relative ale preturilor si au un mare aport la asigurarea lichiditatii).

“Trebuie sa crestem vizibilitatea bursei, atat pe plan intern, dar si extern, importanta investitorilor straini, dar si a brokerilor si custozilor mari, cu expunere internationala, fiind extrem de mare. Trebuie sa crestem accesibilitatea la piata romaneasca, participantii sa gaseasca si pe piata noastra aceleasi standarde de acces, aceleasi reguli si aceleasi produse ca pe pietele cu care sunt deja obisnuiti. Foarte importanta este prezenta market-makerilor”, considera Anca Dumitru.

Afla ce instrumente financiare lipsesc de la BVB

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri