1 / 8

La ce trebuie sa te uiti cand inchei contract(e) cu operatori telecom

Relatiile dintre furnizorii de retele si servicii de comunicatii electronice si utilizatorii finali, care pot fi persoane fizice sau juridice, inclusiv IMM-uri, sunt reglementate, in principal de dispozitiile O.U.G. nr. 111/2011 privind comunicatiile electronice („O.U.G. nr. 111/2011”).

Alina Vizitiu, avocat in practica de IT, media si telecom a NNDKP (foto)
spune ca, in general, contractele de comunicatii electronice (telefonie mobila, fixa sau transfer de date) sunt contracte standard de adeziune, greu de negociat sau chiar deloc negociabile. “Cu toate acestea, in functie de puterea economica a unei societati IMM, operatorii accepta negocierea/modificarea ofertei comerciale sau chiar a anumitor clauze contractuale, prin intermediul departamentelor de vanzare dedicate special acestui segment de piata”.

Cu alte cuvinte, este indicat ca inainte de a accepta din start anumiti termeni (de natura pecuniara sau nu) impusi de operatorii telecom sa incercati sa negociati contractul/contractele.

“Desi in general nu se observa o diferenta semnificativa la nivel contractual intre prevederile standard pentru clienti persoane fizice sau cele pentru persoane juridice, totusi exista anumite deosebiri, de cele mai multe ori acolo unde legea nu obliga operatorii sa includa in contracte anumite informatii sau sa respecte anumite conditii stabilite de lege in beneficiul persoanelor fizice. Totusi, este de mentionat ca, in conformitate cu prevederile noului cadru legislativ in domeniul comunicatiilor electronice, un client persoana juridica are posibilitatea de a solicita unui operator sa incheie contracte, respectand acele conditii minime stabilite de lege in beneficiul persoanelor fizice”, mai spune Vizitiu (foto stanga).

O alta particularitate in cazul IMM-urilor prin raportare la persoanele fizice este ca IMM-urile nu au posibilitatea de a se adresa autoritatii pentru protectia consumatorilor, aceasta neavand competenta de a analiza/solutiona plangeri formulate de persoane juridice. Un client IMM va avea insa posibilitatea de a se adresa, in cazul unui diferend, fie ANCOM (autoritatea de reglementare in domeniul comunicatiilor electronice), fie instantelor de judecata.

Potrivit noului cadru legislativ in domeniul telecom, contractele incheiate cu furnizorii de servicii de comunicatii vor contine mai multe clauze minime obligatorii, subliniaza, la randul sau, Iulia Ciobotaru, Associate Dragne&Asociatii.

Astfel, potrivit art. 51 din O.U.G. nr. 111/2011, contractele vor contine, intr-o forma clara, inteligibila si usor accesibila, clauze minime privitoare la: (i) datele de identificare ale furnizorului; (ii) serviciile furnizate; (iii) preturile si tarifele aferente fiecarui serviciu sau produs contractat impreuna cu serviciul, modul de aplicare a acestora, modalitatile prin care pot fi obtinute informatii actualizate privind totalitatea tarifelor practicate, modalitatile de plata, precum si precizarea daca exista eventuale diferente de cost datorate modalitatilor diferite de plata; (iv) durata contractului, conditiile privind reinnoirea si incetarea furnizarii serviciilor si a contractului, precum si conditiile in care opereaza suspendarea furnizarii serviciului; (v) despagubirile aplicabile si procedura de acordare a acestora in cazul nerespectarii nivelurilor de calitate convenite si a celorlalte clauze contractuale; (v) metodele prin care se poate initia procedura de solutionare a litigiilor, mai spune avocatul Dragne&Asociatii.

Sintetizand, atunci cand incheie contracte cu furnizorii de servicii de comunicatii electronice, clientii trebuie sa acorde atentie urmatoarelor aspecte: (i) tarifele aplicabile; (ii) durata de timp in care se realizeaza conexiunea; (iii) daca exista sau nu restrictionari la utilizarea anumitor servicii/aplicatii; (iv) modalitatea de anuntare a unei defectiuni si termenul de remediere a acesteia; (v) taxele pe care trebuie sa le achite in cazul in care renunta la contract inainte de termen; (vi) conditiile in care se poate suspenda serviciul; (vii) desbagubirile la care au dreptul in cazul in care furnizorul nu respecta contractul.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri