1 / 7

Marius Ghenea, FIT Distribution

La o cina de afaceri, se poate incepe cu un whisky si se poate termina cu un coniac, insa la masa, baza bauturii va fi tot vinul, crede Marius Ghenea (foto), presedintele FIT Distribution.

In ultimii ani, el a inceput sa cunoasca mai bine sortimentele de vin, reusind chiar sa mearga in calatorii speciale in jurul lumii pentru degustari, atat in zonele europene traditionale (Franta, Italia, Spania), cat si in America de Nord, America de Sud, Africa de Sud, Australia si Noua Zeelanda.

“Evident, am facut degustari de vinuri si in Romania, iar unele au fost chiar niste experiente frumoase. Alte calatorii legate de bauturi au fost cele din Scotia (degustari de whisky in Speyside) sau Franta (coniac in Cognac si sampanie in Champagne)”, explica Marius Ghenea.

Preferintele sale vizeaza vinurile “rosii, pline si evident seci”. In afara de diverse vinuri frantuzesti si italiene, vinurile din Lumea Noua sunt preferatele sale, mai ales cele din Argentina si Chile, precum si unele vinuri californiene, care insa nu se comercializeaza des in Romania. In ceea ce priveste vinurile cupaj, in afara de Statele Unite ale Americii, Marius Ghenea a mai gasit vinuri de acest gen in Africa de Sud. “Sa faci un amestec bun intre mai multe soiuri de struguri este o arta”, considera presedintele FIT Distribution.

Managerul alege vinul pe care urmeaza sa-l serveasca in cadrul unei mese de afaceri in primul rand in functie de macare, desi i se pare un stereotip selectia culorii vinului dupa “culoarea” carnii servite. “In realitate, lucrurile sunt ceva mai complicate si mai nuantate, insa pot deveni si foarte simple, daca te simti bine cu un anumit sortiment de vin. Apoi mai aleg vinul in functie de sezon, in functie de perioada zilei, in functie de companie. Si nu in ultimul rand, in functie de ce este disponibil in meniu”.

In ceea ce priveste regulile alegerii unei bauturi in cadrul intalnirilor de afaceri la restaurant, el spune ca, in cazul in care sunt invitati straini la masa care nu sunt foarte familiari cu Romania, propune intotdeauna ca prima optiune un vin romanesc de calitate.

“Cu privire la vinul la pahar, din pacate inca sunt putine restaurante care ofera vin de buna calitate la pahar (nu inteleg de ce), dar restaurantele cu profil de business au inceput sa inteleaga faptul ca acest lucru este necesar, pentru ca de multe ori, la o intalnire de afaceri in doi sau in trei, mai ales la pranz, o sticla de vin ar fi prea mult”, apreciaza Marius Ghenea.

O alta regula subliniata de seful FIT Distribution este ca, de obicei, persoana cu cea mai mare experienta in vinuri de la masa este cea care propune si degusta vinul. In plus, o regula de bun simt este ca, in afara de preferintele personale, sa intrebi si partenerii ce anume prefera, ca si culoare, dar si ca tip de vin, spune Marius Ghenea.

“Nu in ultimul rand, ospatarul ar trebui consultat si el. Evident daca exista un sommelier in restaurant, acesta ar trebui chemat in primul rand, pentru ca in afara de o recomandare buna, el poate face tot procesul mai elegant si mai interesant pentru cei de la masa”, mai afirma Ghenea.

In calatoriile sale in diferite tari, a trebuit – din politete, dar si din curiozitate – sa incerce bauturile traditionale, care, de obicei, nu erau vinuri, ci bauturi puternic alcoolizate.

“De la sake in Japonia la baijiu in China (ceea ce inseamna «vin alb», insa este de fapt o bautura foarte tare, de peste 40% alcool) sau la soju in Korea, am incercat toate aceste bauturi traditionale in jurul lumii: pisco si pisco-sour in Peru/Chile, tequila in Mexico, bacardi in Puerto Rico sau rom in Cuba, whisky in Scotia. Practic, fiecare tara are o asemenea bautura cu care se mandreste, cum ar fi la noi tuica, pe care si eu o recomand sa o incerce strainilor care vin in Romania, mai ales cand suntem intr-un restaurant traditional romanesc. Experientele legate de asemenea bauturi sunt intotdeauna interesante (desi unele se sfarsesc cu dureri de cap)”, completeaza Marius Ghenea.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri