1 / 4

Ce castiga si ce pierde o companie care permite accesul la social media

La jumatatea lui octombrie anul trecut, constructorul german de automobile Porsche interzicea angajatilor accesarea site-urilor de socializare, iar doar cateva zile mai tarziu Commerzbank, a doua banca germana, decidea acelasi lucru, motivele principale fiind teama de scurgeri de informatii si posibila scadere a productivitatii. Alte mari companii germane care au luat masuri asemanatoare sunt Volkswagen, grupul energetic E.ON si producatorul de ciment Heidelbergcement.

“A adopta o atitudine stricta in sensul interzicerii accesului la social media poate fi o atitudine extrema. Angajatorii stiu ca adevarata performanta o au de la angajatii multumiti. Un angajat activ in social media va fi deranjat de o astfel de limitare. El va iesi des la cafea, la tigara sa-si verifice contul de pe telefonul mobil, va astepta cu nerabdare sfarsitul programului care va insemna si ridicarea restrictiei”, afirma Cosmina Simion (foto sus), coordonatorul practicii de proprietate intelectuala, media si tehnologie din cadrul companiei de avocatura DLA Piper Romania.

De altfel, 65% din 2.500 de angajati europeni au spus ca retelele de socializare i-au facut mai eficienti pe ei si pe colegii lor, iar 46% dintre respondenti au spus ca au idei mai multe si sunt mai creativi datorita accesului la astfel de site-uri, arata un studiu realizat de AT&T, cel mai mare operator de telecomunicatii din SUA. Acelasi studiu arata ca 38% dintre cei care au participat la studiu au spus ca retelele de socializare ii ajuta sa gaseasca solutii la problemele intampinate, iar 36% au declarat ca prin intermediul Facebook si a altor site-uri similare au aflat informatii despre ceilalti angajati si clienti.

Pentru ca exista avantaje, dar si dezavantaje, si parerile specialistilor romani sunt impartite. Daca unii cred ca angajatii pot accesa retelele de socializare, altii cred ca acestea ar trebui interzise, iar in timp ce unele companii permit accesul tuturor angajatilor la site-uri precum Facebook ori Myspace, altele permit acest lucru unui numar restrans de salariati.

“Eu sustin permisiunea utilizarii retelelor sociale in timpul programului de lucru. Studii recente au aratat ca accesul liber la internet la birou contribuie la cresterea productivitatii angajatilor. Pot spune ca micile pauze de la munca pe parcursul unei zile si conectarea in acele momente la social media ma stimuleaza pentru a ma concentra apoi pe alte lucruri care trebuie duse la capat. La urma urmei, nu e sanatos sa muncesti in flux continuu”, afirma Cristian Manafu (foto jos), consultant The Connector, agentie de comunicare in social media.

Pe de alta parte, Alina Candea, business manager la firma de recrutare CVO Sales & Marketing Recruitment, crede ca salariati nu ar trebui sa aiba acces la site-uri de socializare, dezavantajele fiind mai multe decat avantajele.

“In general, majoritatea utilizatorilor de retele de socializare tind sa comunice informatii despre locul lor de munca, iar profilul lor pe un anumit site contine denumirea companiei, locatia, pozitia, uneori chiar si o parte din atributii. Se poate intampla ca unele dintre aceste informatii sa intre in sfera de confidentialitate. Totodata, imaginea utilizatorului de retele de socializare este in mod automat asociata cu imaginea companiei angajatoare. Daca, spre exemplu, pozele postate de catre utilizator au un caracter nepotrivit , acesta poate indirect afecta imaginea angajatorului”, afirma specialistul in resurse umane .

Ea remarca insa si cateva avantaje: faptul ca aceste site-uri faciliteaza interactiunea cu profesionisti din acelasi domeniu, iar vizibilitatea companiei creste.

De altfel, si oficialul DLA Piper evidentiaza riscurile de care se tem majoritatea angajatorilor si anume posibila scadere a productivitatii salariatului in timpul programului, acesta urmand sa stea peste program pentru a-si indeplini sarcinile de serviciu.

“Iar aceasta munca trebuie, conform codului muncii, remunerata si compensata cu timp liber. Din punct de vedere tehnic avem de-a face si cu un anumit grad de expunere la virusi. In plus, ne putem confrunta si cu scurgeri de informatii confidentiale”, mai spune Cosmina Simion.

Un astfel de domeniu poate fi cel bancar, dupa cum declara Cristian Manafu, el adaugand ca bancile sunt “indreptatite” sa tina departe ”site-urile populare de sistemul intern de comunicatii”.

“Sunt indreptatite, nu doar pentru ca angajatii ar putea scoate intentionat din companie informatii sensibile, ci pentru a preveni eventuale atacuri informatii sau scurgeri accidentale de date importante. Se intampla multe nenorociri in online din nestiinta angajatilor. De altfel, conform unui studiu realizat impreuna cu Daedalus Millward Brown, doi din zece respondenti au declarat ca au accesul la retelele sociale restrictionat la munca, scoala”, mai spune specialistul in social media.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri