Privire de ansamblu

Privire de ansambluTarget-ul s-a extins de la clientii cu foarte multi bani pana la clasa medie-superioara care aloca un buget din ce in ce mai mare produselor si serviciilor de lux, cele mai atractive segmente, in ordinea volumului de vanzari, fiind: auto, moda, accesorii, bijuterii/ceasuri, parfumerie/cosmetice, IT/gadgets, SPA, hotelarie si selective retailing.

Din punct de vedere al penetrarii brand-urilor si serviciilor de lux, clasamentul este dominat tot de Ucraina, urmata de Bulgaria, care a depasit Romania in ultimele 14 luni, la acest capitol, dublandu-si numarul de francize si magazine de tip multibrand in aceasta perioada, mai arata specialistii CPP. In timp ce Armani a refuzat o noua propunere de franciza in Romania in ultimele 6 luni, franciza Emporio Armani din Sofia inregistreaza recorduri de vanzari la nivel regional. Aceeasi situatie se intalneste si la brand-urile reprezentate in sistem multibrand, vanzarile Dolce Gabbana, Versace, Yves Saint Laurent si Fendi fiind cel putin duble fata de nivelul inregistrat in Romania. In timp ce magazinele din Sofia s-au axat pe brand-urile de top precum DG, Versace, Armani, Prada, Valentino, magazinele din Bucuresti merg pe strategia unur brand-uri de nisa, lucru care explica in continuare nivelul scazut al vanzarilor la Bucuresti.

Privire de ansamblu

Privire de ansambluIntr-o piata emergenta ca Romania, cu o educatie relativ redusa la nivelul brand-urilor de lux, este evident ca brand-uri precum Chloe, Barbara Bui, Jimmy Choo, Yves Saint Laurent, Alexander McQueen, prezente in doua din magazinele de tip multibrand din Bucuresti, sa inregistreze un nivel scazut de vanzari. De aici si rata redusa a profitabilitatii, dictata din ce in ce mai mult de nivelul chiriilor retail din Bucuresti, aflate intr-o continua crestere datorita expansiunii agresive a retelelor de banci si farmacii. In Bucuresti ramane in continuare si problema zonarii, neexistand nici un fel de strategie pentru un concept de tip luxury street in care sa fie concentrate mai multe brand-uri de lux. Un exemplu recent, evidentiat de specialistii CPP, este dificultatea identificarii unui spatiu pentru viitorul magazin Louis Vuitton din Romania, pentru care au existat mai multe zvonuri in ultimele 8 luni. Se pare, totusi, ca celebra marca franceza se va orienta catre o locatie de tip high street in detrimentul unei locatii de shopping center, atat de vehiculata in ultima perioada in media romaneasca.

Important de stiut si inteles ar fi avantajele si dezavantajele a doua concepte extrem de populare pe piata produselor de lux: franciza si multibrand. Ce inseamna deci pentru aceasta industrie o afacere in franciza sau una de tip multibrand?

Franciza vs. multibrand

Franciza vs. multibrandIn ceea ce priveste franciza, principalele avantaje ale acesteia ar fi: detinerea in exclusivitate a brandului pe o anumita piata, posibilitatea desfasurarii unor campanii intense de marketing si PR, construirea unei baze de date de client pertinente, posibilitatea dezvoltarii, ulterior, si a altor branduri, precum si posibilitatea realizarii si implementarii unor strategii de fidelizare a clientelei, a unor colectii complete, unor training-uri pentru angajati si unei rate ridicate a profitului - datorata buying price-ului, care este mult mai jos decat pentru magazinele de tip multibrand.

Cu toate aceste avantaje, detinerea unei francize este insotita si de o serie de dezavantaje cum ar fi: costuri initale mari, amortizarea investitiei in 3-4 ani de la infiintare, respectarea strategiei globale de marketing a brandului, ceea conduce la costuri ridicate ca urmare a conditiilor impuse, cheltuieli salariale mari cu personalul, costuri cu redecorarea spatiului cam o data la 3 ani, astfel incat sa fie redata cat mai fidel identitatea francizei. In plus, orice brand international care se respecta impune conceptul de good representation of the brand, ceea ce se traduce prin obligativitatea achizitionarii din toate liniile brandului de produse, chiar si intr-o cantitate mica si neputinta ajustarii volumului de comenzi de la un sezon la altul.

Franciza vs. multibrand

Franciza vs. multibrandIn ceea ce priveste magazinele de tip multibrand, la capitolul avantaje se numara: costuri reduse ale investitiei initiale, fara sa fie obligatorie achizitia de mobilier sau amenajarea intr-o anume line, stocuri limitate, prin care managerul magazinului decide cate produse achizitioneaza si ce branduri combina, obtinandu-se astfel o ajustare a cheltuielilor in functie de conditiile specifice ale fiecarui business.

Pe de alta parte, printre dezavantajele unui magazin de tip multibrand se regasesc: lipsa suportului de marketing, lipsa exclusivitatii ce face ca in momentul aparitiei pe piata a francizei, brandul respectiv sa se retraga din multibrand, lipsa decorului, a mobilierului, a interiorului, care poate induce o lipsa de incredere in randul clientilor, care poate fi dusa la extrem pana la impresia ca magazinul comercializeaza produse contrafacute, stocuri limitate.

Franciza sau multibrand...

Franciza sau multibrand...In concluzie, franciza sau multibrand? Este o chestiune de optiune si de… fler, ce tine de planurile pe termen lung ale investitorului.

Asadar, in cazul in care se doreste un business dezvoltat pe o perioada mai mare de timp, in care profitul vine treptat, iar miza pe un brand se dovedeste un succes, o afacere in sistem de franciza pare cea mai buna alegere.

In cazul unei investitii initiale mai mici, se poate construi un magazin de tip multibrand, in care brandurile se pot schimba, riscand pierderea unei coerente, dar ajustandu-se costurile.