Marriott

MarriottDe la un barulet cu doar 9 scaune in Washington DC, la peste 3.000 de hoteluri si restaurante in 67 de tari, Marriott International, a sarbatorit anul trecut 80 de ani de experienta in industria ospitaliera si 50 de ani de la intrarea in industria hoteliera. Cu marci de renume ca Ritz-Carlton, Renaissance, Courtyard, Residence Inn si Fairfield Inn, numele Marriott este astazi sinonim in intreaga lume cu ospitalitatea.

Anii 20: Visuri mari

In 1927, tinerii casatoriti J. Willard si Alice Marriott au obtinut franciza exclusiva A&W pentru Washington D.C., Baltimore, Md., si Richmond, Va. Impreuna cu un alt cuplu tanar si doar 6.000 dolari, familia Marriott a parasit fermele din Utah si a deschis un bar mic, inghesuit intr-o jumatate de brutarie pe aglomerata 14th Street din capitala americana.

Deoarece se apropia vremea rece, J. Willard s-a straduit sa obtina acordul special de la A&W pentru a extinde menu-ul dincolo de bauturi racoritoare, iar Alice Marriott si-a folosit cunostintele de limba spaniola pentru a-l fermeca pe mai marele Ambasadei Mexicului din vecinatate in scopul nobil de a obtine cateva retete. Cand zvonul despre tamale, chili con carne si Bar-B-Q a ajuns la urechile prietenilor, numele noului magazin a venit de la sine - Hot Shoppes.

Familia Marriott a inceput sa studieze cele mai circulate strazi, cautand locatii pentru noi restaurante si intr-un an au deschis inca doua in D. C., unul din ele fiind chiar primul drive-in de pe Coasta de Est. Au urmat mai multe restaurante deoarece Hot Shoppes si-a cistigat renume printre familii, studenti, oameni de afaceri si turisti, lantul fiind inregistrat oficial in 1929.

Anii 30: Nu exista limite!

Crahul bursier din octombrie 1929 nu a afectat in cine stie ce masura infloritoarea afacere Hot Shoppes. Mai mult, chiar, in aceasta perioada cuplul Marriott a deschis noi restaurante. Extinderea nu s-a limitat la restaurante.

In 1937, pe cind vizita al optulea Hot Shoppes, plasat exact peste drumul dinspre Hoover Air Field (unde se afla azi Pentagonul), J. Willard Marriott a observat un numar neobisnuit de mare de clienti care cereau comenzi la pachet. A inteles atunci ca echipajele si pasagerii doreau sa ia cu ei mincarea la drum; in scurt timp un camion Hot Shoppes livra cutii cu mincare pentru companiile Eastern, American si United Airlines. Asa a inceput divizia de catering a Marriott-ului, “In-Flite Catering”, care urma sa devina cel mai mare business de catering aerian din lume.

Anii 40: Orizonturi deschise

Lucratorii din domeniul apararii veniti in numar mare in oras in anii 1940, au umplut pensiunile si tineau deschise Hot Shoppes zi si noapte. In 1939 compania a obtinut primul sau contract de administrare a serviciului de aprovizionare; a fost pentru bufetul Trezoreriei S.U.A., langa Casa Alba. Nu peste multa vreme Marriott administra uriasul bufet de la Naval Communications Annex, iar oamenii lui lucrau in trei schimburi pentru a aproviziona cu mancare fabricile din imprejurimile Washingtonului.

La sfarsitul razboiului, in august 1945, Statele Unite erau gata sa se relaxeze, sa sarbatoreasca, sa manance in oras. In 1947 Marriott a lansat un program foarte ambitios de expansiune, crescind numarul de locatii de la 22 la 80, si extinzindu-se in 12 state in doar 10 ani. Pana in 1948 – la doar 21 de ani de la primul Hot Shoppes – J. Willard a fost ales presedinte al Asociatiei Nationale a Restaurantelor, iar businessul Marriott a devenit un punct de referinta permanent in peisajul american.

Anii 50: O noua directie Inceputul afacerii hotelurilor Marriott

In anii ‘50, familiile au inceput sa calatoreasca, sa se plimbe in milioane de automobile noi si stralucitoare, in timp ce guvernul federal a initiat crearea unui sistem national interstatal de autostrazi. Marriott s-a orientat cu rapiditate, stabilind o “divizie a drumurilor” pentru a construi Hot Shoppes-uri de-a lungul principalelor artere de trafic. Pentru a-si finanta dezvoltarea rapida, compania si-a vandut in 1953 toate actiunile disponibile, si asta numai in doar doua ore. Avantul economic postbelic a insemnat ca, la caderea noptii turistii si alti calatori aveau nevoie de un acoperis deasupra capului. In 1957 compania si-a infiintat Divizia pentru locuinte temporare, cind a inaugurat Twin Bridge Motor Hotel – o facilitate cu 365 de camere pe soseaua 1 in Arlington, Va., peste raul Potomac din Washington D.C. Marriott s-a straduit sa deschida uriasul hotel, la timp pentru a fi inaugurat de presedintele Eisenhower. Hotelul a atras atentia curind prin procedura sa neobisnuita de inregistrare: oaspetii erau inregistrati la o fereastra, din masina, si apoi ajungeau usor cu automobilul la camerele lor.

Anii 60: Dezvoltarea intr-o noua directie

Nici nu se uscase bine vopseaua la Twin Bridge Motor Hotel, cand tinarul de 25 de ani J.W. (Bill) Marriott jr. a fost uns sa preia conducerea diviziei hoteliere. Dupa absolvirea Universitatii din Utah in 1954 si efectuarea unui stagiu redus in marina de 2 ani, Bill era nerabdator sa-si gaseasca un loc in bsinessul familiei.

Au aparut o multime de alte locatii, In-Flite inflorea iar Hot Shoppes reprezenta “nava amiral” a diviziei restaurante; lor li s-au alaturat nou-venitii Franklin Stove, Big Boy si Phineas Rib. Pana la sfarsitul anilor 1960, cei care doreau sa ia masa in oras, puteau alege din cel putin sase marci diferite de restaurante Marriott, toate amplasate in apropiere de casa. De asemenea, divizia locuinte temporare a deschis primul hotel international la Acapulco, in Mexic.

Anii 70: Riscuri si recompense

Perioada dificila prin care trecea economia in anii '70 a determinat familia Marriott sa-si diversifice afacerile. Compania a incercat parcuri tematice (Great America), vase de croaziera (Sun Line), o agentie de turism, chiar o afacere cu sisteme de alarma. Unele intreprinderi aveau mai multe beneficii decit altele, dar deceniile de experienta in asigurarea a 2 din necesitatile primare ale vietii – mincare si adapost – au creat pentru Marriott o pozitie pentru care putini rivali ar fi incercat sa concureze.

In 1972, la 40 de ani, Bill Marriott a fost numit CEO al companiei. Prin anii '75 Bill si coporatia Marriott au obtinut primele contracte de administrare a hotelurilor, prima proprietate europeana la Amsterdam, in Olanda si doua parcuri tematice Great America, unul in California si altul in Illinois. In 1977, anul celei de-a cincizeci-a aniversare a companiei, pentru prima data vinzarile au atins cifra de 1 miliard $, iar Marriott a sarbatorit evenimentul punind temelia unui nou sediu spatios langa Democracy Bolevard in afara Washington D.C.

Anii 80: Eforturi marite

In anii '80 economia americana a cunoscut o dezvoltare rapida; tot ce-si dorea Bill Marriott despre viitor era sa faca din numele Marriott una din cele mai cunoscute marci in industria ospitaliera din lume. Sprijinit de parteneriate si alte surse de finantare, compania a infiintat o echipa proprie pentru dezvoltare si a inceput sa construiasca zeci de hoteluri in tara si peste hotare. Noile constructii nu s-au limitat la traditionalele caracteristici de servicii complete, iar competitorii s-au vazut in mare dificultate cand Marriott a inaugurat Courtyard, cu preturi moderate, in 1983.

In 1984 compania s-a extins pe piata vacantelor time-share, iar in 1987 Marriott a achizitionat Residence Inn si a intrat pe segmentul economy al locuintelor inchiriate Fairfiled Inn. Pana la sfarsitul deceniului, compania avea un portofoliu de mai mult de 500 de hoteluri si deschidea in medie doua noi proprietati pe saptamana. In mai putin de 10 ani Marriott a investit in constructii mai mult de 6 miliarde $, facind una din cele mai mari companii imobiliare din lume.

In 1985, compania a deschis cel mai mare si mai provocator hotel de pana acum – New York Marriott Marquis – cu 1900 camere – proiect care a inceput revitalizarea Times Square-ului, si astazi este in continuare o perla a coroanei. La sfirsitul anului 1989 o recesiune majora loveste piata imobiliara a SUA ceea ce determina oprirea constructiilor in serie ale Marriott-ului; compania si-a continuat drumul deschizind Warsaw Poland Marriott – prima afacere occidentala dupa caderea regimului comunist in Polonia.

Anii 90: Spiritul de a servi

Prima jumatate a anilor '90 a reprezentat cea mai mare provocare din istoria companiei Marriott. Compania, ca multe altele din aceeasi bransa, s-a confrunta cu perspectiva trista a reducerii de fonduri, a concedierilor si a altor masuri economice pentru a face fata recesiunii. La mijlocul anilor '90 compania s-a concentrat iar pe dezvoltare, si in 1995 cel de-al 1000-lea hotel a fost deschis in Hawaii. De asemenea a fosdt achizitionat lantul hotelier de lux Ritz Carlton Hotel Co. si Renaissance Hotel Group. Franciza a devenit strategia cheie si au fost achizitionate sau lansate cateva noi marci – inclusiv Renaissance Hotel Group, Towneplace Suites, Marriott Executive Residence and ExecuStay.

Anul 2000 si mai departe

Anul 2000 si mai departeIn aprilie 2000, Marriott International a deschis cel de-al 2000-lea hotel sub steagul Marriott, la Tampa, Florida. Deschiderea a avut loc la doar 10 zile de la moartea co-fondatoarei Alice S. Marriott, la varsta de 92 de ani.

Recesiunea economica din noul secol si evenimentele teroriste tragice de la 11 septembrie 2001 au trimis industria calatoriilor si a ospitalitatii intr-un con de umbra nemaintilnit pina acum. In urma pierderii angajatilor si a proprietatii New York Marriott World Trade Center si suferind pagube semnificative la New York Marriott Financial Center, din New York, Bill Marriott a aparut la televiziune pentru a incuraja americanii sa–si reia obiceiul de a calatori.

“In ultimele sapte decenii, ne-am incercat norocul in citeva noi domenii de afaceri, totdeauna in cautarea unor noi cai de dezvoltare. Uneori am avut succes. Alteori ne-am poticnit. Intr-un fel sau altul, am incercat sa tinem minte un adevar simplu: schimbarea este pentru afaceri ceea ce este oxigenul pentru viata. Intr-un cuvant este vitala”
- Bill Marriott.

Anul 2000 si mai departe

Anul 2000 si mai departeCititi si alte articole de lifestyle pe www.yourmoney.ro - noi va recomandam:

1. Cele mai influente personalitati din lumea afacerilor
2. LVMH, Bulgari, Hermes: Mostenitorii luxului
3. Cel mai renumit ciocolatier roman