Piata vinurilor de lux in Romania

Piata vinurilor de lux in RomaniaPiata sortimentelor de vinuri premium din Romania este apreciata ca situandu-se sub valoarea de 0,1% din volumul vanzarilor si 3% din totalul valorii vanzarilor, cu toate acestea, principalii producatori sunt optimisti, observand un ritm tot mai rapid de crestere in ultima perioada.

“Pe acest segment al sortimentelor de lux observam o crestere importanta, avand drept suport o stabilire mai clara a preferintelor consumatorilor si a cunoasterii gamelor sortimentale”, declara Daniel Negrescu, Brand Manager Murfatlar

Aceasta evolutie favorabila se datoreaza, fara indoiala, anumitor motive ce tin de o educatie tot mai exclusivista in domeniu, de cresterea veniturilor, precum si de o importanta acordata calitatii.

“Segmentul este cu siguranta in crestere, si asta cu certitudine din 2 motive: faptul ca in ultimii 2 ani au aparut mai multe sortimente ale vinurilor de lux, si faptul ca nivelul de cunostinte despre vin al oamenilor cu bani s-a ridicat foarte mult’, adauga Rares Marinescu, Director General al Cramele Recas Group.

Profilul consumatorului

Profilul consumatorului“Profilul consumatorului ce prefera sortimentele de vin de lux este cel standard pentru segmentul premium. Persoane cu veniturii mari, studii superioare si ca un specific al industriei vinului, persoane care frecventeaza restaurante de lux”, declara Daniel Negrescu.

“Este de regula de sex masculin, intre 35 - 50 de ani, cu venituri foarte mari, cu un mod de viata stilat, foarte mult umblat prin lume. Stie exact pe ce da banii, si de asemenea datorita internetului stie care este pretul mediu pentru produsul pe care doreste sa il cumpere”, completeaza Rares Marinescu.

Cu toate acestea, Baronul Jakob Kripp, proprietarul Agricola Stirbey, considera ca “profilul este destul de neuniform, chiar daca grupul este foarte mic: de la studenti entuziazmati pana la multimilionari, de la experti colectionari, care cumpara un vin scump datorita calitatii lui desavarsite, pana la ultrabogati, care il cumpara pentru a poseda produsul cel mai scump”.

Mai mult chiar, scopul pentru care se achizitioneaza vinurile de lux nu se limiteaza exclusiv la consum. “De multe ori, vinurile valoroase se cumpara pentru cadouri, de catre cei care il consuma intr-o locatie selecta, parafeaza o afacere, ori vor sa impresioneze. Probabil este si un pic de snobism”, adauga Catalin Grecu, Director de Marketing la Cotnari.

Renumele vinului romanesc

Renumele vinului romanescPrestigiul vinului produs in Romania a avut, de asemenea, de suferit, fiind perceput drept un vin ieftin, caracterizat prin productia de masa, si nu prin exclusivitatea si rafinamentul sortimentelor. Strategiile adoptate insa de anumiti producatori autohtoni dar si medaliile tot mai stralucitoare si mai numeroase obtinute de sortimente exclusiviste in cadrul competitiilor internationale, constituie dovada unei redresiuni vizibile.

“In strainatate, vinurile din Romania sunt cunoscute ca vinuri ieftine si de slaba calitate sau necunoscute. Numai punctual, in anumite nise de piata, vinurile premium din Romania gasesc clienti care accepta un pret adecvat calitatii vinului. Conditiile primordiale pentru a putea ajunge in aceste nise sunt: calitatea excelenta a vinului, prezentarea potrivita pentru piata respectiva, si implicarea personala a conducerii firmei producatoare in marketing de export. Prin aceasta strategie am reusit sa pozitionam de exemplu un Sauvignon Blanc Prince Stirbey in Lufthansa First Class”, declara Baronul Jakob Kripp.

De aceesi parere este si Catalin Grecu: “Vinurile din Romania sunt din ce in ce mai recunoscute in ultimii ani pe piata internationala din punctul de vedere al calitatii sortimentelor. O spun medaliile obtinute la concursurile internationale”.

Agricola Stirbey

Agricola StirbeyTotodata, in cadrul ultimei competitii internationale la care a participat, Wine & Spirit Competition ce a avut loc la Londra, Agricola Stirbey a obtinut doua distincii importante: cate 1 medalie de argint pentru sortimentele Tamaioasa Romaneasca sec 2006 si Tamaioasa Romaneasca dulce 2004, acest sortiment fiind, de asemenea, cel mai premiat al companiei, pe plan international.

In acelasi timp, Agricola Stirbey produce, din recolte exceptionale si struguri selectionati, gama "Genius Loci”, sortimente de vinuri in editii limitate, de 500 pana la 1.500 de exemplare.
Aceasta gama se poate achizitiona numai la crama companiei, din Dragasani, la preturi intre 45 si 150 RON.

Murfatlar

MurfatlarCalitatea vinurilor Murfatlar este, de asemenea, recunoscuta peste granita, iar ca dovada stau cele peste 180 medalii obtinute la cele mai renumite competitii internationale, precum si faptul ca exporta in tari cu traditie.

Murfatlar a castigat trei medalii de argint la cea de-a 54-a editie a Concursul International Vino Ljubljana 2008, din totalul de cinci medalii obtinute de tara noastra in competitie. Singurul si unicul vin licoros din Romania, Lacrima lui Ovidiu de 12 ani, a obtinut medalia de argint. Acest vin licoros este de altfel un favorit al concursurilor de specialitate doar anul acesta dobandind patru medalii.

Doua medalii de argint au mai fost castigate de asemenea de tanarul vin Sauvignon Blanc Sec de Murfatlar din productia anului 2007 si Chardonnay 3Hectare, din productia anului 2006.

Gama sortimentala 3Hectare reuneste cele mai multe medalii la competitiile nationale si internationale. 3Hectare Chardonnay, Feteasca Neagra si Cabernet Sauvignon a castigat de-a lungul anilor numeroase medalii de aur si argint la Concoursurile de la Bruxelles, Berlin, Ljubljana si Citadellesduvin.

Anul 2008 a inceput promitator castigand nu mai putin de 22 medalii la concursurile internationale de vin pana in acest moment, cu sortimente precum Zestrea Muscat Ottonel, Rai Grande Reserve sau Chardonnay Du Monde : Chardonnay Sec de Murfatlar.
O noutate pentru Murfatlar pe segmentul high-end o reperezinta vinul Arezan, un Cabernet Sauvignon de exceptie, ce se obtine din struguri special selectionati si vinificati prin metode speciale, prezent numai in HORECA.

Cramele Recas

Cramele RecasDe asemenea, un alt producator de prestigiu in Romania, Cramele Recas, a obtinut la ultima competitie internationala la care a participat, “Concursul International de la Bruxelles 2008”, aur pentru Feteasca Neagra - La Putere si pentru Cuvee Ubelrland, un vin produs in serie foarte limitata si care va fi pus in vanzare in Septembrie, dar pentru care exista deja cumparatori care au platit in avans.

In acelasi timp, compania se mandreste cu anumite vinuri foarte vechi precum Muscat Ottonel din recolta anului 1982, care se vinde la 500 RON/ sticla, sau Cabernet si Merlot din 1994, care au un pret de 200 RON/sticla.

Din productia recenta, Cuvee Uberland va avea ca pret de vanzare 100 – 150 RON in momentul punerii in piata, iar acesta va ajunge pana la la aproximativ 300 - 400 RON in cateva luni.

Cotnari

CotnariUltima competitie internationala la care a participat Cotnari a avut loc la Bucuresti, unde, acest brand cu istorie si prestigiu pe piata autohtona, a obtinut 15 medalii(9 aur si 6 argint). Aceeasi situatie a fost insa valabila pentru toate concursurile la care care au participat in ultima perioada, cum ar fi cele de la Berlin, Chisinau, Ljubljana sau Quebec.

In ceea ce priveste productia companiei Cotnari, cele mai premiate sortimente pe plan mondial sunt, fara indoiala, Grasa si Tamaioasa Romaneasca, anul acesta insa, surpriza a venit din partea sortimentului Dealul Catalina - un cupaj demisec alb (francusa, feteasca si tamaioasa), care a primit Marea Medalie de Aur, distinctie pe care Romania nu a mai obtinut-o de foarte mult timp.

Cel mai scump si exclusivist sortiment de vin ce face parte din oferta Cotnari este Grasa din 1956, care se vinde la pretul de 343 euro fara tva, sortiment din care, mai mult de 300 de sticle vor fi pastrate, in premiera nationala, ca valori in Tezaurul Bancii Nationale a Romaniei.