Afacerea cu ceainarii in Romania

Afacerea cu ceainarii in RomaniaIn ciuda popularitatii tot mai mari din ultimii ani, in Romania ceainariile raman un business de mici dimensiuni, o afacere de suflet pentru proprietarii care isi urmeaza, astfel, o pasiune sau, care doresc sa vina cu un concept nou si cu potential pe aceasta piata.
Pana in urma cu doar 2-3 ani, ceainariile erau locuri frecventate si apreciate doar de cunoscatori, de aici si numarul mic de astfel de localuri in Bucuresti.

“Nu ar trebui insa sa mire pe nimeni acest lucru; este o urmare fireasca a nepromovarii culturii ceaiului in tara noastra. Se considera ( si inca mai cred multi asta ) ca ceaiul este necesar doar atunci cand esti bolnav, ameliorand anumite afectiuni”, declara Alina si Ciprian Pescaru, proprietarii GreenTea.

In ultimii doi ani insa, prin aparitia mai multor ceainarii, ceaiul incepe sa devina si la noi un mijloc de socializare, iar ceainariile locuri preferate chiar si pentru intalnirile de afaceri.
Tudor Smirna, proprietarul ceainariilor Ceai la Cotroceni, Vasiliada si Ceai la Metoc, este de parere ca, numarul celor ce consuma ceai a crescut in ultima perioada dar, nu neaparat datorita localurilor specializate in care se consuma exclusiv ceaiuri ci, mai mult, prin localuri care servesc si un sortiment mare de ceaiuri, pe langa cafea si bauturi alcoolice.

”Nu stiu cum sa le spun acestora din urma dar, vreau sa le diferentiez de primele, pe care le consider eu ceainarii in adevaratul sens al cuvantului. A mai crescut piata si in sensul ca mai toate cafenelele au in meniu si un sortiment foarte mic de ceaiuri”.

In ceea ce priveste evolutia acesteai piete, Alexandra Popovici, Managing Partner Serendipity Coffee & Tea, este optimista observand o crestere reala a cererii si o dezvoltare tot mai accentuata a acestui tip de business, chiar daca inceputurile sunt intotdeauna mai timide.
“Atunci cand am deschis Serendipity Coffee & Tea, cunosteam doar cateva ceainarii in Bucuresti. Judecand doar dupa felul cum am evoluat noi in acest an si dupa faptul ca si celelalte localuri asemanatoare au in continuare portile deschise, tind sa cred ca avem cu totii un viitor bun pe piata romaneasca”.

Atuurile ceainariilor

Atuurile ceainariilorPentru a putea identifica elementele care atrag tot mai multi clienti in ceainarii, trebuie realizata o diferenta clara intre acestea si celelalte localuri de petrecere a timpului liber.

Ceainariile sunt, in primul rand, locuri linistite, cu muzica in general relaxanta, ambientala. O mare diferenta este aceea ca, in timp ce un club sau un restaurant incearca sa-si "distreze" clientii, scopul unei ceainarii este acela de a-i relaxa, intr-un spatiu in care nu se consuma bauturi alcoolice si nici nu se fumeaza in interior.

Principala diferenta intre o ceainarie si un altfel de loc o reprezinta oamenii. Ceainariile ofera o gama foarte mare de ceaiuri, produse si sortimente pe care, in mod normal, nu le gasesti in alte locuri”, adauga Alina si Ciprian Pescaru.

La toate acestea se adauga faptul ca, intr-o ceainarie, oamenii socializeaza la un alt nivel, mult mai profund. Prin simpla servire a ceaiului are loc o interactiune intre persoanele de la aceeasi masa, exact de ceea ce au nevoie oamenii dupa o zi de munca agitata.

„Este ceva magic in gestul de a umple o cana dintr-un ceainic aburind si sa te bucuri de arome, de savoare. Daca si muzica e delicata si compania placuta, relaxarea e garantata!”, este de parere Alexandra Popovici.

Pentru a intelege mai bine cele enumerate mai sus, Tudor Smirna ii invita pe cititori sa experimenteze singuri diferentele dintre acest tip de localuri si celelalte, la o cana de ceai in una dintre ceainariile din Bucuresti.

Green Tea

Green TeaMeniul GreenTea este unul extrem de variat, oferind oaspetilor sai peste 100 de tipuri de ceai, preparate in trei feluri : clasic, cu apa fierbinte, cu gheata si cu inghetata.

“Pentru ca foarte multi clienti vin in partea a doua a zilei, cei mai multi de la scoala sau de la serviciu, trebuia sa ne gandim sa le oferim si mancare. Asa ca am apelat la gustari”.

Astfel, Green Tea ofera o varietate de bruschete si sandvisuri, quiche-uri frantuzesti, iar din aceasta vara, cateva salate. Meniul este adaptat si pentru vegetarieni sau cei care tin post, astfel incat se gasesc atat sandvisuri, cat si bruschete si salate in aceasta varianta. Nu lipsesc, bineinteles, dulciurile de cea mai buna caliate, care se gasesc in sortimente variante. Printre acestea se numara tarte cu fructe, torturi fine cu ciocolata si torturi cu inghetata.

Cele mai apreciate sortimente de ceaiuri din meniul Green Tea sunt ceaiurile verzi, pentru senzatia de revigorare pe care o ofera precum si cele de fructe pentru aromele imbietoare. La acestea se adauga ceaiurile rooibos, mate si ceaiurile din plante.

Green Tea

Ceai la Metoc

Ceai la MetocLa fel ca si la celelalte ceainarii, meniul ceainariei “Ceai la Metoc” se caracterizeaza prin aproximativ 130 de sortimente de ceaiuri. “Ceaiurile traditionale au o multime de povesti si gusturile lor trebuie explicate, pentru ca in multe cazuri pot fi surprinzatoare”, este de parere Tudor Smirna.

Avand in vedere faptul ca acesta ceainarie functioneaza doar pe timpul verii, cele mai apreciate sortimente de ceaiuri din meniul La Metoc sunt cele reci, de casa, fie ca sunt din ceai verde, de fructe sau rooibos. O alta vedeta este tea-shake-ul, care este preparat dintr-un ceai negru, tare, ”zgaltait” cu inghetata. Pentru amatorii de spume, ceainaria ofera ceaiul ca o bere, care este pur si simplu un ceai semioxidat racit si facut sa arate exact ca o bere la halba.

Serendipity Coffee & Tea

Serendipity Coffee & TeaIn alegerea meniului, cei de la Serendipity au pornit de la ideea de rasfat al simturilor, cu produse cat mai sanatoase: pe langa selectia de ceaiuri aromate, meniul contine si cafele speciale, limonada cu miere si menta sau busuioc, patiserie, dulceturi, snacks-uri indiene si japoneze.

La acest meniu se adauga internet wireless gratuit, magazinul de carti, ceaiuri si suveniruri si o multitudine de evenimente artistice sau de dezvoltare personala precum expozitii de pictura si fotografie, concerte live in aer liber, lectii de tango, mini-conferinte, workshop-uri pe teme de interes.

De asemenea, clientii pot picta pe terasa vase de ceramica, iar cei mici deseneaza pentru expozitia permanenta a ceainariei.

"Gusturile bautorilor traditionali de ceai din Marea Britanie, Rusia sau tarile asiatice se indreapta catre sortimentele clasice. Noi, ceilalti, care am descoperit mai recent aceasta placere, optam mai des pentru amestecuri aromate”, declara Alexandra Popovici.

Astfel de ceaiuri sunt cele clasice negre, verzi sau rooibos, care sunt combinate cu diverse condimente parfumate, petale de flori sau fructe, asocieri ce incanta simturile.
Unul din cele mai apreciate ceaiuri este ceaiul casei - Serendipity, care are in compozitie ceai verde japonez Sencha, boboci de trandafir, bucati de capsuni, petale de nalba si floarea soarelui.

Serendipity Coffee & Tea

Clientii fideli ai ceainariilor

Clientii fideli ai ceainariilorClientii ceainariilor sunt oameni cu personalitati si varste diferite, care provin din medii sociale dintre cele mai diverse, atat oameni din domeniul business-ului, artisti, psihologi, medici, cat si studenti. Ceea ce ii face asemanatori este educatia, respectul pentru vecinii de masa si gazde, deschiderea catre nou si aprecierea atat a ceaiului cat si a ceainariei in sine.

De aemenea, dupa cum declara Alexandra Popovici, “majoritatea sunt deja clienti fideli, am ajuns sa ne cunoastem, ne impartasim preocuparile si bucuriile, am format un fel de familie”.

Mai mult decat atat, proprietarii ceainariei Green Tea subliniaza legatura ce se stabileste intre oaspeti si gazed: “multi dintre clienti se implica in viata ceainariei, venind adesea cu aprecieri si sugestii”.

Chiar daca declara ca nu-si analizeaza clientii, si ca nu face nicio deosebire intre acestia, Tudor Smirna remarca faptul ca, acestia sunt extrem de diversi si ca manifesta un interes deosebit pentru acest domeniu.

“Ceainariile raman locuri foarte populare. Pe viitor, nu vad cum le-ar putea scadea popularitatea, pentru ca ofera ceva ce este cautat aproape instinctiv: tihna, o licoare parfumata, aer curat, a fi tratat cu politete”, adauga proprietarul La Metoc.