Contextul actual

Contextul actualNoua generatie de designeri de accesorii propune o viziune complet diferita asupra acestei industrii, intampinand o cerere nesatisfacuta pe aceasta industrie. Totodata, incearca sa reaminteasca, prin folosirea celor mai neconventionale materiale, in combinatii bizare, faptul ca un accesoriu are darul de a crea o stare de spirit, de a exprima personalitatea celui ce-l poarta, si nu de a straluci cat mai tare.

Carla Szabo, designer de accesorii, proprietara magazinului Carla Szabo Boutique, reprezinta un exemplu de reusita in domeniu. Acum mai bine de trei ani, absolventa unei facultati de design a hotarat sa se specializeze pe desigul de acesorii, dupa ce lucrase aproximativ cinci ani in agentii de publicitate, in domeniul evenimentelor, amenajari interioare, spatii publice, cafenele, restaurante si standuri.

Nu mi-am ales de la inceput o cariera in design-ul de accesorii, ea a venit din mers”.

Totul a inceput dintr-o intamplare pentru Carla Szabo deoarece avea un magazin in casa in care locuia, Tavan Shop, un spatiu amenajat in mansarda, in care a inceput sa vanda produse vestimentare ale colegilor ei designeri.

“Una dintre clientele care mi-a calcat pragul organiza evenimente in acest domeniu si m-a invitat la unul dintre ele, crezand despre mine ca sunt designer vestimentar. Pentru ca am fost invitata, m-am gandit sa creez niste brose in atelierul unei prietene. Asa ca totul a inceput, pur si simplu, dintr-o joaca”, isi aminteste Carla.

foto: Sebastian Enache

Parcursul profesional

Parcursul profesionalA urmat deschiderea unui nou magazin, Zebra Society, in care a continuat sa vanda produse ale altor designeri, dar, in acelasi timp, sa se perfectioneze in crearea de accesorii, lucrand deja in colaborarere cu Ana Maria Lungu, careia i-a accesorizat colectiile vestimentare. Dupa aceste evenimente, totul a devenit mult mai clar pentru Carla Szabo. Colectiile sale au devenit tot mai apreciate, creandu-i astfel puncte de desfacere.

Treptat, a redus numarul proiectelor pe care le avea in domeniul design-ului interior, indreptandu-si atentia doar pe design-ul de produs, in special accesorii pentru tinutele vestimentare, intrucat avea deja un portofoliu in domeniu si colaborari cu diferiti designeri precum Ana Maria Lungu (trei colectii), Kinga Varga (trei colectii), Ana Alexe, Stehan Pelger, Oana Manolescu sau Irina Marinescu.

Dupa ce a inchis Zebra Society, din motive administrative, si-a inaugurat un magazin nou, in centrul vechi al capitalei, “printre ruine”, un spatiu unic, cu un design nemaiintalnit, un loc haios care inspira buna dispozitie celor ce-i trec pragul.

Am deschis magazinul pentru a asigura o succesiune, deoarece Zebra Society vindea produsele mele asa ca, nu am vrut sa existe un gap, ci sa asigur continuitatea brand-ului”, declara Szabo.

foto: Cornel Lazia

Tehnica folosita

Tehnica folositaTehnica folosita de Carla Szabo in realizarea accesoriilor nu se regaseste in montura clasica, prin topire. Ea apeleaza la metode variate, la baza carora se afla colajul.

“Bijuteria clasica presupune metal topit; eu nu am o montura de genul acesta. Creatiile mele sunt realizate doar prin prinderi mecanice si prin adeziv”.

Materialele folosite variaza de la stiplex, cel mai uzual, pana la metal, piele, ceramica, rasini, os, lemn si tot ce inseamna colajul de piese din plastic, sticla, broderie de margele, ansamblu de piese lipite, piese turnate din rasina.

Atunci cand vine vorba de personalitati din lumea design-ului de accesorii, Carla Szabo declara ca nu a facut un cult pentru nimeni si ca nu are un model la care sa se raporteze. “Apreciez un model de design care are o poveste, o armonie, o logica a lui. Acest tip de produs il recunosti imediat”, adauga Carla Szabo.

De asemenea, creatoarea nu tine cont de tendintele de pe piata internationala atunci cand concepe design-ul accesoriilor sale. Trend-urile nu o influenteaza in niciun fel, acesta fiind, probabil, motivul pentru care produsele sale nu seamana cu nimic altceva.

Nu tin la tendinte deoarece acestea sunt facute pentru marile industrii. In momentul in care ai un brand care vinde world-wide ai nevoie sa te afiliezi unor trend-uri pentru ca ele sunt cele ce formeaza opinia publica din acel sezon. Eu nu am de ce sa ma afiliez decat din snobism unui trend deoarece produsele mele se pot vinde si prin ele insele”.

foto: Cornel Lazia

Publicul caruia se adreseaza

Publicul caruia se adreseazaBrand-ul Carla Szabo nu vizeaza marea masa a cumparatorilor de accesorii, care nu au o opinie personala si care simt de cele mai multe ori nevoia de a se afilia unei opinii autoritare, generale, pentru ca ei insusi nu-si pot crea o imagine proprie.

Atunci cand se gandeste la caracteristicile care sa-i descrie publicul fidel, Carla Szabo considera ca elementul comun al acestora este “simtul umorului”. Oamenii care trec pragul buticului ei sunt persoane deschise, vesele, care dorec sa “cumpere”, o data cu accesoriul, o anumita stare de spirit.

Ceea ce ii atrage catre acest brand este faptul ca, in spatele fiecarei creatii se regaseste o poveste. De exemplu, Carla Szabo a creat o platosa pe care pot fi admirate imagini ale orasului vechi, care ne protejeaza de noul oras, mult mai zgomotos si obositor.

De asemenea, prin accesoriile sale, creatoarea incearca sa transmita mesaje profunde, sociale, cum ar fi efectele negative ale tendintei de a incadra totul, chiar si frumusetea, in anumite tipare.

Produsele acestui brand pot fi achizitionate in schimbul unor sume ce variaza intre 3,9 RON (clasicele insigne care contin doar grafica artistei) si 29 - 600 de RON – modelele care contin si metale sau pietre pretioase.

foto: Cornel Lazia

Planuri de viitor

Planuri de viitorProdusele ce poarta semnatura Carla Szabo se vand pe doua piete distincte, una este cea en detail, prin magazine, iar cealalta este cea a comenzilor. “Oamenii comanda diverse accesorii. Lucrez, de asemenea, in publicitate pentru actiuni promotionale cum ar fi cadouri pe care anumite companii doresc sa le ofere colaboratorilor”.

Atunci cand se gandeste la viitor, artista Carla Szabo vorbeste ca un adevarat intreprinzator, avand un plan clar, gradual, cu privire la dezvoltarea afacerii sale, desi declara ca nu aceasta este prioritatea sa. Isi doreste deocamdata sa construiasca brand-ul ca infrastructura, dar si ca imagine si interfata cu clientii – site, cataloage, coduri, preturi – tot ceea ce presupune partea practica din spatele business-ului.

“E normal sa ma gandesc la extindere pentru ca ceea ce fac este posibil de multiplicat, de produs in serie, indiferent de tiraj. Eu construiesc inca brandul ca infrastructura, acesta este motivul pentru care nu doresc sa ma extind pe alte piete pana nu am gospodaria pusa la punct”.

In acest sens, Carla Szabo este in proces de a-si construi un atelier in care sa adune toate masinile de care are nevoie “pentru ca, in momentul in care stiu care este capacitatea de productie, stiu sa apreciez corect oferta mea, limitele de tiraj, costurile, externalizarea in cazul tirajului mai mari si, implicit, colaborarea cu anumite fabrici”.

Pe langa toate aceste aspecte organizatorice, Carla Szabo isi doreste sa creeze o unitate in tot ceea ce face si sa ocupe un loc in mintea clientilor sai fideli, sa transmita un mesaj clar si usor de retinut, considerat de designer ca fiind singurul mod de a te face remarcat pe o piata in crestere.

“Vreau ca, atunci cand clientii mei isi doresc sa ofere un cadou deosebit sau sa-si decoreze corpul cu ceva altfel, sa se gandeasa la mine. Si pentru asta nu trebuie sa lucrezi cu prea multe cuvinte, trebuie sa-ti gasesti cateva imagini, in jurul carora sa crosetezi”.

foto: Cornel Lazia