Contextul Mondial

Contextul MondialAcum cincizeci de ani, cei de la General Motors si-au numit conceptul auto high-tech, "Dream Cars", iar automobilul ce arata precum o aeronava, a ramas, intr-adevar un vis, pentru o perioada lunga de timp. Astazi, concepte ce pareau simple himere, devin din ce in ce mai palpabile, aspecte precum reducerea greutatii si a consumului de energie, precum si emiterea doar a unor vapori de apa, reprezinta momentan noile provocari ale industriei.

Inca de la inceputuri
, ingineri vizionari din industria productoare de masini au experimentat metode alternative de alimentare a automobilelor. Cu toate acestea, in primii 70 de ani de existenta, benzina a ramas principalul combustibil, fiind destul de ieftin pentru a demara cercetari pentru descoperirea si implementarea unor metode alternative de punere in miscare a autoturismelor.

Odata cu binecunoscuta criza a energiei din anii `70, s-a pus pentru prima oara, in mod serios, problema identificarii unei forme de energie regenerabila, care sa predomine la autoturisme; cu toate acestea, marii producatori nu pareau dispusi sa investeasca in acest nou tip de tehnologie, transformand aceasta alternativa intr-un vis irealizabil, o oferta ce nu-si gasea cererea pe piata.

Acest aspect s-a schimbat in ultimii ani. Cauze precum cresterea dramatica a pretului petrolului si scaderea vanzarilor de automobile au determinat producatorii de autoturisme sa ofere clientilor masini tot mai economice. In acest sens s-au facut descoperiri importante in domeniu, printre acestea numarandu-se noi tehnologii de fabricare a bateriilor si programe performante software, care directioneaza intreaga activitate. Astfel, brand-uri precum Toyota si Honda, care au inceput sa produca din ce in ce mai multe modele hibrid, au avut doar de castigat in urma acestui context mondial.

GM Firebird I

GM Firebird IAnul lansarii: 1954

Harley Earl, de la General Motors, a realizat design-ul autoturismului-concept Firebird I din fibra de sticla si plastic de calitate superioara. Acest model a devenit astfel unul dintre cele 36 de concepte “de vis”, construit pentru a experimenta noi stiluri si idei ale ingineriei constructoare de masini. Potrivit General Motors, acesta este primul autoturism pus in miscare de un motor pe turbine, care dezvolta 370 de cai putere. “Aripile” care functionau precum un sistem de franare puteau fi controlate cu ajutorul unor comenzi situate la nivelul volanului.

Ford Levicar Mach I

Ford Levicar Mach IAnul lansarii: 1959
Aplicatie high-tech: Levitatie prin camp magnetic

Modelul Levicar al celor de la Ford a reprezentat unul dintre primele incercari de dezvoltare a tehnologiei care utilizeaza campuri magnetice puternice pentru a asigura sustinerea autoturismului. Chiar daca in numeroase articole de specialitate “masinile zburatoare” sunt privite precum promisiuni facute acum cincizeci de ani, si neindeplinite, tehnologia Maglev a devenit o realitate a zilelor noastre.

Dodge PowerBox

Dodge PowerBoxAnul lansarii: 2001; Los Angeles auto show
Aplicatie high-tech: Compressed natural gas engine plus an electric motor

Conceptul Dodge PowerBox era unul ce propunea emisii aproape nule. Design-ul sau seamana cu cel al modelului Dodge Durango si, in ciuda aspectului general agresiv de SUV, acesta indeplinea standardele unui autovehicul cu nivel extrem de scazut de emisii. Astfel, Dodge PowerBox se remarca prin faptul ca utilizeaza cu 60 la suta mai putin combustibil decat un model Durango normal.

GM Autonomy

GM AutonomyAnul lansarii: 2002; Detroit auto show
Aplicatie high-tech: Elementele mecanice ale autoturismului sunt situate sub caroserie

GM Autonomy avea, in esenta, forma unui skateboard care continea principalele elemente mecanice intr-o suprafata extrem de plata, situata sub compartimentul destinat pasagerilor. Automobilul-concept era echipat cu un motor electric pentru fiecare roata si nu avea osii, teava de esapament sau radiator, legaturile mecanice pentru volan si pedalele fiind inlocuite printr-o tehnologie ce folosea cabluri. Prin urmare, caroseria masinii putea fi schimbata cu usurinta.

Volvo 3CC

Volvo 3CCAnul lansarii: 2004; Michelin Challenge Bibendum, Shanghai, China
Aplicatie high-tech: Automobil electric realizat din materiale extrem de usoare

Modelul Volvo 3CC s-a remarcat in special prin faptul ca putea gazdui trei pasageri, locul din spate fiind pozitionat central. Avea, de asemenea, usi asemanatoare cu cele ale modelului Lamborghini Countach si era construita din materiale extrem de usoare, o componenta mai putin vizibila, dar extrem de importanta.

GM Ecojet

GM EcojetAnul lansarii: 2006; Specialty Equipment Market Assn Show
Aplicatie high-tech: Motor pe turbine pus in miscare de bio-combustibil

Chiar daca un concept ce dezvolta 650 de cai putere pare a fi unul deloc prietenos cu mediul, GM Ecojet consuma bio-carburanti care poti fi produsi din resurse precum uleiul alimentar. Acest model redefineste, de asemenea, notiunea de masina pusa in miscare de un motor cu turbine.

Mercedes-Benz F700

Mercedes-Benz F700Anul lansarii: 2007; Frankfurt Auto Show
Aplicatie high-tech: Motor pe benzina extrem de economic, insotit de suspensii ce anticipeaza denivelarile

Modelul-concept Mercedes-Benz F700 are un motor de 1,8 litri, care genereaza 238 cai putere, performanta rar intalnita la autoturismele eco prin alimentare turbo in doua trepte si injectie directa. Mercedes-Benz afirma ca motorul cu care este dotat Diesotto produce puterea echivalenta cu un motor de 3,5 litri pe benzina in sase cilindri, dar cu un consum de combustibil echivalent cu cel al unui diesel cu 4l/100km.

Totusi, sistemul necesita benzina cu nivel scazut de sulf, care se gaseste cu greu in Statele Unite. Diesotto are de asemenea si un motor electric care adauga 20 cai putere la acceleratie. In plus, masina este echipata cu un scaner laser frontal capabil sa detecteze denivelarile suprafetei de rulare, ceea ce permite ajustarea automata a suspensiilor in functie de conditiile de drum.