Andrei Zarnoveanu, ProGuitar: Din pacate, piata ramane limitata

Piata instrumentelor muzicale din Romania s-a caracterizat in 2008 printr-o crestere continua a cererii, astfel ca, in cazul unor magazine din Bucuresti si din tara, cifra de afaceri a crescut cu mai mult de 50% fata de 2007. Cu toate acestea, segmentul ramane inca la un nivel extrem de scazut fata de tarile din Vest.

“Daca in alte tari din Occident aproape ca nu este casa fara instrument muzical, Romania, ca in multe alte domenii, este mult in urma”, declara Valentin Istrate, Director General Magazinul de Muzica.

Printre motivele care alimenteaza aceasta situatie, specialistii din domeniu enumera industria muzicala slab dezvoltata, puterea de cumparare redusa a romanilor, absenta retailer-ilor specializati in multe orase din tara, oferta relativ limitata de instrumente muzicale in Romania sau obiceiul instrumentistilor romani de a-si cumpara instrumentele din strainatate.

“Din pacate, piata ramane foarte limitata. Nu suntem in America unde fiecare copil studiaza un instrument muzical la scoala. In Romania muzica incepe sa dispara ca disciplina scolara”, adauga Andrei Zarnoveanu, Director ProGuitar.

Segmente de clienti

Segmente de clientiClientii magazinelor care comercializeaza instrumente muzicale sunt pasionatii de muzica, acestia impartindu-se dupa parerea lui Andrei Zarnoveanu in diferite categorii, in functie de stadiul de invatare la care se afla. Astfel, se diferentiaza:
  • instrumentistii profesionisti care traiesc din muzica si care achizitioneaza instrumente profesionale, cum ar fi chitarele Fender, care nu lipsesc din panoplia niciunui chitarist care se respecta;
  • instrumentisti amatori, tineri care in ultimii ani au dus la o proliferare extraordinara a numarului de trupe rock din Romania;
  • tinerii atrasi de fenomenul muzical, care se apropie de un instrument muzical incercand sa se identifice cu idolii lor. Pentru inceput chitara este un hobby, dar pentru multi dintre ei se transforma in pasiune, punand bazele unor noi trupe muzicale;

O categorie aparte sunt persoanele cu slujbe bune si venituri mari care, avand posibilitatea sa-si cultive diverse hobby-uri, revin la dragostea din tinerete si reincep sa cante la un instrument numai pentru placerea personala si pentru relaxare“, adauga Andrei Zarnoveanu.

La acestia se adauga un segment aparte de clienti constituit din teatre, institutii de stat, scoli si licee, primarii, unitati militare si institutii de cult, radio si televiziune.

Cea mai scumpa chitara la ProGuitar: 20.000 euro

Cea mai scumpa chitara la ProGuitar: 20.000 euroProGuitar si-a inceput activitatea in anul 2004 printr-un magazin de desfacere cu amanuntul, GuitarShop. Acesta reprezenta initial un stand in cadrul Magazinului Muzica, iar apoi, din aprilie 2006, s-a dezvoltat ca un magazin de sine statator, la care s-a adaugat in iulie 2008 un alt magazin GuitarShop inaugurat in Brasov.

Instrumentele muzicale sunt distribuite, de asemenea, catorva magazine din tara, printre care se numara Muzikia Timisoara, Barock Cluj Napoca, Magazin Play Cluj Napoca, ProSound Iasi sau Mezzoforte Targu-Mures.

Cifra de afaceri a magazinului a fost de 3,385 mil. lei (0.9 mil. euro) in 2008, o crestere de 65% fata de valoarea din anul 2007.

“Fara nicio indoiala, o contributie importanta la cresterea vanzarilor a avut-o deschiderea GuitarShop intr-o locatie proprie, dar si dezvoltarea vanzarilor on-line pe o platforma specializata, www.guitarshop.ro, reclama in mediile specializate sau implicarea in sprijinirea muzicii tinere”, considera Andrei Zarnoveanu.

Magazinul este specializat in comercializarea de chitare si expune produse dintre cele mai diferite, cu preturi ce variaza intre 425 lei, chitare pentru incepatori, pana la 10.000 lei, pentru profesionisti. Printre acestea se numara chitarele electrice Squier, la entry-level, pentru tinerii care incep sa descopere chitara, chitarele electrice Jackson, apreciate de pasionatii de heavy-metal si hard-rock, chitarele electrice si bass Fender, icoane ale muzicii rock, si chitarele acustice Fender si Ovation.

Cel mai scump instrument vandut a fost o chitara Fender Telecaster Custom Shop Master Built facuta la comanda si personalizata. Aceasta a fost achizitionata de catre un client care are ca hobby muzica, la un pret de 20.000 euro.

In luna decembrie am avut vanzari bune, desi sub estimarile noastre

Directorul Proguitar sustine ca efectele crizei financiare s-au simtit in piata de profil abia la finele lui 2008, in luna decembrie, nu ca o scadere a vanzarilor, comparativ cu luna anterioara sau cu luna decembrie a anului 2007, ci prin plafonarea ritmului de crestere a veniturilor.

“Chitarele si accesoriile pentru chitara sunt cadouri ideale pentru Craciun, astfel ca in luna decembrie am avut vanzari foarte bune, desi, sub estimarile noastre, poate prea optimiste, plecand de la cresterea nivelul cererii de Craciun din anii anteriori.“

Vanzarile sub estimari le-au afectat afacerile din cauza cresterii stocurilor si a imobilizarilor de bani, intr-o perioada in care importanta lichiditatilor a crescut atat de mult. Pe de alta parte, importurile masive facute pentru luna decembrie au ajuns la scadenta acum, cand deprecierea puternica a monedei nationale are un impact negativ major asupra cash-flow-ului companiei.

“Din pacate, instrumentele muzicale, fac parte din categoria cumpararilor discretionare, articole de care consumatorii se pot lipsi in perioadele dificile, de criza. Astfel, in luna ianuarie, care oricum este o luna cu vanzari mai reduse, am inceput sa simtim din plin efectele crizei financiare“, declara Andrei Zarnoveanu.

In plus, directorul Proguitar isi vede vanzarile afectate in perioada urmatoare de factori precum cresterea cheltuilor cu ratele bancare si a preturilor, induse de devalorizarea monedei nationale, cresterea estimata a somajului sau psihoza crizei.

Magazinul de Muzica: Vanzari-record in decembrie

Magazinul de Muzica: Vanzari-record in decembrieMagazinul de Muzica a fost infiintat in anul 2005, avand un prim spatiu de desfacere in orasul Ploiesti. Tot in anul 2005 a fost creata si pagina de prezentare si vanzare www.magazinuldemuzica.ro. Magazinul a ajuns la un portofoliu actual de peste 5.000 de clienti atat din toata tara, precum si din strainatate, teatre, institutii de stat, scoli si licee, primarii, unitati militare si institutii de cult, radio si televiziune.

Afacerea a inceput incet, incet sa dea roade, iar vanzarile magazinului au cunoscut o crestere de 58% in ultimul an. Astfel, rulajul, care in anul 2007 a fost in jurul sumei de 23 milioane lei (6,9 mil. euro), a crescut in 2008 la 36 milioane lei (9,8 mil. euro).

“Vanzarea de instrumente muzicale este o afacere cu un profit destul de modest financiar, dar castigul moral si cultural rasplateste pe deplin eforturile noastre. Un copil care intra cu un parinte de mana si iese cu o vioara, un pian, o chitara reprezinta pentru educatia culturala un castig de care Romania are nevoie”, marturiseste Valentin Istrate.

Pentru Magazinul de Muzica, luna decembrie a inregistrat un record atat in vanzarea fizica din magazin, cat si in vanzarea prin comenzi online. Daca in anul 2007 majoritatea comenzilor veneau din marile orase, in principal cele care aveau scoli si licee de muzica, in anul 2008 au inceput sa inregistreze cereri si din sate si comune.
De asemenea, efortul facut de guvern pentru sprijinul culturii in tara a facut ca multe primarii sa doteze in anul 2008 scolile si caminele culturale cu instrumente muzicale si instalatii de sunet.

Marea nemultumire este insa modul in care se desfasoara licitatiile. Din cauza faptului ca nivelul preturilor constituie un criteriu de baza in acest caz pentru alegerea instrumentelor achizitionate, castiga pretul cel mai mic, asa ca instrumentele muzicale care ajung in institutii nu sunt intotdeauna la calitatea dorita.

“Astfel, daca noi mergem la o licitatie cu branduri de renume in domeniu precum Roland sau Yamaha, nu avem nici o sansa in fata produselor de buget redus importate din China”, adauga Valentin Istrate.

Cu toate acestea, directorul de la Magazinul de Muzica sustine ca nu a simtit inca efectele crizei financiare in domeniul in care activeaza, dar stie ca acestea nu vor intarzia sa apara, asa ca incearca sa ia masuri preventive.

“Este drept ca instabilitatea monetara face ca puterea de cumparare sa scada. Astfel, pentru a veni in ajutorul clientilor am incheiat contracte cu bancile pentru vanzarea in rate. Aproximativ 10% dintre clientii nostri au cumparat astfel instrumente”, conchide Valentin Istrate.