"Pentru ca am fost pionieri pe piata, a trebuit sa cream notorietate"

"Pentru ca am fost pionieri pe piata, a trebuit sa cream notorietate"In Romania prima carte audio a fost realizata in anul 1967 si a fost creata exclusiv pentru nevazatori. Relansarea acestora, intr-un format mult mai modern si usor de utilizat a avut loc in 2004, sub semnatura Humanitas Multimedia, iar din acel moment pana in prezent, editura a oferit clientilor 117 titluri, apartinand celor mai diverse domenii, de la carti electronice cu povesti pentru copii si pana la cele dedicate oamenilor de afaceri.

Pentru ca am fost pionieri pe aceasta piata, a trebuit sa cream mai intai notorietate produsului. Cartea vorbita este acum un produs cultural cunoscut, desi putine sunt editurile din Romania care editeaza aceste produse in mod constant, pe baza unui plan editorial consistent”, declara Ramona Craciun, Coordonator PR si Marketing Humanitas Multimedia.

Din acel moment, tendinta vanzarilor a fost constant crescatoare, publicul a fost fidelizat si este acum format in mare parte din colectionari care urmaresc toate aparitiile si le asteapta in librarii. In consecinta, anul 2008 s-a caracterizat prin dublarea portofoliului existent la sfarsitul lui 2007.

Cartio este o alta editura din Romania care a intrat pe aceasta piata in anul 2007, alegand insa o nisa si mai ingusta, reprezentata de cartea audio de business si dezvoltare personala. Primul titlu lansat, ”Cele 100 de legi absolute ale succesului în afaceri” de Brian Tracy, unul dintre cei mai cunoscuti autori si speakeri, cu un public total de peste doua milioane de oameni, continua sa fie cel mai vandut audiobook al editurii.

Audiobookurile: O intalnire cu Vocea

Ascultarea unui audiobook ofera o alta perspectiva asupra lecturii si reprezinta o experienta total independenta de citirea textului literar, imbogatita cu un plus de emotie. Astfel, ascultarea unui audiobook reprezinta, in primul rand, o intalnire nu doar cu cartea, ci si cu Vocea, care poate fi a unei personalitati culturale, a unui mare actor sau chiar a scriitorului insusi.

Pe langa avantajele evidente referitoare la timp si utilitate, cartile audio aduc un plus de valoare printr-o alta dimensiune data textului prin citire”, este de parere Dalia Topan, Manager Cartio.

Acest tip de produs satisface o nevoie tot mai prezenta a oamenilor de a umple cumva cantitatea imensa de timp pierdut, mai ales in traficul din Bucuresti.
Acestia au astfel posibilitatea de a asculta o poveste, o lectie, un eseu, o carte de specialitate sau cateva poezii in momente in care n-ar putea face altceva. Este un mod deopotriva util si placut de a trece peste momentele terne ale zilei.

Audiobookul este o cu totul alta experienta decat cartea. Asa cum filmul este altceva decat teatrul, teatrul radiofonic este altceva decat cel de pe scena. Oferim oamenilor posibilitatea sa aiba acasa o colectie impresionanta in care am alaturat unor texte de mare valoare voci de mare expresivitate ale unor personalitati foarte admirate in Romania”, adauga Ramona Craciun.

In tarile cu traditie, audiobookurile au intrat in obiceiurile de consum

Cei care prefera “lectura” cartilor in format electronic sunt, in general, persoane cu educatie peste medie, venituri medii si mari si, cu siguranta, iubitori de cultura, un mare procent dintre acestia fiind constituit din cititorii fideli ai cartilor traditionale.

Clientii nostri sunt persoane active profesional, care lucreaza foarte mult, sunt tot timpul conectati la nou, si mai ales, petrec foarte mult timp online”, declara Dalia Topan.

De aceeasi parere este si Ramona Craciun, care remarca faptul ca majoritatea asculta in masina, in drumul spre munca sau in calatorii si, de asemenea, publicul este mai mult masculin, iar varsta medie trece de 30 de ani.

In tarile cu traditie, audiobookurile au intrat deja in obiceiurile de consum, generand o cerere pe masura. Noi mai avem putin de munca pana cand vom ajunge acolo”, este de parere Ramona Craciun.

Astfel, un studiu prezentat de Audio Publishers Association (APA) pe 15 septembrie 2008 evidentiaza cresterea continua a pietei audiobookurilor din Statele Unite, tara care a creat acest concept in 1931. Astfel, piata a ajuns in anul care tocmai s-a incheiat la o valoare de aproximativ 800.000 de euro, aceasta reprezentand o crestere de 12 la suta fata de anul 2006.

Practic, americanii au inclus ascultarea de carti audio in viata de zi cu zi, asculta in masina, la jogging sau in timp ce fac treburile casei”, adauga Dalia Topan.

Ea subliniaza, de asemenea, faptul ca o diferenta majora este aceea ca publicul din pietele mature prefera sa asculte variantele intregi ale cartilor, chiar daca aceasta inseamna cincisprezece sau douazeci de ore de material audio. Publicul din Romania nu este inca pregatit pentru materiale atat de lungi, si nici sa plateasca mai mult pentru ele.

O piata de 500.000 euro

O piata de 500.000 euroIn ciuda cresterii sustinute a cererii de carti in format electronic, valoarea pietei autohtone ramane una scazuta, aceasta reprezentand aproape 1 la suta din valoarea totala a pietei de carte. “Cu alte cuvinte, piata de carti audio nu masoara mai mult de 500.000 euro”, declara Dalia Topan.

Toate acestea in timp ce, in tari precum Germania sau Anglia, audiobookurile se apropie de 10 la suta din valoarea totala a pietei de carte.

Vanzarile nu au fost afectate in acest domeniu nici de criza financiara, insa editurile care pun la dispozitia clientilor carti in format electronic si-au pregatit startegii noi pentru acest an. Cei de la Humanitas Multimedia spera sa se mentina in 2009 la nivelul anului trecut, avand in planul editorial pentru anul in curs lansarea a 50 de titluri noi.

Chiar si in conditiile crizei financiare, piata cartilor audio de afaceri isi va continua tendinta de crestere. Managerii sau antreprenorii sunt pusi in situatii de a lua decizii mai grele ca niciodata. Cartile care abordeaza subiecte din jurul acestei teme le pot fi de mare ajutor”, adauga Dalia Topan.

Cele mai vandute titluri la Humanitas Multimedia

Cele mai vandute titluri la Humanitas MultimediaCel mai bine vandut titlu din colectia cartilor electronice Humanitas Multimedia este "El major si ea minora", poezii de George Topirceanu, citite cu mult farmec si umor de Andrei Plesu.

Pe langa faptul ca este cel mai bine vandut audiobook in 2008, este si titlul care s-a epuizat cel mai repede in istoria editurii (in aproximativ o luna si jumatate), motiv pentru care a fost reeditat in ianuarie 2009.

In topul vanzarilor se regaseste, de asemenea, "O scurta istorie a romanilor povestita celor tineri" de Neagu Djuvara, in lectura autorului. Editia integrala in varianta audio a volumului O scurta istorie a romanilor povestita celor tineri reprezinta o lectie captivanta de istorie, o prezentare a momentelor fundamentale care ne-au adus unde suntem astazi si a fost reeditat in ianuarie 2009.

Podiumul la Humanitas Multimedia este completat de “Time management”, primul audiobook de business al editurii, in lectura lui Octavian Pantis, directorul TMI Romania.

De asemenea, colectia de business a fost imbogatita cu un nou audiobook, “Practical Leadership”, in lectura lui Octavian Pantis, lansat pe 3 februarie.

Istoria audiobookurilor

Istoria audiobookurilorIn anul 1931, Library of Congress din Statele Unite (cea mai mare biblioteca din lume) a adoptat “programul cartii vorbitoare”, cu scopul de a veni in ajutorul orbilor, oferindu-le acestora posibilitatea de a cunoaste mult mai simplu continutul unui text literar. Un an mai tarziu a inceput productia in masa a cartilor inregistrate, iar in 1933, antropologul J.P. Harrington si-a pornit calatoria in toate statele din America pentru a inregistra povestile triburilor americane. Astfel, audiobookurilor de azi pastreaza traditia orala a povestirii inceputa de Harrington cu zeci de ani in urma.

In scurt timp, cei de la Library of Congress au decis sa trimita gratuit cartile inregistrate prin posta nevazatorilor. Prin aceasta metoda, milioane de carti inregistrate de catre profesionisti au ajuns la peste 700.000 de persoane.

Chiar daca in anii `70 discurile de vinil puteau fi gasite in multe scoli si biblioteci, cartile citite au devenit cu adevarat populare o data cu aparitia casetelor si a introducerii radiocasetofoanelor in dotarea standard a automobilelor japoneze, extrem de cautate in timpul crizei petrolului din 1979.

La inceputul anilor `80 existau inca multi autori care nu acceptau inregistrarea cartilor lor, asa ca multe dintre audiobookuri erau concepute special cu acest scop, si nu doar reproducerea unor texte literare deja consacrate.

In 1986 a luat fiinta Audio Publishers Association (Asociatia Publisher-ilor Audio), aceasta fiind constituita din sase companii din domeniu, care si-au unit eforturile pentru a promova conceptul de carte inregistrata.

Urmatorul pas in cresterea notorietatii cartilor inregistrate l-a reprezentat aparitia CD-urilor, care a contribuit la cresterea flexibilitatii si a confortului celor care apelau la acest tip de “lectura”, precum si inlocuirea radio-casetofoanelor din masini cu CD-play-ere.

O data cu dezvoltarea telecomunicatiilor, cresterea popularitatii internetului, aparitia unor noi formate audio si a MP3 player-erelor, piata audiobookurilor a crescut enorm, devenind o noua pasiune a iubitorilor de literatura, dar si o alternativa plauzibila pentru petrecerea cu folos a orelor petrecute in trafic sau desfasurand anumite activitati de rutina.