De la cautator de diamante la manager pentru L`Oreal

De la cautator de diamante la manager pentru L`OrealPovestea lui Jean Clauteaux incepe in Venezuela, tara lui natala, unde pana la varsta de nouasprezece ani a trait in padurea Amazoniana, cautand diamante si aur pentru firma tatalui sau care activa in domeniu.

In 1990 ia decizia de a pleca in Franta pentru studii si incepe prin a fi jurnalist freelancer pentru publicatii dedicate femeilor, precum Cosmopolitan sau Marie Claire. In anul 1997 intra in echipa L’Oreal pentru a dezvolta activitatea comerciala a companiei in zona Insulelor Caraibe.

“Dupa aceasta perioada mi s-a propus sa ma intorc in Franta pentru a ocupa functia de manager de produs”, isi aminteste Jean Clauteaux.

In perioada de sase ani petrecuta la Paris a detinut pe rand numeroase functii cu grade diferite de responsabilitate. A facut marketing, trade marketing, a fost director de marketing pentru dezvoltarea brand-ului de produse de coafura, director comercial regional in Franta si a lansat un brand american, moment pe care il vede acum ca pe o experienta culturala interesanta.

Principala menire a mea ca manager este de a forma o echipa

Ca si stil de management, Jean Clauteaux marturiseste ca ii place sa puna oamenii in miscare, sa ii motiveze nu doar din punctul de vedere al productivitatii, ci si din perspectiva spirituala.

“Imi place foarte mult sa lucrez cu oameni responsabili, iar atunci cand formez o echipa sau lucrez alaturi de una deja existenta, dorinta mea este aceea de a detecta membrii responsabili, cei care nu vad serviciul doar ca pe un loc de munca, ci sunt cu adevarat pasionati de activitatea lor. Astfel, ei degaja o energie pozitiva si identifica mai usor oportunitatile noi”, declara Jean Clauteaux.

Nu este adeptul unui stil de management descendent si marturiseste ca nu se simte bine in ipostaza de capitan de vapor, in turnul sau de control. De asemenea, Jean Clauteaux nu are incredere intr-un stil de management rece si considera ca perceperea ritmului echipei reprezinta un aspect extrem de important, asa ca nu convoaca oamenii, ci prefeara sa mearga la ei.

“Principala menire a mea ca manager este aceea de a forma o echipa, de a o coordona. Dau viziunea si directiile si apreciez oamenii creativi si responsabili care lucreaza pentru a atinge scopul pe care l-am stabilit impreuna”.

In acelasi timp, este exigent si crede ca oamenii care nu pun suflet in ceea ce fac nu se afla la locul potrivit. In schimb, daca vede entuziasm din parte echipei, este deschis la comunicare si la solutiile propuse de acestia. Acesta este si motivul pentru care incearca sa creeze un univers potrivit pentru fiecare angajat.

“O echipa este formata din oameni diferiti ca personalitate, nu toata lumea este la fel, iar datoria noastra ca manageri este de a pune fiecare om la locul potrivit nu numai pentru productivitate si pentru nevoile firmei, dar si pentru dezvoltarea personala a angajatului. Stresul pozitiv este benefic deoarece pune oamenii in miscare, in timp ce stresul negativ este toxic si foarte daunator pentru productivitate”, este de parere Jean Clauteaux.

Este dispus sa aloce timp pentru a integra fiecare angajat in echipa deoarece este convins ca succesul in afaceri vine in urma unui efort imens cu resursele umane, care nu trebuie privite pur si simplu ca marfa, ci ca energie umana.

Din acest motiv, incearca sa fie un fin observator al comportamentului uman si sa schimbe functiile pe care le detin angajatii sai in cazul in care observa ca nu sunt potriviti pentru activitatea pe care o desfasoara, intrucat astfel se pierd energie si bani.

Pentru mine, Romania este o scoala de management si de business

Din prima zi in care a ajuns in Romania a avut sentimentul puternic ca se afla intr-o tara greu de inteles si de etichetat, care nu seamana cu nimic altceva, iar aceasta perceptie s-a accentuat in perioada de trei ani de cand traieste aici.

“Pentru mine, nu este o tara, ci o multitudine de tari, o Brazilie a Europei caracterizata prin paradoxuri incredibile, cu oameni rezistenti la schimbari, dar, in acelasi timp, extrem de receptivi la tot ce se intampla in lume.

Se simte aici la o intersectie intre civilizatii si mentalitati, si vede Romania ca o macheta a tot ceea ce inseamna Europa si intreaga lume.

“Am observat, de asemenea, ca lucrurile se schimba si evolueaza repede aici, iar, din acest motiv, Romania reprezinta pentru mine o scoala de management si de business”, adauga Jean Clauteaux.

Lucrand cu romanii, Jean Clauteaux este de parere ca principalele defecte ale acestora sunt scepticismul si fatalismul, dar considera ca acestea pot avea un caracter pozitiv atunci cand se transforma in control si prudenta. Cand se ia o hotarare dupa ce s-au inlaturat toate aspectele negative, aceasta devine mult mai puternica si rezistenta in timp.

“In acelasi timp, am intalnit o capacitate imensa de a invata, spre deosebire de unele tari din America de Sud sau chiar Statele Unite, unde oamenii nu sunt pregatiti din punct de vedere educational. Aici, nivelul cultural al oamenilor este foarte inalt, majoritatea cunosc mai multe limbi straine, iar asta creeaza un potential de receptivitate imens”, adauga Jean Clauteaux.

Ne aflam in mijlocul unui razboi economic si social

Jean Clauteaux vede contextul financiar mondial ca pe o criza psihologica, de incredere, dar nu subestimeaza importanta si amploarea acestui moment in cursul pe care il va lua economia in ansamblul ei.

“Ne aflam in mijlocul unui razboi mondial si trebuie sa fim mai eficienti, intrucat intervalul de eroare s-a redus enorm, iar capacitatea de a crea noi oportunitati este esentiala”.

De asemenea, apreciaza ca intr-o lume de crestere economica normala, avem oportunitati si ni se permite sa gresim pana gasim solutia perfecta, in timp ce acum trebuie sa fim foarte eficienti in modul in care realizam o activitate, calculam un rezultat sau evaluam efecte concrete.

In viziunea sa, un beneficiu al crizei il reprezinta schimbarea de atitudine a oamenilor care, desi in cele mai multe cazuri si-au pierdut increderea, au devenit mult mai curajosi, mai deschisi si mai atenti la felul in care isi fac meseria deoarece nu mai exista loc pentru cei care nu vor sa lucreze cu profesionalism si pasiune.

“Din acest punct de vedere, perioada pe care o traversam este una sanatoasa, dar nedreapta pentru cei care nu au experienta, deoarece procesul de invatare este mai haotic”.

Avand un business care trebuie sa vanda produse, prudenta este un cuvant la ordinea zilei in toate activitatile pe care le desfasoara in cadrul diviziei de produse profesionale de la L`Oreal si, chiar daca vanzarile nu au scazut in aceasta perioada de criza, simte ca echipa trebuie sa munceasca mai mult pentru a obtine acelasi rezultat.

“Trebuie sa fim foarte seriosi la fiecare exercitiu de vanzare: justificam, intrebam, cerem feed-back si punem un accent mai mare pe satisfactia clientului final”.

Totodata, trebuie sa-si aleaga mai atent partenerii si sa ii ajute sa se perfectioneze, deoarece, daca inainte era vorba doar de marketing si de tehnologii noi, acum e vorba de educatie, formare si pregatire profesionala pentru toti cei care lucreaza cu produsele L’Oreal, deoarece, daca o persoana nu e bine pregatita, va crea o problema de vanzare sigura si imediata.

Solutiile L`Oreal pentru criza

Solutiile L`Oreal pentru criza

Pentru a-si pastra pozitia de lider pe segmentul produselor profesionale de infrumusetare, Jean Clauteaux a luat o serie de masuri, dintre care cea mai importanta o considera educarea, formarea si pregatirea, atat a echipei cu care lucreaza, cat si a clientilor, un factor esential pentru succesul oricarei afaceri.

“Investim tot mai mult in formare, singurii bani care nu se pierd si nu se devalorizeaza niciodata si singurul raspuns la o criza de incredere, intrucat clientul crediteaza expertii.

Totodata, a ales sa pastreze calitatea si structura ofertei si sa se impuna prin tehnologia folosita si informarea cu privire la un produs care se vinde foarte bine, respingand astfel o strategie bazata pe discount-uri si oferte foarte agresive prin care ar fi putut pierde pe termen lung.

“Am ales sa dezvoltam oferta si sa cream valoare adaugata pentru clientul mai exigent care, pe langa produs, isi doreste un plus in servicii, informatii, sfaturi, consiliere si testare. Epoca in care se cumpara impulsiv s-a incheiat; acum consumatorul analizeaza intreaga oferta de pe piata, vrea consiliere si sfat avizat de la cel care ii vinde produsul”, adauga Jean Clauteaux.

Cand se gandeste la viitorul saloanelor de infrumusetare si a pietei de produse profesionale folosite de acestea, el este de parere ca succesul va apartine saloanelor moderne, cu trafic mare, in mall-uri si in centre comerciale.

“Acesta va fi viitorul, un serviciu de infrumusetare conectat la zonele de mare trafic”.

Imi place sa fiu 2-3 ore pe zi pe teren; acesta este contactul meu cu realitatea

O zi obisnuita din viata directorului general al diviziei de produse profesionale L`Oreal Romania incepe in jurul orei cinci dimineata, iar primul lucru pe care il face este sa acceseze Internetul, nu numai pentru mail-uri si informatii, ci, in special, pentru cercetare. Vede Internetul ca pe o fereastra deschisa catre lume, iar pentru el este extrem de important sa-si pregateasca ziua de dimineata.

Urmeaza un program foarte bine stabilit cu intalniri cu clienti si doua-trei ore pe teren.

“Imi place sa fiu 2-3 ore pe zi pe teren, pentru ca acesta este contactul meu cu realitatea, cu ceea ce se intampla in business-ul pe care il conduc”.

Printre activitatile pe care le desfasoara in timpul liber, un loc aparte il are aviatia. Adora aceasta lume fascinanta deoarece simte ca impleteste responsabilitatea cu sentimentul de libertate. De asemenea, de douazeci de ani a dezvoltat o pasiune pentru karate si ii place sa studieze istoria si evolutia industriei de frumusete.

“Imi place sa analizez factorul uman deoarece un salon este o masinarie umana, nu doar un punct de vanzare; este un loc in care se lucreaza cu oamenii, singurul spatiu comercial in care se atinge clientul fizic, iar daca acesta nu este multumit se vede imediat. Acest aspect este foarte important pentru mine in vederea identificarii unor solutii de management de viitor”.

In ceea ce priveste vacantele, Jean Clauteaux marturiseste ca cel putin o data pe an merge in Venezuela, tara natala unde se reuneste intreaga familie si, in fiecare concediu, viziteaza Asia, un continent pe care si-a propus sa-l descopere acum cinci ani.