Evolutie diferita pe timp de criza

Evolutie diferita pe timp de crizaDaca anul trecut a fost mai bun decat 2007 pentru agentiile care ofera servicii de organizare de nunti, criza s-a facut simtita din plin incepand cu primele luni ale lui 2009, intr-o industrie sezoniera si bazata pe rezervari stabilite cu cel putin un an in avans.

"Anul 2008 s-a caracterizat printr-o crestere considerabila a cererii fata de 2007. S-a marit atat numarul de evenimente, cat si consistenta lor, astfel ca cifra de afaceri a agentiei noastre a crescut cu 60 procente. In 2009 a inceput sa scada insa numarul de evenimente si de servicii cerute pentru fiecare eveniment in parte”, declara Anca Geanta, managerul agentiei Casa Anke.

Un fenomen similar a fost observat si de Andreea Sacher, coordonator de evenimente in cadrul Grande Maison des Mariages. Ea considera ca un motiv in plus pentru evolutia negativa il reprezinta faptul ca orice inceput de an este mai dificil pentru agentiile organizatoare de nunti deoarece in lunile de iarna nu se intampla astfel de evemimente, la inceputul primaverii avem un post foarte lung, iar sezonul incepe abia in aprilie.

”Am incheiat anul 2008 cu o cifra de afaceri de 100.000 de euro, iar in primul semestru din 2009 am observat o scadere cu aproximativ 30%, fata de aceeasi perioada a anului trecut”, adauga Tiberiu Kulin, managerul agentiei Chic Mariage.

El considera ca principalele cauze ale declinului sunt erodarea cererii, a preturilor practicate de agentii pentru serviciile oferite, a numarului invitatilor, dar si renuntarea la serviciile considerate de lux.

Pe de alta parte, Alin Caraman, managerul agentiei Bon Mariage, sustine ca cifra de afaceri a agentiei, 2 milioane de euro la sfarsitul lui 2008, nu s-a contractat in 2009. El isi explica acest fenomen prin diversificarea serviciilor oferite, dar si prin investitia alocata pentru a intra in custodia Palatului Ghica, o locatie extrem de apreciata pentru ca ofera ideea de palat sofisticat, nunta in aer si utilitatile necesare, toate acestea in Bucuresti.


Efectele crizei

Efectele crizeiCa urmare a starii actuale a economiei, managerii agentiilor care organizeaza nunti sunt nevoiti sa scada preturile si sa lucreze cu marje de profit mai mici, de 10 pana la 30%.

“Un alt efect al crizei, pe care nu l-am mai intalnit niciodata in noua ani de activitate, este faptul ca oamenii nu mai vin din timp sa-si programeze nunta, ci asteapta pana un in ultimul moment, o consecinta a nesigurantei lor in ceea ce priveste nivelul veniturilor viitoare”, declara Tiberiu Kulin.

In acelasi timp, tendinta clientilor este de a renunta sau de a fi mai reticenti in a opta pentru serviciile care nu sunt obligatorii, care sunt considerate de lux. Mai mult, Tiberiu Kulin a observat ca s-a micsorat numarul de invitati, dar si invitatii care participa in cele din urma la nunta, ajungand chiar la o pondere de 30-40% dintre invitatii siguri, fata de 20%, in 2007.

“Astazi, nuntile scad ca numar de participanti, mirii se rezuma la strictul necesar (mancare, bautura, muzica) in detrimentul decoratiunilor, aranjamentelor florale, al unei limuzine sau al unui foc de artificii”, adauga Andreea Sacher(foto).

A scazut, de asemenea, si numarul evenimentelor si se intalnesc tot mai multe cazuri de clienti care isi anuleaza nuntile, Tiberiu Kulin observand ca ponderea a ajuns la 10% din cei care si-au planuit nuntile in vara sau toamna anului trecut.

El considera ca acest aspect reprezinta o consecinta directa a cresterii cursului euro-leu, astfel ca cei care si-au planuit nuntile se vad pusi in fata unor preturi mult mai mari atunci cand se face conversia euro-leu decat cele pe care le anticipasera.

Daca in 2000 aveam un client pe saptamana, acum avem 7-8"

Cu toate acestea, interesul romanilor pentru servicii oferite de agentiile care organizeaza nunti a crescut simtitor in ultimii ani.

“Daca in 2000, atunci cand am demarat afacerea, aveam un client pe saptamana, acum primim in medie 7-8 solicitari”, declara managerul agentiei Chic Mariage.

In plus, el considera ca dezvoltarea acestui segment de piata se reflecta si in cresterea numarului de jucatori din piata. Astfel, daca in 2001 existau in Bucuresti doar cateva agentii, in prezent numarul lor a crescut la aproximativ 400.

“In timp, romanii au devenit extrem de receptivi, dovada fiind ca pe piata au aparut foarte multe agentii de gen mai ales in ultimii doi ani. Daca la inceput credeau ca aceste agentii practica adaosuri si comisioane foarte mari si le priveau cu neincredere, cu timpul au inteles ca in fond pot economisi nu numai timp, ci chiar si bani apeland la agentii”, adauga Andreea Sacher.

In ultimul timp, restaurantele incep sa concureze agentiile pentru ca ofera un pachet tot mai larg de servicii. Asadar, Tiberiu Kulin identifica doua categorii de clienti: cei care stiu exact ce vor pentru nunta lor, au o idee clar conturata si apeleaza in consecinta la serviciile unei agentii, si clientii care accepta ceea ce li se ofera.

Totodata, a observat ca, in Bucuresti, aproximativ 80% dintre cei care isi organizeaza nunti apeleaza la agentii si restaurante, in timp ce 20% prefera sa-si organizeze nunta pe cont propriu.

In plus, Andreea Sacher considera ca interesul romanilor este influentat de accesul la informatii din strainatate, de pe Internet sau de vizite in alte tari, ce le-au format gustul pentru evenimente bine puse la punct, particularizate si rapide din punctul de vedere al organizarii.

Strategii in vreme de criza

Strategii in vreme de crizaMomentan, problemele agentiilor de nunti sunt criza economica si neincrederea populatiei in nivelul veniturilor viitoare, care se transpune in reducerea cheltuielilor alocate organizarii unei nunti si reticenta fata de achizitia serviciilor optionale.

Un alt aspect care ingreuneaza activitatea organizatorilor de nunti este caracterul sezonier si faptul ca sase luni pe an nu se lucreaza in acest domeniu.

"Avem 21-22 de sambete lucratoare productive pe an si se intampla chiar, dintre aceste zile, unele sa nu fie prea ocupate, iar in altele sa avem atat de multe comenzi incat sa fim nevoiti sa renuntam la unele dintre ele pentru ca nu avem capacitatea de a le finaliza", declara Alin Caraman.

Totodata, managerul agentiei Bon Mariage considera ca o amenintare pentru agentiile noi, neexperimentate este lipsa furnizorilor profesionisti.

"In 2000, cand am infiintat agentia, ne-am lovit de aceasta problema asa ca am fost nevoiti atunci sa cream noi serviciile de care aveam nevoie pentru a fi siguri de calitatea lor", isi aminteste Alin Caraman.

La acestea se adauga concurenta tot mai mare din partea noilor agentii, diversificarea serviciilor oferite de restaurante, care le inlocuiesc uneori pe cele ale agentiilor, dar si dificultatile intampinate in mod inevitabil in lucrul cu oamenii.

Pentru a minimiza insa efectele crizei, managerii agentiilor care organizeaza nunti au adoptat o serie de strategii. Astfel, Andreea Sacher declara ca Grande Maison des Mariages mizeaza pe discount-uri mai mari si pe curs mediu euro-leu constant.

“Serviciile au acelasi pret daca si le achizitioneaza singuri sau de la agentie pentru ca noi nu practicam adaosuri comerciale si functionam pe baza de discount de la furnizor”.

Reducerea preturilor a reprezentat o strategie viabila si pentru Chic Mariage.

“Din activitatea pe care o desfasuram, am observat ca este benefic sa scadem nivelul preturilor serviciilor si sa mizam pe un volum mai mare de munca, cu mai multi angajati si o marja de profit mai mica”, declara Tiberiu Kulin.

De asemenea, el crede ca o alta masura eficienta, care poate minimiza efectele negative ale crizei pe acest segment de piata este diversificarea serviciilor, mai ales avand in vedere fapul ca volumul de servicii cerute pentru o nunta a scazut simtitor.

Cred ca adevarata lupta pe acest segment de piata se va da anul viitor. Pentru noi va fi mult mai greu decat acum intrucat rezervarile pentru nunti se fac in avans, de cele mai multe ori cu un an sau chiar doi inainte, iar in acest moment se fac tot mai putine rezervari. Consider ca abia in 3-4 ani piata isi va reveni la situatia dinaintea declansarii crizei financiare”.

In ceea ce priveste strategiile unei afaceri sezoniere, atat pe timp de criza, cat si in conditii normale ale economiei, Alin Caraman considera ca o solutie este extinderea afacerii si pe alte segmente de piata, mai mult sau mai putin legate de sfera organizarii de nunti, care sa le dea posibilitatea de a lucra pe tot parcursul anului.

"Am incercat sa atragem venituri din activitati noi. Astfel am infiintat cadouri.ro, unde oferim cadouri de nunti, corturi.ro, prin intermediul caruia punem la dispozitia clientilor corturi mobile care ofera confortul unor hoteluri de cinci stele pentru nunti, conferinte sau targuri, portalul de nunti e-mariage.ro dar si servicii de studio foto si video", completeaza Alin Caraman.


Cat castiga o agentie pentru un eveniment

Cat castiga o agentie pentru un evenimentInchirierea unui restaurant este cel mai scump serviciu in organizarea unei nunti, la acesta se adauga decorarea cu flori, care poate ajunge la pretul de 20.000 de euro sau inchirierea unui cort, pentru 6.000 euro.

Un serviciu mai extravagant este considerat inchirierea unui elicopter in schimbul sumei de 1.000 de euro.

“Printre cele mai scumpe servicii se numara aranjamentele florale naturale, iar unul dintre cele mai extravagante poate fi inchirierea unei limuzine”, declara Anca Geanta (foto).

Limuzine de lux pentru momente pretioase

In ceea ce priveste venitul unei agentii pentru organizarea unei nunti, Alin Caraman declara ca acesta este variabil de la un eveniment la altul si depinde de o serie de factori, printre care se regasesc numarul de invitati, locatia aleasa sau serviciile de lux pentru care opteaza clientii.

“Pentru o nunta cu o suta de invitati, valoarea incasata de o agentie poate varia intre 10.000 euro si 25.000 euro”, declara managerul Bon Mariage.

Tendinte pe piata agentiilor oraganizatoare de nunti:
  • reducerea tarifelor pentru serviciile oferite;
  • volum mai mare de munca si rate de profit mai mici;
  • scaderea cererii de evenimente si a numarului de invitati/eveniment;
  • intrarea pe alte segmente de piata pentru atragerea de venituri noi din activitati suplimentare;
  • amanarea sau chiar anularea unor evenimente deja programate.