1 / 6

In Romania, nici un restaurant nu are somelier

Chiar daca din cele mai vechi timpuri somelierul (persoana care sfatuieste clientii unui restaurant cu privire la asocierea unui fel de mancare cu cel mai potrivit tip de vin) este un “accesoriu” nelipsit pentru restaurantele de renume din intreaga lume, in Romania meseria este la inceput de drum, reprezentand o piata slab conturata.

“In Romania, meseria de somelier este demotivanta si nu exista niciun restaurant in Bucuresti care sa aiba angajat un somelier in adevaratul sens al cuvantului. De cele mai multe ori, ei sunt incadrati fie ca sefi de sala, fie ca food&beverage manager”, declara Sergiu Nedelea (foto), unul dintre cei mai cunoscuti somelieri din Romania.

El considera ca problema a fost in zona motivatiei, astfel incat, chiar si la hotelurile cu prestigiu din Capitala, care si-au dorit sa initieze acest demers, meseria de somelier nu era inteleasa, plus ca ceilalti, de la bucatarul-sef si pana la seful de sala sau managerul food&beverage, nu constientizau necesitatea unei comunicari adecvate cu somelierii. De asemenea, el considera ca aceasta atitudine a fost alimentata de perioada in care in Romania se punea accentul pe cantitate, si nu pe calitate.

In plus, Nedelea subliniaza importanta unui somelier pentru cresterea vanzarilor unui restaurant, dar si pentru construirea unui renume.

“Importanta unui somelier intr-un restaurant este vitala din punctul meu de vedere, deoarece defineste blazonul acelui local. Este gresit sa avem un somelier intr-un restaurant care nu are o clientela formata pe baza unor preferinte gastronomice rafinate, intr-un restaurant de cartier. De regula, un somelier il intalnim in restaurantele de patru si cinci stele”.

Pentru a dezvolta aceasta industrie si a dovedi proprietarilor de restaurante ca un somelier inseamna plus de valoare, nu doar in ceea ce priveste profitul, dar si imaginea, va delura un proiect impreuna cu un grup de jurnalisti specialisti in domeniul vinului si Asociatia Somelierilor Romani: vor selecta un numar de somelieri, care sa lucreze o perioada de timp intr-un restaurant, iar dupa acest experiment, se va analiza in ce masura contributia lor a dus la cresterea vanzarilor din respectivul local.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri