Pasiunea pentru bijuteria de autor

Pasiunea pentru bijuteria de autorNascut intr-o familie de artisti, David Sandu si-a inceput drumul de bijutier la varsta de 13 ani, in atelierul maestrului Vlad Gherghiceanu (artist decorator si sculptor, membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania). Pasiunea pentru creatia de bijuterii nu o vede ca pe o descoperire, ci, mai degraba, ca pe un impuls foarte ferm de a face ceva cu mainile.

„Stiu ca suna destul de primitiv, dar chiar asa a fost: am intrat in atelierul lui Vlad Gherghiceanu, am vazut lucrurile la care el lucra si am stiut cu o certitudine neexprimata lucid ca vreau sa pot face si eu acele lucruri. Nu spun ca am vrut sa fac bijuterie, pentru ca in acea perioada obiectul decorativ, sculptura si bijuteria se amestecau foarte tare intre ele”, isi aminteste David Sandu (foto).

Astazi, artistul si-a construit o directie artistica bine conturata - bijuteria de autor, o bijuterie care se sustrage simplei functii decorative.

Astfel, majoritatea clientilor care ii trec pragul sunt consumatori de arta contemporana, cei care cumpara pictura, grafica, gravura, sculptura sau care valorizeaza foarte tare aceste lucruri si traiesc intr-un mediu cultural. Cu toate acestea, designerul nu uita sa aminteasca de puterea de cumparare ca fiind un criteriu foarte important, insa considera ca nu este cel hotarator in decizia de a-si achizitiona bijuteriile care ii poarta numele.

Preturile creatiilor sale incep de la 120 de euro pentru argint si pietre semipretioase si pot urca pana la 1.600-2.000 de euro, iar pentru aur si pietre pretioase incep de la 800 de euro si pot ajunge la zeci de mii de euro, in functie de fiecare proiect in parte.

Cel mai surprins a fost sa vada ca si in contactele cu clienti din Europa sau America a fost receptat in acelasi mod. Asadar, indiferent daca a avut o expozitie personala sau a participat la un targ de designeri independenti si bijuterie de autor, cei care s-au apropiat de obiectele sale au fost clienti ai galeriilor de arta sau chiar proprietarii galeriilor.

Receptivitate crescuta la turcisme si bijuterii de brand

Receptivitate crescuta la turcisme si bijuterii de brandContextul economic actual a avut efecte paradoxale asupra pietei de bijuterie de autor din Romania. Astfel, daca David Sandu se astepta la o scadere a valorii vanzarilor si o receptivitate crescuta a clientilor la conceptul de „pret cat mai mai mic”, a observat ca, in 2009, chiar daca a scazut valoarea vanzarilor din galerie cu 22% fata de cele inregistrate in anul 2008, valoarea comenzilor ferme s-a dublat in anul marcat de criza financiara.

„In plus, cele mai multe dintre comenzi au inclus materiale si pietre foarte costisitoare, si asta la cererea clientilor. Cred ca ideea de investitie a devenit foarte importanta pentru cei dispusi sa cheltuie bani pe un act creativ al unui designer”, completeaza David Sandu.

Pe de alta parte, si produsele mai ieftine, cumparate pentru cadouri, au cunoscut o crestere de 40% a cererii fata de anul 2008. A transformat acest aspect intr-o oportunitate, asa ca a profitat de pe urma timpului suplimentar pe care l-a castigat, desenand si proiectand colectii pe care urmeaza sa le concretizeze pe parcursul intregului an in curs.

Dificultatile pe care le intampina David Sandu pe aceasta piata tin de o receptivitate crescuta a clientilor la „turcisme si la bijuteria de brand”, ca semn distinctiv in mediul social. In acelasi timp, el observa ca cei mai multi dintre consumatorii de bijuterie, fie cumpara aur la gramaj, fie cumpara marci cunoscute pentru a fi identificati cu valorile si statutul oferit de brandul respectiv.

„Marea speranta pentru mine vine de la generatia de 20 de ani, care are legaturi mult mai vaste si mai sincere cu lumea occidentala si este mult mai mult influentata cultural de catre occident decat generatiile care au apucat sa traiasca mai mult in perioada socialista”, marturiseste David Sandu.


Investitia intr-un atelier de bijuterie

Investitia intr-un atelier de bijuterieIn ceea ce priveste suma de care ar avea nevoie un bijutier incepator pentru a deschide un atelier de bijuterie, David Sandu considera ca o investitie onesta se face pe masura ce deprinzi tehnicile traditionale intr-un atelier, ca ucenic, si ca aceasta poate incepe cu 300 de euro, dar trebuie adaugat treptat pana in jurul valorii de 10.000 de euro.

„Daca vrei sa ai toate sculele care se folosesc intr-o manufactura de bijuterii, poti ajunge la 25.000-30.000 de euro”, declara Sandu, care crede ca, din acel moment este normal sa transformi atelierul individual intr-o mica firma cu 2-3 angajati, pentru a putea valorifica permanent investitia.

Referitor la diferenta dintre felul in care este privita bijuteria de autor in Romania fata de strainatate, artistul remarca o diferenta de proportie, amintindu-si ca un designer londonez ii spunea ca potentialii lui clienti reprezinta 1% din populatia Londrei. Raportat la Bucuresti, asta ar insemna sa aiba un public target putin peste 20.000 de persoane (fara turisti si tranzit), ceea ce, in acest moment, este departe de adevar.

„Sper ca in 5 ani sa pot spune ca Bucurestiul are un potential de 25.000 de cumparatori pentru piata de arta contemporana in general si de 10.000 de potential clienti pentru bijuteria de autor”. In acel moment se va gandi sa deschida o galerie in care sa reprezinte alti artisti contemporani care vor dori sa vanda in Romania.

Tehnica folosita

Tehnica folositaDintre tehnicile din bijuteria traditionala, s-a indreptat catre cea mai complicata, si anume constructia. Constructia se refera la modelarea metalului la rece si sudarea partilor componente cu aliaje din metale pretioase, apoi rectificarea sudurilor si finisarea finala. E o modalitate de producere a unui obiect care e dedicata unicatelor sau fabricarii prototipurilor pentru industria de serie.

„Ce m-a atras la acest tip de tehnica a fost doza mare de precizie, care e ceruta pentru a pune in practica un proiect”, isi aminteste David Sandu.

De-a lungul timpului, nu s-a specializat pe o anumita categorie de bijuterii deoarece considera ca, pentru un artist care isi pune probleme din perspectiva esteticii si semanticii unui obiect, tehnica este ca un vocabular – cat mai vast, corect articulat din punct de vedere gramatical.

„Este foarte important pentru mine sa nu fiu strain de niciuna din aceste tehnici pentru a nu fi limitat in exprimare. Si sa continui sa invat lucruri noi pentru a nu ma situa vreodata pe acea pozitie confortabila a stagnarii”, adauga David Sandu.

Atunci cand vorbeste de o bijuterie preferata, marturiseste ca s-a straduit ani de zile sa nu se ataseze de obiecte in general si, mai ales, de obiectele creatie proprie, asa ca iesirea din posesia obiectului creat incepe sa se petreaca din momentul in care transpune schita de compozitie intr-un proiect tehnic ce urmeaza sa fie executat cu controlul unui subler. E o trecere din subiectiv in obiectiv care face posibila inceperea unui nou proiect.

Acum putin timp insa, a refuzat pentru prima oara vanzarea unui colier pe care il are expus in showroom: „Nu stiu exact de ce, cred ca mai am ceva de inteles despre ceea ce am vrut sa spun prin el”.

David Sandu: Scurt CV

- Studii private de bijuterie intre 1989 si 1992 cu maestrul Vlad Gherghiceanu
- Obtine diploma de absolvire a Academiei de Arte din Bucuresti in 2004
- Incepand din 1996, participa la numeroase expozitii organizate in Bucuresti, Venetia, Basel, Bruxelles, etc.
- In 2005 isi deschide propria galerie in Bucuresti, impreuna cu asociata sa, Ioana Andrei
- In 2007 obtine Premiul Intai al Tahitian Pearls Trophy, East European Region, category Ring
- In 2008 este primul roman care participa la prestigioasa expozitie internationala INHORGENTA Europe, cel mai prestigios targ european de design de bijuterie, organizat la Munchen
- In 2009 a fost selectat la "Design Podium" - Inhorgenta 2009 - cel mai prestigios targ european de design de bijuterie, organizat la Munchen. Este primul designer de bijuterie roman care reuseste aceasta performanta.