Povestea afacerii

Povestea afaceriiIn urma cu trei ani, Stefan Negoita renunta la un job intr-o companie multinationala din domeniul ingredientelor de patiserie-cofetarie pentru a-si deschide propria afacere – un laborator specializat pe producerea de praline, unde se pastreaza metodele artizanale, axat pe comenzi, si nu pe productia de serie.

“Lucrand in acest mediu, am descoperit ca exista o nisa pe piata din Romania: nu se facea productie de praline, care sa se ridice la standardele celor din strainatate”, isi aminteste Stefan Negoita.

Asa a luat nastere Choco Fashion, la mijlocul anului 2007, cu o investitie initiala de 70.000 de euro si dupa sase luni de amenajare a laboratorului si obtinere a autorizatiilor. Investitia a constat in amenajarea spatiului de la zero, utilarea laboratorului si ulterior deschiderea unui magazin de prezentare.

“Initial, aveam un buget de doar 50.000 de euro, pentru ca toate preturile pe care le-am luat in calcul la realizarea planului de afaceri erau cele din strainatate, intrucat in Romania nu avem producatori de utilaje pentru ciocolaterii. In momentul in care le-am cumparat din strainatate au intervenit si costuri suplimentare precum cele de transport sau asistenta tehnica”, declara proprietarul ciocolateriei.

Mai mult de trei sferturi (80%) din business este sustinut de segmentul de clienti corporate. Lucreaza cu aproximativ 150 de companii de la care primeste comenzi pentru cadouri oferite partenerilor si colaboratorilor sau pentru evenimentele pe care le organizeaza.

In acest moment, avand un numar mare de clienti, le este mult mai usor deoarece, prin rotatie, la un anumit interval de timp, clientul care organizeaza un eveniment apeleaza la serviciile laboratorului.

Diferenta de 20% dintre clienti este reprezentata de magazinele cu specific, de tipul traiteur, astfel ca, pralinele pot fi gasite si magazinele colaboratoare, care comercializeaza produsele Choco Fashion.

Vrem sa ne axam pe productie, nu neaparat pe desfacere. Nu producem niciodata praline pe stoc, deoarece vorbim de produse proaspete, fara conservanti si aditivi alimentari si cu un termen de valabilitate de o luna de zile, fata de pralinele din comert care au un termen de valabilitate de pana la un an”, adauga Stefan Negoita.

Foto: Framboisine: Ciocolata cu lapte. Filling: marzipan si puree de zmeura.

Criza a taiat 30% din cifra de afaceri

Criza a taiat 30% din cifra de afaceriCriza s-a simtit puternic si in laboratorul in care iau nastere pralinele, astfel incat, proprietarul Choco Fasion declara ca cifra de afaceri a scazut cu 30% in 2009 fata de anul 2008.

Asadar, valoarea vanzarilor a scazut de la 200.000 de euro in 2008, la 140.000 euro, anul trecut. Dupa cum declara Stefan Negoita, cantitatea de produse nu a scazut in aceeasi proportie, insa a trebuit sa vanda la preturi mai mici si sa reduca din cheltuielile de productie si de marketing.

Privind in urma la anul crizei financiare, Negoita marturiseste ca cea mai grea perioada a fost la jumatatea anului 2009, cand banii se intorceau tot mai greu in firma din cauza faptului ca majoritatea clientilor treceau prin momente dificile, “iar noi aducem din import 95% dintre materiile prime si platim in avans pentru a obtine preturi mai bune”.

Un alt moment dificil in istoria afacerii, mai mult pe plan emotional, a fost si decizia de a inchide magazinul de prezentare. Pentru Stefan Negoita, era ceva diferit in comparatie cu tot ceea ce exista in Bucuresti. Cu toate acestea, considera ca in business trebuie sa iei si astfel de decizii pentru a merge mai departe, altminteri, afacerea poate fi periclitata.

"Alegand sa nu platim o chirie foarte mare, in conditiile actuale, a trebuit sa inchidem magazinul de prezentare de pe strada Ion Mincu. Magazinul va fi redeschis in martie in zona centrului vechi, inainte de Sarbatoarea de Paste”, declara Negoita.

Foto: Truffles: Ciocolata neagra. Filling: ganache cointreau.

200 de retete proprii de praline

200 de retete proprii de pralineToate retetele folosite in acest moment la Choco Fashion sunt retete proprii, create de ciocolatierii laboratorului.

“Bineinteles, ne inspiram atunci cand gustam praline la targurile din strainatate, dar de aici dezvoltam”, declara Stefan Negoita, care marturiseste ca, desi toate pralinele trec pe la el inainte de a fi prezentate spre vanzare, pralina lui de suflet ramane una dintre primele produse in laborator: pralina cu extract de menta.

De exemplu, in luna ianuarie au lansat un nou sortiment cu vanilie. Ciocolatierii au lucrat separat, fiecare la reteta proprie, dupa care au cerut parerea colaboratorilor, atat cunoscatori, cat si necunoscatori ai ciocolatei. In urma degustarilor au ales varianta cea mai ceruta.
“Avem si praline pe care le producem pentru ca ne plac noua, nu neaparat pentru ca au succes la public”.

Cele mai cerute praline sunt cele cu caramel, sampanie, fructul pasiunii si scortisoara, iar din categoria celor mai putin populare fac parte cele exotice, cu chili sau ghimbir.

“Acestea sunt cautate doar de cunoscatori, dar, in Romania, nu sunt foarte multi cunoscatori. Sunt oameni care, desi sunt amatori de dulciuri, nu pot face diferenta intre sortimente sau intre branduri”, adauga Negoita.

Pretul la client este direct proportional cu cantitatea pe care o cumpara, dar si cu relatia de colaborare creata de-a lungul timpului cu laboratorul - variand intre 140 si 220 lei pentru un kilogram de praline. Produsele se vand vrac sau, in functie de preferinta clientului, sunt ambalate in cutii de diferite dimensiuni, cerinta constanta a clientilor corporate care incearca sa-si promoveze imaginea in acest fel.

Pralinele sunt grupate in colectii, in functie de sezon, si sunt promovate prin newsletter, cataloage cu oferta de produse pentru o anumita perioada si degustari cu partenerii.

In acest moment mai sunt doi producatori de praline pe piata din Romania, firma Pralin de la Cisnadie si o firma belgiana, Picco Bello, care exporta insa pralinele in Belgia.

Foto: White Truffles: Ciocolata alba. Filling: ganache sampanie

Orientare spre export in 2010

Orientare spre export in 2010Atunci cand vorbeste despre diferentele dintre consumul de ciocolata in Romania fata de strainatate, Stefan Negoita zice ca diferenta consta in primul rand in ceea ce priveste calitatea de ciocolata consumata: “Daca in Romania, in 2008, consumul de ciocolata era de 1,6 kilogame pe cap de locuitor, in Belgia a fost in jur a 24 de kilograme pe cap de locuitor”.

De asemenea, o alta diferenta se observa si in cultura pe care o au oamenii in domeniul ciocolatei si considera ca nu ne putem compara din acest punct de vedere cu tari precum Belgia, Elvetia sau Franta, unde ciocolata nu mai este demult o fita sau o moda, ci o traditie.

“Consumand zilnic ciocolata de buna calitate si-au format gustul si stiu sa faca diferenta; in plus, romanul are inca tendinta de a cumpara cantitate, si nu calitate”, completeaza Negoita.

Pentru 2010, printre planurile Choco Fashion se numara deschiderea a inca doua magazine - in afara de primul ce urmeaza a fi deschis in martie - in functie si de cum va evolua piata si vanzarile. “In plus, vrem sa ne dezvoltam mai mult pe partea de productie, sa extindem laboratorul si sa ne adresam pietei din afara tarii”, adauga Stefan Negoita.

La acestea se adauga participarea la targuri si expozitii de profil, unde incearca sa-si gaseasca clienti carorara sa le vanda atat retele proprii, cat si “tailor made”, in functie de cerintele acestora. “Avem deja cativa clienti cu care suntem in discutii si speram ca din vara-toamna, in momentul in care capacitatea noastra de productie va fi suficient de mare pentru a putea onora comenzile, sa incepem si acest proiect”.

Foto: Caprice: Ciocolata cu lapte. Filling: fistic, migdale.