Piata Spa in Romania

Piata Spa in RomaniaDoar anul trecut au fost investiti 15-18 milioane de euro in proiecte noi in industria de spa locala. Totusi, este dificil de estimat valoarea pietei de profil, spune Liliana Paraipan (foto), proprietara Eden Spa si Mondo Spa - companie de consultanta si management specializata pe industriei spa.

De asemenea, in Bucuresti, nu exista inca un centru spa care sa se ridice la nivelul celor mai moderne din Europa, ci doar centre din hotelurile de cinci stele, de dimeniuni mult reduse si care sa satisfaca necesitati minore ale turismului de business, potrivit Irinei Petrescu, manager general al companiei de consulatanta si management in industria spa, Ecovital Spa Management.

“Nu este inca dezvoltat conceptul de spa pentru consumatorul roman, acest termen fiind cunoscut poate doar de 1 % dintre acestia. In plus, exista si o tendinta de standardizare din partea investitorilor si carente in partea de proiectare, ceea ce face ca asa zisul centru spa sa fie format dintr-un jacuzzi, o sauna si in cel mai fericit caz dintr-o piscina”, adauga Irina Petrescu.

La nivelul Romaniei sunt circa 30 de centre care respecta criteriile internationale ale unui centru spa, in sensul modern al cuvantului, potrivit Lilianei Paraipan.

Numarul centrelor care ofera proceduri si tratamente este mult mai mare, incluzand aici centrele balneo, pe care ea nu le considera insa centre spa. Bucurestiul numara aproximativ o treime din numarul total al centrelor din tara, circa 10 locatii intrunind criteriile pentru a fi introduse in categoria spa-urilor.

“De asemenea, exista multe centre de frumusete care se autodenumesc "spa", ceea ce nu este suficient pentru a fi incluse in aceasta categorie”, afirma Liliana Paraipan.

Centre inaugurate in ultimul an

- deschiderea celui mai mare centru spa din Romania: Neptun-Hotel Cocor;
- deschiderea unui Hotel Spa de dimensiuni mai reduse, la hotel Hilton din Sibiu;
- doua Aqua Day SPA-uri in zona Targul Mures: Acqua Rock SPA, cu o suprafata intre 400 si 500 metri patrati respectiv, Acqua Day SPA, cu suprafata de 350 metri patrati, in Business Center Targu Mures;
- deschiderea unui Hotel Spa in Cluj Napoca, de dimensiuni mici, aproximativ 150 metri patrati;
- deschiderea Pescariu SPA & Fitness Center Bucuresti, cu o suprafata de 150 metri patrati;



Scadere pe segmentul corporate in 2009

Scadere pe segmentul corporate in 2009Efectele crizei s-au vazut la sfarsitul anului 2009, mai mult in partea operationala, iar la nivelul pietei, anumite proiecte estimate sa fie initiate in 2009 au stagnat din cauza lipsei finantarilor.

“Fata de 2008 am inregistrat o scadere dramatica, de 28% a cifrei de afaceri, pe toate diviziile. Astfel, daca in 2008 cifra de afaceri la nivel de grupe era de 796.000 euro, anul trecut a ajund la valoarea de 573.120 de euro”, declara Irina Petrescu (foto), despre Ecovital Spa Management, firma pe care o conduce.

De asemenea, Liliana Paraipan remarca in cazul Eden Spa o scadere semnificativa pe segmentul corporate, vanzarile de abonamente/cadouri catre companii reducandu-se fata de anul 2008. La nivel de clienti individuali insa clientela fidela si-a mentinut obiceiurile de consum, iar Eden Spa a avut aproximativ 2.000 de clienti noi in 2009.

Pentru locatia din Primaverii, in 2009, am inregistrat o scadere de 12% fata de 2008, ceea ce cred eu este foarte rezonabil in conditiile economice generale actuale”, spune proprietara Eden Spa.

In plus, in acest context, la spa-ul pe care il administreaza nu a operat modificari de preturi si nu isi propune acest lucru in viitorul apropiat.

In ceea ce priveste comportamentul consumatorilor reprezentati de spa-uri si centre de wellness, Irina Petrescu declara ca la Ecovital Spa Managemet (companie furnizoare de produse cosmetice profesionale pentru centre infrumusetare, hoteluri si spa-uri, echipamente si tehnologie inalta dar si consultare si management specializat pe industria spa) este evidenta selectivitatea consumatorului in 2009, dar si scaderea puterii financiare, la nivelul achizitiilor de produse de retail, in centrele spa&wellness.

In plus, ea adauga faptul ca s-a constatat si o diminuare a frecventei vizitelor consumatorilor in centrele de infrumusetare si spa-uri.

Cu privire la consumatorii finali de servicii oferite de un spa, Liliana Paraipan a observat ca cei care trec pragul Eden Spa acorda o mai mare atentie calitatii serviciilor si a produselor pe care le platesc

“De asemenea, clientii sunt mai sensibili la promotii sau oferte speciale, ceea ce ne permite sa fim foarte activi din punct de vedere marketing si promovare”.

Planuri si asteptari pentru 2010

Planuri si asteptari pentru 2010In ceea ce priveste efectele celui de-al doilea an de criza asupra industriei spa-urilor din Romania, Liliana Paraipan considera ca 2010 va fi in continuare un an dificil pentru piata in general.

“Spun acest lucru deoarece piata spa abia inmugurise la inceputul crizei si multe centre care abia se deschisesera au trecut prin perioade critice, altele fiind nevoite sa-si inchida portile”, completeaza proprietara Eden Spa.

In plus, Irina Petrescu este de parere ca, in 2010, piata spa din Romania va trebui mai intai sa se defineasca, sa-si fidelizeze consumatorii dornici de servcii spa de calitate. In acest sens, este de parere ca actualii operatori de spa si potentialii investitori vor trebui sa planifice cu exactitate strategii de marketing si sa investeasca in pregatirea a staff-urilor tehnice.

“Fara o up-datare a informatiilor tehnice si o continua pregatire a personalului de spa, operatorii nu vor fi profitabili in 2010”, sustine Petrescu.

Mai mult decat atat, ea estimeaza ca in Romania piata spa va atinge un nivel de stabilitate - cu usoara crestera a investitiilor - si maturitate in aproximativ 3-5 ani si isi fundamenteaza declaratia pe faptul ca doar in 2010 sunt in curs de derulare patru proiecte majore, care insumeaza investitii de aproximativ 15 milioane de euro (este luata in calcul investitia totala, inclusiv hotelul) la Bucuresti, Navodari, Herculane si Sibiu.

“Exista de asemenea proiecte in curs de finalizare, in zonele Transilvania, Banat-Crisana si Dobrogea”, declara Irina Petrescu care adauga ca orientarea companiei pe care o conduce se va indrepta in 2010 spre furnizarea unor proiecte de anvergura pentru lanturile de hoteluri sau investitorii romani dar si pe investitii in trainingul de personal.

In ceea ce priveste planurile Eden Spa, centrul de wellness a inceput anul 2010 schimbarea locatiei intr-un spatiu mai mare, iar extinderea va continua cu deschiderea unui al doilea centru in Bucuresti.

“Avem, de asemenea, doua contracte de management si operare care trebuiau sa inceapa in 2010 dar, din motive de criza, proiectele respective se amana pentru 2011”, completeaza Liliana Paraipan.

Sfaturi pentru cei care vor sa inceapa un business in domeniu

Sfaturi pentru cei care vor sa inceapa un business in domeniuIrina Petrescu:

“Datorita unei usoare scaderi la achizitiile imobiliare ( terenuri si cladiri ) consider ca marii dezvoltatori de proiecte spa si investitorii romani au reale oportunitati de construire a unui business solid si pe termen lung in domeniu. Sigur ca tehnologia, know-how-ul, dar si implementarea unui concept creativ si unic, sunt elemente esentiale, care pot defini o afacere de succes pe acest segment de piata”.

Liliana Paraipan:

“Inchiderea unor centre spa in 2009 nu trebuie sa descurajeze pe cei care doresc sa investeasca in domeniu, ci doar sa-i faca sa inteleaga ca o astfel de afacere solicita mai multe ingrediente ale succesului. Inainte de orice este obligatoriu sa existe un concept si o plannificare financiara bazata pe realitatile pietei romanesti actuale, iar punerea in practica a conceptului trebuie sa se faca in mod profesionist, de catre profesionisti”.

“Criza are oportunitatile ei daca stii sa le observi si, da, cred ca are sens sa investesti intr-o piata care, cu siguranta, va creste in anii urmatori.

“Cred ca relaxarea este cuvantul de baza in 2010 si, de asemenea, as miza pe calitatea superioara a serviciilor”.