Tablou general: Scadere de 30%

Tablou general: Scadere de 30%Dupa ce a pierdut din valoare 150 de milioane de euro, industria luxului va reveni pe crestere la sfarsitul acestui an, releva un raport al CPP Management Consultants, companie de consultanta pe piata luxului.

Alaturi de Romania, Cehia si Serbia vor iesi din criza la sfarsitul lui 2010, insa Ucraina, Bulgaria si Slovenia vor cunoaste o revigorare a vanzarilor abia la sfarsitul lui 2011”, declara Oliver Petcu, managerul CPP.

Totodata, studiul arata ca segmentul oamenilor cu venituri mari din Romania este compus in prezent din 500 persoane cu un venit mai mare de 10 milioane de euro pe an si 100 de persoane cu venituri anuale ce depasesc valoarea pragul de 100 milioane de euro.

In plus, anul trecut 10.000 de romani au avut venituri mai mari de 1 milion de euro pe an. Astfel, obiectivul jucatorilor de pe piata luxului scade fata de anul 2008, cand 13.000 de romani au avut venituri anuale de peste 1 milion euro.

In acelasi timp, numarul celor care acceseaza serviciile de private banking a scazut la valoarea de 7.000 in 2009, fata de 9.000, in anul 2008. De asemenea, criza a determinat numeroase banci internationale prezente in Romania sa scada nivelul depozitului minim obligatoriu pentru a beneficia de aceste servicii, astfel ca acesta a ajuns la nivelul de 50.000 de euro pentru banci precum Raiffeisen, Citibank si RBS.

De asemenea, nivelul preturilor resedintelor de lux din zone precum Pipera, Baneasa, Primaverii, Herastrau, Domenii, Floreasca, Dacia sau Dorobanti a scazut cu 40% in 2009 fata de 2008. In ciuda acestui aspect, vanzarile pe acest segment s-au confruntat cu un declin de pana la 70%, printre cele mai afectate proiecte imobiliare numarandu-se Stejari, dezvoltat de Tiriac Imobiliare.

Fashion: Monobrand si multibrand

Fashion: Monobrand si multibrandMajoritatea brandurilor prezente in Romania in sistem de franciza - Max Mara, La Perla, Canali, Pal Zileri, Paul & Shark si Zegna – au inregistrat o scadere a vanzarilor de pana la 20%, cu o crestere usoara de pana la 5% in perioada Sarbatorilor de iarna.

In ceea ce priveste dinamica magazinelor monobrand, anul 2009 s-a caracterizat prin reinaugurarea Hugo Boss intr-o locatie diferita, deschiderea Belstaff in noiembrie, dar si prin inchiderea magazinului La Perla, detinut de Alsa Boutiques si a monobrand-ului Versace Jeans Couture.

De asemenea, RTC a inchis magazinul de accesorii de lux Bally, de pe Bulebardul Magheru, si a decis sa vanda brand-ul doar in cadrul magazinului multibrand ‘’Catwalk’’ din Baneasa Mall, Cotroceni Park si galeria comerciala de la JW Marriott.

Louis Vuitton se afla in topul vanzarilor brand-urilor de lux din Romania in 2009, cu o cifra de afaceri de 3,1 milioane euro.

Anul 2010 va fi marcat pe segmentul de fashion de inaugurarea francizei Emporio Armani, de catre Alsa Boutiques la sfarsitul anului, iar Victoria 46 va deschide in toamna monobrand-ul Zilli.

De asemenea, nume precum Hermes si Burberry si-au exprimat interesul pentru piata din Romania. Momentan, reprezentantii acestor companii cerceteaza piata monobrand, cu posibilitatea de a inaugura magazine la sfarsitul anului 2011.

Estimarile CPP cu privire la cifrele de afaceri/monobrand in 2009:

Nume Monobrand
Cifra de afaceri in 2009
Mariela Burani 400.000 euro
Marella 450.000 euro
Pal Zileri 600.000 euro
Belstaff 800.000 euro
Paul & Shark 900.000 euro
Hugo Boss 1,1 mil. euro
Max Mara 1,5 mil. euro
Canali 1,9 mil. euro
Ermenegildo Zegna 2,4 mil. euro


Piata multibrand nu cunoaste schimbari semnificative in 2009 fata de 2008, fiind dominata in continuare de Victoria 46 si Mengotti. Victoria 46 a pierdut din portofoliu brandul Burberry in 2009, insa intentioneaza sa deschida un nou multibrand dedicat barbatilor in acest an, un magazin de 500 de metri patrati situat pe Calea Victoriei.

In acelasi timp, magazinul Mengotti a ramas neafectat de criza datorita aducerii brand-lui Gucci in exclusivitate, in primul an al crizei.

Ceilalti mari jucatori pe aceasta piata sunt Distinto, The Place (care comercializeaza branduri precum Bottega Veneta, Zac Posen, Marni, Jimmy Choo, Givenchy si telefoane de lux Vertu), Jolie Ville (primul multibrand de lux din Capitala care detine la aceasta ora marci precum GF Ferre, Valentino Red, Emilio Pucci, Versace Jeans, Just Cavalli, John Galliano, Moschino Jeans), Fashion Victim si Casa Frumoasa (cu marci precum Scabal, Brioni, Loro Piana si Strenesse).

Estimarile CPP cu privire la cifrele de afaceri/multibrand in 2008:

Nume Multibrand
Cifra de afaceri in 2009
Jolie Ville 800.000 euro
Distinto 900.000 euro
The Place 1,3 mil. euro
Mengotti 1,4 mil. euro
Fashion Victim 1,5 mil. euro
Victoria 46 2,6 mil. euro





Accesoriile, amenintate de piata neagra

Accesoriile, amenintate de piata neagraIn ceea ce priveste segmentul accesoriilor de lux, una dintre amenintari este cresterea constanta a ofertei pe piata neagra. Astfel, cele mai falsificate branduri sunt Vuitton, Dolce & Gabbana, Prada, Chanel si Dior.

De asemena, exista si magazine care vand produse din colectii vechi, la pretul celor din colectii noi. Printre acestea se regasesc Fashion Victim si Alta Moda, iar cele mai vandute branduri ale acestor magazine sunt D&G, Ferre, Versace, Dsquared si Richmond.

Pe segmentul magazinelor multibrand care comercializeaza accesoriilor de lux, liderul pietei este Victoria 46, cu marci precum Chloe, Roberto Cavalli, Christian Dior, Ralph Lauren,Yves Saint Laurent si Alexander McQueen, urmat indeaproape de Distinto, cu marcile Testoni, Casadei, Moschino si, in exclusivitate, Pollini.

In plus, RTC Holding a inaugurat in acest an doua noi multibranduri Catwalk, numarul acestora ajungand astfel la un total de patru. Magazinul comercializeaza marcile Bally, Fratelli Rosetti, Mandarina Duck.

Pe de alta parte, printre cei mai importanti jucatori monobrand se numara Cesare Paciotti, Lancel si Furla, dupa inchiderea magazinului Le Silla de pe Calea Victoriei, la jumatatea anului 2009.

Estimarile CPP cu privire la cifrele de afaceri/brand in 2009:

Nume Brand Cifra de afaceri
Bally 300.000 euro
Lancel 360.000 euro
Cesare Pacciotti 550.000 euro
Furla 800.000 euro


Bijuterii si ceasuri

Bijuterii si ceasuriPe segmentul de bujuterii si ceasuri de la noi din tara exista momentan trei jucatori mari: Cellini, Micri Gold si Helvetansa.

Cellini este cel mare jucator de pe piata ceasurilor si bijuteriilor, cu mai mult de 10 magazine in Bucuresti si 4 in orasele mari din tara, care comercializeaza branduri de lux precum Faberge, Mauboussin, Swarowski si Baraka. In decembrie 2009, Cellini a inaugurat un nou magazin pe Calea Victoriei, cu marci printre care se numara Faberge si BlancPain.

Pe de alta parte, Micri Gold comercializeaza in exclusivitate marcile Bvlgari, Chopard, De Grisogono, Damiani si Schoeffel si si-a inaugurat al doilea magazin tot in decembrie 2009 pe Calea Victoriei.

Unul dintre cei mai vechi retaileri de bijuterii si ceasuri din Romania, Helvetansa, a pierdut in 2009 din portofoliu brandurile Boucheron si Montegrappa, dar a adaugat in oferta sa ceasurile Chanel. In plus, in primul an de clriza, retailerul a investit in relocarea unuia dintre magazine pe Calea Victoriei, intr-un spatiu de 300 metri patrati.

Printre jucatorii pe aceasta piata se mai numara nume precum Korloff, MHH (cu marcile Tibaldi si Montegrappa), Chronolink – distribuitorul Rolex Boucheron si Mikimoto – sau Galt (cu marcile Girard-Perregaux, Zenith, Omega, Longines, Rado, Revue-Thommen, Mondaine si Grovana). Singurul brand international de ceasuri de lux care este prezent printr-un monobrand in Romania este Maurice Lacroix, detinut de Horologvm.

Singurul brand international de ceasuri de lux care nu se gaseste pe piata din Romania este Patek Phillippe, desi romanii sunt fideli acestei marci si isi fac cumparaturile din Paris, Londra sau NewYork.

Printre magazinele inchise anul trecut din cauza crizei se numara Frank Muller, din galeriile comerciale Marriott.

Ospitalitate

OspitalitateIn ceea ce priveste segmentul hotelier de cinci stele, Bucurestiul este una dintre cele mai dezvoltate capitale din regiune. Targetul il reprezinta in special oamenii de afaceri, iar nivelul mediu al pretului pe noapte, de 200 de euro, il plaseaza pe a treia pozitie in top, dupa Moscova.

Analiza celor de la CPP arata ca, in Capitala, exista cerere pentru 2.000 de camere de cinci stele, mai ales pe durata unor evenimente speciale, iar Kempinski, Four Seasons and Mandarin Oriental sunt doar cateva dintre lanturile hoteliere interesate de intrarea pe piata din Romania.

Rata de ocupare a hotelurilor care activeaza pe acest segment a fost de 65% in primele noua luni din 2008, pentru a scadea la 50% in ultimele luni ale anului, valoare care se va pastra si pentru anul 2009.

”Suntem o tara latina cu puternice influente slave in ceea ce priveste consumul de produse si servicii de lux. Majoritatea acestui tip de consumatori pretuiesc in primul rand brand-ul si reputatia acestuia, de multe ori chiar in detrimentul calitatii. Show-off si dorinta de identificare sociala sunt caracteristicile consumatorului roman si acest sablon se poate aplica atunci cand vine vorba de piata ospitalitatii, precum cafenele, restaurante si galeriile comerciale ale hotelurilor”, declara, pentru Wall-Street, Oliver Petcu.

In plus, el considera ca mai este loc pe piata din Capitala pentru un nou proiect al unui mare lant hotelier, cu conditia de a identifica o locatie centrala.

O analiza pe piata mall-urilor

O analiza pe piata mall-urilorLiberty Center, mall inaugurat in 2008, este unul dintre cele mai putin performante din Capitala, pe acest segment de piata, avand in vedere faptul ca 30% dintre chiriasi au parasit deja locatia.

Consultantii CPP considera ca principalele cauze ale insuccesului sunt locatia si mixul neinspirat de brand-uri, insa adauga faptul ca proprietarii intentioneaza sa remedieze situatia alocand un buget de 1 milion de euro pentru promovare in 2010.

La sfarsitul anului 2009 s-a deschis Afi Palace Cotroceni, cel mai mare mall din tara la acea vreme. Inaugurarea inaintea Sarbatorilor de iarna a asigurat un nivel inalt al vanzarilor si un trafic bun al cumparatorilor si vizitatorilor, insa, chiar daca la inceput de 2010 traficul ramane cel mai ridicat in comparatie cu celelalte mall-uri din Capitala, retailerii se confrunta cu o scadere a vanzarilor.

Baneasa Shopping City este considerat in continuare ca facand parte dintr-un segment superior celorlalte mall-uri, datorita mixului de branduri si apropierii de zona de nord a Capitalei. Cu toate acestea, anul 2009 s-a caracterizat prin scaderi drastice ale vanzarilor si inchiderea a 10 magazine.

In plus, majoritatea retailerilor si-au renegociat nivelul chiriilor, obtinand scaderi de pana la 30% din valoare initiala. Peek&Cloppenburg a fost unul dintre singurele magazine mai putin afectate de criza din Baneasa Shopping City, iar cele mai performante brand-uri premium au fost P&C, Hugo Boss si Ralph Lauren.