Scaderi de 30-40% pe piata ambarcatiunilor

Scaderi de 30-40% pe piata ambarcatiunilorDomeniul recreational este unul care resimte cel mai puternic criza financiara, astfel ca, pentru piata locala de ambarcatiuni, anul 2009 s-a caracterizat prin scaderea vanzarilor si eforturi concentrate pentru salvarea businessurilor in domeniu.

S-a alergat mult, s-a negociat, s-au facut targuri, s-au cheltuit bani, iar rezultatele nu au fost pe masura eforturilor. Nu a fost atat de grav incat sa ne intoarca din drum, insa unii operatori si-au restrans activitatea, iar altii au renuntat de tot la ea”, spune Florin Virlan, presedinte Unicomp Boat Division.

Toate acestea au dus la o scadere de 30% a cifrei de afaceri a Unicomp Boat Division 2009 fata de 2008.

Ovidiu Rebegel (foto), proprietarul American Nautics, declara ca efectele crizei s-au simtit mai puternic pe pietele mature, iar in Romania vorbim inca despre o piata emergenta si considera ca asa va continua sa fie pentru o perioada destul de lunga de timp din cauza lipsei de informare si de experienta a clientilor.

Oamenii, neavand experienta unei crize de o amploare similara, nu stiu cum sa reactioneze si sunt prudenti, iar asta ne-a adus o scadere de 30% a cifrei de afaceri in 2009 fata de 2008”, adauga Ovidiu Rebegel.

In acelasi timp, el este de parere ca amploarea crizei s-a simtit mai mult din cauza panicii, care este introdusa mai ales de media pe toate canalele. Astfel, oamenii sunt dezorientati, nu stiu ce sa creada, si din acest motiv isi aloca mai putine fonduri pentru a-si cumpara o ambarcatiune.

De asemenea, un alt motiv al scaderii vanzarilor il constituie faptul ca produsele comercializate sunt destinate alimentarii unei pasiuni, printre primele la care se renunta in lipsa lichiditatilor. Vanzarile au scazut insa in proportii diferite pentru fiecare segment in parte.

“Segmentul sky jet-urilor a inregistrat un regres de 50% fata de 2008, iar valoarea vanzarilor in ceea ce priveste ambarcatiunile s-a diminuat cu 30%-35%. Odata cu eliminarea accizei de la 1 ianuarie 2010, s-a simtit o usoara revigorare a pietei intrucat preturile au scazut. La noi in magazin, acestea s-au diminuat si cu 3.000 de euro”, spune Andreea Has, director operatiuni si tranzactii Euro Nautica Motors.

Guvernul a decis ca din ianuarie 2010 sa nu se mai perceapa accize pentru produsele de lux, prin Ordonanta de Urgenta 109 pentru modificarea Codului Fiscal.

Preturile nu au scazut

Preturile nu au scazutIn ceea ce priveste preturile ambarcatiunilor, Ovidiu Rebegel spune ca nu s-a observat o diferenta majora pe perioada crizei, fata de 2008, astfel ca, unele dintre ele chiar au crescut cu cateva procente. De asemenea, el considera ca acest fenomen este unul normal, pentru ca, dupa pierderi succesive inregistrate in 2008 si 2009, producatorii au luat niste masuri firesti, printre care se numara o productie mai mica.

Productia are in spate comenzi ferme, care se bazeaza pe plata anticipata. Oferta fiind mai mica, cererea creste, iar oamenii care intr-adevar vor sa-si cumpere un anumit tip de ambarcatiune sau un anumit tip de motor, in momentul in care nu-l gasesc, sunt dispusi sa plateasca si mai mult”, adauga proprietarul American Nautics.

Totodata, el adauga ca acest aspect este firesc si ca preturi mai mici sunt doar in cazurile in care producatorii au stocuri ramase din anii trecuti si vor sa-si transforme produsele in lichiditati.

De aceeasi parere este si Florin Virlan (foto), care spune ca pretul ambarcatiunilor nu scade sau creste in functie de vanzari pentru ca este bazat pe un cost, iar costul este neschimbat; singurul element care poate fi mai flexibil este marja de profit, iar pe segmentul de piata al nauticii, mai ales daca este vorba de ambarcatiuni mari, procentele sunt foarte mici. Cu toate acestea, cea mai scumpa ambarcatiune pe care a vandut-o anul trecut avea pretul de 1,5 milioane de euro, iar cea mai scumpa pe care o are acum in showroom este marca Princess(Princes V42) si costa 600.000 de euro.

“Discutam de variatii de cateva procente si atunci libertatea de a te misca nu este spectaculoasa. Pentru utilizatorul final se poate spune ca se vede o scadere a pretului pentru ca nu a mai platit acciza, iar asta se simte intrucat acciza diferea in functie de pretul barcii, de la 9% pana la 12% din pret”, completeaza Virlan.

In ceea ce priveste comportamentul consumatorului, Ovidiu Rebegel a observat ca, din cauza discounturilor enorme oferite in piata auto-moto, toata lumea cauta doar oferte. Asadar, de cele mai multe ori, pentru clienti nu conteaza foarte mult ce cumpara si, atunci, oamenii cauta numai pretul si nu prea ii intereseaza ce se intampla dupa momentul in care o cumpara sau ce posibilitati de service exista.

“Ne confruntam cu o lipsa de cunostinte in domeniu, intrucat Romania nu e o tara cu traditie pe piata ambarcatiunilor, iar unii dintre clientii nostri sunt tentati sa puna toate ambarcatiunile pe acelasi nivel”, adauga Rebegel.

Infrastructura are nevoie de imbunatatiri majore

Infrastructura are nevoie de imbunatatiri majorePe o piata in scadere, dealerii de ambarcatiuni se confrunta si cu o serie de dificultati, care nu sunt cauzate in mod direct de contextul economic actual. Printre acestea se numara necesitatea existentei unor marine (locuri speciale in porturi pentru parcarea iahturilor si ambarcatiunilor) la standarde europene, crede managerul Neptun Yachts, Florin Carstocea (foto).

Daca pana de curand exista doar marina din Eforie Nord, ulterior s-au amenajat si cele din Mangalia si Portul Tomis, Constanta, acesta din urma fiind pe deplin operationala in cursul anului 2010.

“In continuare, infrastructura are nevoie de imbunatatiri majore, in conditiile in care clientii nostri decid sa isi pastreze ambarcatiunile in marine din Croatia, Italia, Bulgaria sau alte tari din Europa. S-ar mai putea constitui marine pe o serie de lacuri de mari dimensiuni din Romania, si pe Dunare, diversificand astfel posibilitatile pasionatilor acestui domeniu”, adauga Carstocea.

In plus, Florin Virlan spune ca se confrunta cu lipsa unui volum destul de mare, care sa permita o diviziune a muncii si a activitatilor, atat pe orizontala, cat si pe verticala, astfel ca, daca un dealer din Romania vinde un iaht nu insemna ca trebuie sa ofere servicii mai putine decat unul din alta tara, care ar vinde 10 iahturi.

“Serviciile la care clientul e indreptatit sunt aceleasi, dar una este sa angajezi cate un om de fiecare specialitate pentru un iaht si sa platesti cinci salarii pentru un iaht, si alta este sa platesc cinci salarii pentru serviciile aferente unui numar de 10 iahturi”, declara Virlan.

El crede ca volumul ar trebui sa mai creasca pentru a face afacerile din domeniu mai profitabile, insa ani de zile clientii au fost nevoiti sa plateasca acciza pentru bunuri de lux, ceea ce a descurajat multi posibili cumparatori.

Considera ca modul in care cineva alege sa-si cheltuiasca banii pe care i-a castigat si pentru care a platit o data impozit este problema fiecaruia, din moment ce principiul acesta al impozitarii se refera la suma castigata si sursa acelor castiguri, nu trebuie sa existe o impozitare care sa vizeze destinatia pentru care cheltuiesti banii respectivi.

“Putem reduce totul la absurd si considera ca daca ii cheltuiesti intr-un fel care sa nu se vada sau ii tii in forma lichida in banca sau la saltea nu platesti niciun impozit. Ori asa ceva nu trebuie sa se intample, pentru ca este descurajat consumul de acest gen”, spune Virlan.

Aceeasi idee este scoasa in evidenta si de Ovidiu Rebegel, care spune ca principala problema a pietei o constituie legislatia, care are, ca in multe alte domenii, “ foarte multe gauri negre”: “Se aduc foarte multe ambarcatiuni furate din strainatate, se inmatriculeaza foarte usor, si atunci firmele care importa aceste produse si care platesc taxe si impozite nu au niciun fel de protectie din partea legislativului”.


2010

2010Pe aceasta piata, sezonul este scurt si foarte rar se vinde in extarsezon, astfel ca se poate ramane cu stocul de pe un an pe altul, iar din acest punct de vedere riscurile sunt foarte mari. Piesele importante se vand in sezonul de primavara sau inceputul verii, dupa care scad vanzarile - se vand mai mult barci mici - si se inchide in toamna, cand incepe pescuitul si se mai vand cateva barci mici, de pescuit, potrivit lui Florin Virlan.

Din acest motiv, orice fel de initiativa de tipul targurilor este foarte bine venita si foarte importanta pentru declansarea vanzarilor.

Targurile fac parte din regula jocului pentu ca nu poti sa vinzi barcile doar cu poze, reviste si cataloage si sa-i arati clientului ce frumos ar fi sa-si cheltuiasca banii pe ceva ce deocamdata nu-i poti arata. Trebuie sa tii milioane de euro in stocuri, sa pierzi dobanda pe care ai fi castigat-o din acei bani, sa-ti asumi riscul in cazul in care stocul ramane nevandut”, marturiseste Virlan.

Cu toate acestea, Andreea Has spune ca, daca in trecut expozitiile la care participau erau intotdeauna finalizate cu vanzari, cele din anii 2009 si 2010 au fost importante in special pentru notorietate, pentru prezenta, pentru imagine si strangere de contacte.

“Vorbim insa despre un alt moment al pietei ambarcatiunilor din Romania, o alta putere financiara si deschidere a clientilor”, completeaza Has.

In ceea ce priveste estimarile pentru anul 2010, Ovidiu Rebegel se asteapta la o piata foarte dezorientata si considera ca evolutia sa depinde in mare masura de ceea ce se va intampla in intreaga economie, mai ales in Uniunea Europeana si Statele Unite: “producatorii cei mai mari sunt in Statele Unite si depindem foarte mult de ei, de cursul leu/euro si leu/dolar”.

Totodata, Andreea Has spune ca in primele luni ale anului 2010 a observat o dezmortire a vanzarilor fata de aceeasi perioada a anului trecut, insa nu si-a revenit, si crede ca mai este mult pana la momentul in care valoarea vanzarilor va ajunge la nivelurile inregistrate in 2007-2008.

“Piata din Romania inca se cauta, inca incearca sa se aseze pe o serie de principii si e greu pentru ca este foarte multa incompetenta”, spune Ovidiu Rebegel, care spera ca, in urmatorii 5-6 ani, piata sa se aseze pe niste principii serioase si atunci probabil ca va creste si vom putea discuta de un trend, se vor putea face predictii.