Navigatia, un exercitiu de psihologie de grup

Navigatia, un exercitiu de psihologie de grupAdrian Stanciu (foto), partenerul companiei de consultanta organizationala Human Synergistics Romania, spune ca marea l-a fascinat de copil, iar pasiunea pentru navigatie a avut-o dintotdeauna.

“Desigur, foarte multi ani a fost doar un vis, nici macar indepartat, un vis din alta galaxie. Apoi a devenit posibil. Acum e, din pacate, banal”, marturiseste Stanciu, care adauga ca petrece mult mai putin timp decat si-ar dori navigand.

In ceea ce priveste modul in care il influenteaza aceasta activitate in viata de zi cu zi, el spune ca nu navigheaza pentru a invata cum sa conduca un business, ci pentru a se simti bine.

“Sunt multe paralele intre navigatie si conducere. A trai pe un spatiu stramt, vreme de cateva saptamani, cu alti 5-6 oameni, in conditii de efort oarecum intens si de responsabilitate de tip viata si moarte e in sine un mare exercitiu de psihologie de grup”, adauga Stanciu.

Mai mult decat atat, el spune ca navigatia nu e un hobby chiar asa de scump precum se crede. O barca de 8 persoane, in varf de sezon, costa cam 3.000 euro de inchiriat pe saptamana. La asta se adauga marinele (cam 50 euro/noapte), mancare si bautura - ca in orice alt concediu, poate chiar mai putin, pentru ca ii place sa petreaca multe nopti la ancora, cand gateste pe barca – plus mici costuri suplimentare.

“Una peste alta nu e mai scump decat un hotel cat de cat rasarit. Iar ceea ce spun e pentru barci bune, sub 3 ani vechime, bine utilate. Pentru barci mai vechi, in buna stare, dar cu ceva ani la bord, adica vreo 7-8, pretul coboara sub 2.000 de euro/saptamana. Daca impartiti barca in 4 cupluri, rezulta ceva foarte, foarte abordabil”.

Pana in acest an, Adrian Stanciu a avut o barca cu motor, insa de curand a prins hobby-ul navigatului cu vele si vrea sa incerce cat mai mutle destinatii, asa ca a inceput sa inchirieze, iar destinatia sa peferata este acum Croatia, iar pe locul 2, Franta.

Pasiunea pentru navigatie o am de cand ma stiu

Pasiunea pentru navigatie o am de cand ma stiuMihail Marcu (foto), proprietarul Medlife si Nautic Life, marturiseste ca pasiunea pentru navigatie o are de cand se stie, la fel ca si cea pentru natura din Delta Dunarii. Drept dovada stau colectiile de harti, carti si monede pe care le-a colectionat de-a lungul timpului.

“Am o colectie de harti din anii 1400-1500 despre tarmul romanesc la Marea Neagra. Am si harti pe care au desenat comandanti celebri manevre de razboi in primul razboi mondial, iar toate acestea se regasesc in showroom-ul NauticLife”, adauga Marcu.

De asemenea, considera ca nu poate contoriza timpul pe care il dedica acestui hobby, intrucat face parte din stilul lui de viata de zi cu zi.
In plus, proprietarul MedLife este convins ca idealul unui om de afaceri este atins atunci cand pasiunea se intersecteaza cu business-ul, ceea ce s-a intamplat si in cazul sau, in ceea ce priveste showroom-ul de ambarcatiuni NauticLife de la Mogosoaia.

“Aceasta companie a aparut anume ca urmare a pasiunii pentru navigatie. In timp, aceasta preocupare a dus la o mai buna cunoastere a nevoilor pe care le are un astfel de pasionat, precum si la o mai buna cunoastere a ofertei pentru acest domeniu pe piata romaneasca".

Asadar, a observat ca, in ultimii ani a inceput si la noi sa fie descoperita placerea navigatiei, atat pe Dunare sau in Delta, cat si la Marea Neagra. A analizat aceasta piata de pe pozitia cumparatorului si a constatat ca mai sunt "zone neacoperite" de oferta pe piata romaneasca. Astfel, de la pasiune, s-a gandit la o afacere, cu o oferta care sa largeasca optiunile pasionatilor de nautism.

In plus, Marcu spune ca nu a facut niciodata o trecere in revista a cheltuielilor generate de acest hobby al sau, desi are propriul echipament si propria barca de navigatie.

Navigatia tine de dorinta de a ma izola

Navigatia tine de dorinta de a ma izolaDragos Dinu (foto), partener al firmei de consultanta in domeniul pharma Link Resource, si-a descoperit pasiunea pentru navigatie abia dupa ce a prins gustul pentru pescuit, in urma cu mai bine de 12 ani. Astfel, din dorinta de a pescui in fel de fel de colturi ale Deltei Dunarii a inceput sa caute solutii legate de partea de navigatie.

Acum el navigheaza o data pe luna atunci cand merge la pescuit in Delta, dar si de cate ori are ocazia in timpul vacantelor, desi nu i se intampla prea des sa aiba mai mult de o vacanta pe an la mare. Asadar, daca la inceput, cand folosea ambarcatiuni cu motoare mici pentru pescuit, nici macar nu si-a pus problema sa obtina brevetul de navigatie. Asta s-a intamplat acum cinci - sase ani, cand puterea motoarelor a crescut.

In ceea ce priveste felul in care il influenteaza pasiunea pentru navigatie in fiecare zi, Dragos Dinu considera ca ar fi o fatarnicie sa spuna ca il ajuta in mod direct.

Partea cu hobby-ul pentru pescuit si navigatie tine de dorinta de relaxare si de a ma izola de tot ce este legat de viata citadina cu zgomotele ei si cu tot alaiul de agresiuni la adresa simturilor".

Singura paralela pe care o poate face este aceea ca a impleti pasiunea cu business-ul investind alaturi de mai multi prieteni intr-un hotel plutitor in Delta Dunarii si chiar daca nu este implicat direct in managmentul acelei afaceri, se consulta cu partenerii si colaboratorii cu privire la serviciile oferite, la pachete noi si la dezvoltarea afacerii.

In ceea ce priveste costurile practicarii acestui hobby, Dinu spune ca barcile pe care le foloseste sunt ale firmei din Delta si, de cele mai multe ori, navigheaza in grupuri de 10-16 persoane.

“Daca ar fi sa fac o estimare nu cred ca ceea ce imi revine direct ca si cost nu depaseste 4-5 sute de euro lunar. Mai mari sunt costurile legate de echipamentul de pescuit si acomodare, practic. Investita initiala, realizata impreuna cu partenerii mei, si ei la randul lor pasionati de pescuit si de Delta, s-a situat intre 200.000 si 300.000 de euro”, declara Dinu.

In plus, el spune ca are o barca preferata dintre cele sase de la Tulcea si nu a inchiriat ambarcatiuni decat in vacantele la Mediterana. De asemenea, marturiseste fara a se gandi prea mult ca destinatia sa preferata este Delta Dunarii si cauta intotdeauna sa imbine navigatia cu pescuitul.

La fel e si in business, ai nevoie de un obiectiv

La fel e si in business, ai nevoie de un obiectivGabriel Chimisliu, vice-presedintele industrial and valuation divisions la The Advisers/Knight Frank, a crescut in Constanta si considera ca, din acest punct de vedere, pasiunea pentru acest sport a aparut natural, chiar daca primele cursuri le-a inceput abia acum 4 ani.

El spune ca este mult prea putin timp pentru acest hobby, mai ales fata de cat si-ar dori: “Sailing-ul este in primul rand un sport dependent de sezon si vreme, apoi de timpul liber. Este greu de cuantificat timpul in ore, zile, luni. Pentru mine are greutate sentimentul avut pe barca; experientele petrecute navigand iau dimensiunea unor evenimente, capabile sa dea nastere unor povesti, si astfel sa poata fi retraite ulterior”.

Mai mult decat atat, Chimisliu gaseste si puncte comune intre caracteristicile acestui sport si management. Astfel, el considera ca nu poti naviga fara o destinatie, dupa cum nu poti merge pe mare fara pregatire si control asupra barcii.

“La fel e si in business - ai nevoie de un obiectiv, expertiza si o buna comunicare cu echipa”, adauga Chimisliu.

Atunci cand vine vorba de costurile generate de pasiunea pentru navigatie, Chimisliu spune ca depind de gradul de implicare. El considera ca, desi este o activitate costisitoare, pretul poate include si componente non-materiale, timpul fiind cel mai important dintre acestea.

Nu a investit decat intr-un echipament (haine si incaltaminte) special creat pentru temperaturi scazute si intemperii, iar in ceea ce priveste ambarcatiunea, fie inchiriaza, fie merge cu barcile prietenilor. In plus, vice-presedintele de la The Advisers/Knight Frank este de parere ca o achizitie renteaza numai in masura in care timpul dedicat acestui sport se mareste simtitor.

Mai mult decat atat, el spune ca o destinatie in care s-ar reintoarce cu placere – la carma - este Marea Bariera de Corali din Australia, unde a fost acum un an si jumatate.

“Pentru o experienta 'picture-perfect' cred ca as mai alege si Seychelles, iar alte destinatii memorabile sunt insulele grecesti, unde am facut si training timp de o saptamana”.

Poti face chiar ocolul pamantului in limita timpului disponibil

Poti face chiar ocolul pamantului in limita timpului disponibilRobert Ambrozie, manager Blue Marine Yachts, spune ca pasiunea sa pentru navigatie a existat din copilarie, fiind alimentata de literatura si filme si s-a dezvoltat dupa ce si-a cumparat prima barca in anii '90 si a inceput sa iasa pe mare. A urmat apoi prima scoala de navigatie in 1998, obtinand brevetul categoria A, doi ani mai tarziu.

“Deja pentru mine nu mai este un simplu hobby, ci este un stil de viata. In yachting exista lucruri de facut tot anul, toamna si iarna sunt cele mai importante targuri din domeniu in Germania, Franta si Italia, iar primavara si vara sunt rezervate regatelor, croazierelor, evenimentelor si scolii de yachting pe care am inaugurat-o anul acesta la Mangalia si care deja a eliberat primele brevete internationale de navigatori”, spune Ambrozie.

In ceea ce priveste costul acestei pasiuni, Rober Ambrozie este de parere ca bugetele nu se irosesc atunci cand se cheltuieste pentru si din pasiune. Mai mult decat atat, el spune ca, daca ai propriul yacht, cheltuielile nu sunt mari. Situatia se schimba, insa, daca nu ai propriul yacht pentru ca trebuie sa inchiriezi, iar pe langa costurile de chirie se mai adauga cheltuielile cu deplasarea pana la locul de imbarcare.

Am propriul yacht pentru ca nimic nu se compara cu satisfactia de a pleca oricand oriunde. Poti face chiar ocolul pamantului in limita timpului disponibil pe etape, avand avantajul ca yachtul te asteapta sa-ti reiei calatoria si aventura atunci cand jobul ori business-ul iti permite”, adauga Ambrozie.

Destinatiile sale sunt de obicei Marea Neagra si Marea Mediterana, desi marturiseste ca Mediterana are totusi o diversitate aparte care atrage de fiecare data dupa sine noi experiente senzationale.