Nu imi doream sa incep o afacere

Nu imi doream sa incep o afacereBrandul Slabesti Mancand a adus pe piata produselor dietetice din Romania o faina hipoglucidica compusa dintr-un amestec unic realizat de doctorul Gabriela Man (foto). In momentul in care a conceput insa acest amestec, nu isi dorea sa porneasca o afacere in domeniu, insa lucrurile au decurs natural pana la inregistrarea marcii si demararea productiei la scara mare.

Ea a fost prima persoana care a testat produsele, impreuna cu familia si prietenii, intrucat, dupa varsta de 35 de ani, a inceput sa se ingrase.

A decis sa studieze mai mult in domeniul nutritiei si a mers pe ideea alimentatiei care utilizeaza indicii glicemici, genul de regim alimentar recomandat de institutele internationale. Regimul excludea insa fainurile, asa ca, dupa mai multe incercari, a conceput aceste amestecuri hipoglucidice, potrivite pentru regimul sau alimentar.

Faina a inceput sa fie folosita de catre toata familia mea, de la cel mai mic membru pana la parinti, dar si de prietenii nostri, care ma tot rugau sa le fac amestecul in casa. Cumparam fainurile necesare, enzimele de care aveam nevoie si le amestecam in cantitatile stabilite de mine, astfel incat sa fie hipoglucidic, iar glucidele erau alese cu atentie – asta e secretul – pentru ca paine hipoglucidica mai exista pe piata, insa contine ingrediente care nu au ce cauta intr-un regim dietetic”, spune Gabriela Man.

La un an de zile ajunsese sa faca 80 – 100 de kilograme de faina pe luna, atat pentru familie, cat si pentru prieteni si cunostintele prietenilor, astfel ca nu mai facea fata cererii. “Drept urmare, la sfatul mai multor prieteni m-am decis sa incep o afacere in domeniu”.

In 2007 a inregistrat marca si reteta si a inceput amenajarea fabricii, iar pe 16 decembrie 2008 a fost prima zi in care linia de fabricatie a functionat.

“Am investit mult mai mult decat imi calculasem initial si asta e un sfat al meu pentru toti cei care vor sa-si deschida o afacere. Iti faci o previziune de buget si asteapta-te sa cheltuiesti inca o data pe atat. Investitia initiala s-a ridicat la 300.000 de euro, fara hala proprie”, declara Man.

A investit mai mult, intrucat a achizitionat o linie de productie automatizata, care nu necesita decat o apasare pe buton si selectia retetei dorite, astfel ca este nevoie doar de doi oameni pe schimb si scad foarte mult costurile cu personalul.

“Nu am lucrat decat foarte putin in sistemul medical de stat, odata cu absolvirea studiilor de medicina si farmacie la Cluj, dupa care am trecut pe piata farmaceutica, unde am ajuns pana la nivel de middle management, pe zona Ardeal”, spune Gabriela Man.

Ea considera ca, pe durata celor zece ani in aceasta functie a acumulat cunostinte cu privire la conducerea unei companii si a plecat in momentul in care s-a simtit pregatita pentru propria afacere.

Dificultati: Criza si reticenta producatorilor

Dificultati: Criza si reticenta producatorilorPrimul an de activitate s-a confundat si cu primul de criza economica, intrucat scoaterea la vanzare a primului sac de faina a fost in decembrie 2008, asa ca extinderea si promovarea fainurilor Slabesti Mancand s-au lovit de dificultati legate atat de contextul economic, cat si de reticenta pietei la produsele dietetice.

“Noi facem doar faina, care este de doua tipuri, pentru paine si pentru patiserie. Din ea trebuie sa se faca produsele finite, iar aici depind de partenerii mei. A fost foarte greu sa-i fac sa inteleaga despre ce este vorba si sa inchei contracte pe piata din Romania, care este foarte conservatoare”, isi aminteste Gabriela Man.

In plus, faina produsa trebuie ambalata la 1 kilogram si distribuita in magazine, dupa care urmeaza prepararea produselor de panificatie si patiserie, pentru categoria de public care nu vrea sa gaseasca pe piata doar faina pe care sa o foloseasca pentru a prepara in casa, ci si produsul finit care sa aiba drept ingredient aceste fainuri – paine, cozonac, paste fainoase.

A fost foarte dificil sa gasesc parteneri, asa ca, in prima etapa, a trebuit sa vand online, cu sacul si am pastrat in continuare aceasta varianta pentru cei care nu au in apropiere magazine care distribuie produsele si fainurile. Astfel, am vandut si am sustinut afacerea pana cand am inceput sa incheiem contractele”.

Pentru o zona importanta precum Capitala, primul contract cu un producator care dispune de multe centre de desfacere si de posibilitatea de a folosi materia prima pentru a fabrica produse finite, l-a incheiat la inceputul anului 2010. In 2009 a mers cu un mic producator, Casa Gheorg, si lantul de cofetarii Ana Pan. Totodata, a durat un an pana au gasit un partener care impacheteaza painea la un kilogram.

Mai mult decat atat, Gabriela Man spune ca producatorul roman este inca refractar la produsele dietetice si considera ca romanii nu sunt interesati de produse hipoglucidice. Pe de alta parte, ea considera ca exista o cerere si pentru aceste produse, chiar daca nu toti consumatorii isi permit sa le cumpere, intrucat sunt mai scumpe, avand in vedere ca materiile prime sunt mai costisitoare.

“Piata noastra este inchisa, astfel ca intre client si produsul meu se interpune conservatorismul producatorului, nu al clientului final”, este de parere Gabriela Man.

Cel mai greu moment a fost ianuarie 2009, pentru ca isi facuse un plan de afaceri la sfarsitul anului 2007, iar in momentul lansarii lucrurile stateau cu totul altfel pe piata.

“Atunci a trebuit sa decidem daca inchidem afacerea si reluam totul dupa terminarea crizei sau continuam. In jurul nostru vedeam firme care dadeau faliment, asa ca scopul nostru pentru 2009 a fost sa ne mentinem pe piata".

Asadar, au terminat primul an de activitat cu un profit modic, insa a resusit sa sustina in continuare productia si cheltuielile.

Orientarea catre export

Orientarea catre exportPotrivit Gabrielei Man, anul 2010 a incept bine din punctul de vedere al notorietatii brandului si al gradului de patrundere pe piata, pentru ca toata munca sa din 2009 a inceput sa se faca simtita, asa ca produsele se gasesc acum in Bucuresti, Craiova, Valcea, Targu Mures, Baia Marea si Braila, iar fainurile si pastele fainoase, in toata tara.

“Am gasit un partener national, SanoVita, care se ocupa atat de impachetarea fainurilor, cat si de distributie in reteaua nationala de magazine naturiste, dupa care am incheiat parteneriat pe zona Bucuresti cu Spicul si asteptam acum lansarea produselor: paine, chifle, paste fainoase in retelele de super si hypermarketuri”, adauga Man.

Planul este sa lucreze local cu fiecare dintre aceste hypermarketuri pentru ca ingredientele fiind naturale, painea si produsele obtinute au un termen foarte mic de valabilitate, astfel ca vor incheia contractul la nivel national, insa vor cauta o patiserie la nivel local, care sa le produca, pentru a economisi timp cu transportul.

O alta pista de dezvoltare aparuta in 2010 este posibilitatea de export, intrucat piata externa s-a aratat mult mai interesata de produs.

“In strainatate acest produs vine pe o piata care are un anumit grad de educatie in domeniu. Deocamdata, discutiile sunt pe ambalaj si posibilitatile de transport , in stadiu foarte avansat cu tari precum Ungaria si Bulgaria si in stadiu incipient cu Portugalia, Turcia si Germania”, spune Gabriela Man.

Pentru sfarsitul anului ne-am mai propus demararea exportului si prezenta in cel putin doua lanturi mari de hypermarketuri.

De asemenea, doctorul Gabriela Man intentioneaza sa lanseze pe viitor si alte produse facute din aceste fainuri, mai ales pe partea de patiserie, dar si produse care nu tin neaparat de morarit si panificatie, insa au aceleasi proprietati, se potrivesc cu brand-ul si il completeaza. In acest sens, ea enumera un inlocuitor de zahar, gemuri sau inghetata. “Acestea sunt deocamdata planuri care depind in foarte mare masura de deschiderea producatorilor romani”, completeaza Man.

Mai mult decat atat, lansarea cartii Slabesti Mancand a influentat cresterea nivelului vanzarilor, intrucat ofera un program complet, sfaturi si retete pentru un stil alimentar sanatos, iar Gabriela Man considera ca pe aceasta piata este vital sa oferi si informatii, asociate produsului, astfel incat acesta sa fie folosit in mod corect.

Momentan, Gabriela Man se dedica in totalitate fabricii de faina hipoglucidica de la Valcea si urmeaza cursurile unui master in inginerie alimentara.