Piata de nisa

Piata de nisaPiata de carte de lux din Romania se dezvolta timid, iar Amalia Buliga (foto), CEO Diverta, spune ca putem vorbi despre o astfel de categorie doar daca facem trimitere la cartile de import. In rest, intalnim tentative, insa nu putem face referiri care sa se compare cu cele editate in strainatate.

“In prezent, in magazinele Diverta avem peste 200 de titluri care depasesc valoarea de 699 lei, insa aceasta piata este foarte nisata, fiind vorba de titluri de colectie, carte de specialitatea, editii principes sau editii limitate”, completeaza Amalia Buliga.

Majoritatea acestor titluri sunt importate intr-un numar de ordinul zecilor, unele chiar cateva sute, in functie de domeniu si cerere. Titlurile aflate in editii limitate sunt importate intr-un numar de cateva exemplare (media fiind de 2 exemplare). De asemena, pentru anumite colectii sau editii limitate, se inregistreaza comenzi speciale.

Doua colectii de carti editate in tara, care se disting pe segmental de literatura economica, sunt Co-Lectia de Leadershp si Co-Lectia de Economie de la Publica, desi Bogdan Ungureanu, managerul executiv al editurii, considera ca nu publica colectii de lux, ci ambele reflecta modul in care apreciaza aspectul cartilor Publica, pe langa continutul lor.

Colectiile au inregistrat o cerere oarecum asteptata, datorata lipsei de pe piata romaneasca a unor autori precum JM Keynes, Paul Krugman, Joseph Schumpeter, George Akerlof sau Nouriel Roubini. Inca de la inceput, evolutia ei a fost buna, aceasta tendinta mentinandu-se constant pana in prezent si ocupand o pondere importanta in nivelul total al vanzarilor”, declara Ungureanu.

In Co-Lectia de Leadership, cel mai cerut titlu este “In fruntea revolutiei” de Gary Hamel, in timp ce, in Co-Lectia de Economie, cei mai ceruti autori sunt Paul Krugman si Nouriel Roubini.

Libraria online Libertas Publishing se remarca prin faptul ca are in oferta sa carti mai scumpe, editate in strainatate, dintre care multe nu se gasesc in librariile din Romania. Si in acest caz, datorita orientarii in special spre un singur domeniu, cererea cunoaste un trend ascendent.

“Cererea pentru cartea straina este in continua crestere, ceea ce ne-a determinat sa marim si sa diversificam acest domeniu. In curand, vom deschide o noua librarie virtuala, destinata exclusiv acestui segment de cititori”, spune Iulian Tanase, proprietarul Libertas Publishing.

Mai mult decat atat, cererea de titlurilor publicate de edituri straine depaseste in prezent 20% din cererea totala de carti, ceea ce reprezinta o crestere de peste 100% fata de sfarsitul anului trecut.

In ceea ce priveste cele mai cautate titluri, Iulian Tanase spune ca cititorii manifesta un interes in crestere pentru carti ce trateaza un subiect extrem de actual: crizele economice. Cateva titluri representative ar fi “America's Great Depression”, de Murray Rothbard, “Crisis Economics: A Crash Course in the Future of Finance”, de Nouriel Roubini, sau “FDR's Folly: How Roosevelt and His New Deal Prolonged the Great Depression”, de Jim Powell.


Industrie marcata de sezonalitate

Industrie marcata de sezonalitateLa nivel general, vanzarile Publica s-au mentinut in 2010 la nivelul perioadei similare din a anului 2009, iar Bogdan Ungureanu (foto), directorul executiv al editurii constata ca se mentine interesul pentru subiecte care trateaza situatia economica actuala, fata de carti din domeniul leadership si cele din categoria internet.

Aceeasi tendinta la nivel de preferinte ale consumatorului o observa si proprietarul librariei online Libertas Publising: ”domeniile preferate de cititorii nostri raman in continuare stiintele sociale, cu un interes in crestere pentru stiintele economice”. In schimb, el spune ca situatia economica a afectat in mod evident si piata pe care activeaza, astfel ca se constata o reducere atat a numarului de comenzi, cat si - mai semnificativ - a valorii medii a comenzilor.

Tendinta de scadere in ceea ce priveste valoarea vanzarilor de carte se observa si la Diverta, prima jumatate a anului 2010 aducand o diminuare de 21% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Cu toate acestea, Amalia Buliga subliniaza faptul ca, in general, pe acest segment de retail, aproximativ 60% din vanzari se realizeaza in a doua parte a anului, odata cu sezonalitate: back to school, to office sau perioada sarbatorilor de iarna.

“Se observa o usoara orientare spre titlurile aflate in promotii, cele mai vandute titluri au pretul mediu de 35 lei, iar cosul mediu de consum este de 40 lei”, completeaza CEO-ul Diverta.





Ponderea vanzarilor de carte in functie de domeniu la Diverta.

Estimari pentru sfarsitul anului

Estimari pentru sfarsitul anuluiIn inertia sezonalitatii, intervievatii astepta o usoara crestere a nivelului vanzarilor pana la finele anului.

Astfel, in timp ce Libertas se asteapta la o evolutie constanta, Amalia Buliga estimeaza vanzari in usoara crestere fata de sfarsitul anului 2009, iar editura Pubilca mizeaza pe faptul ca activeaza pe o piata de nisa, fiind specializata in domeniul cartilor de business: ”cererea este una constanta si vine pe fondul nevoilor de informare a mediului de afaceri in astfel de perioade turbulente”.

In plus reprezentantul Diverta spune ca estimarile sunt sutinute si de campanii si promotiile precum “Dai carte, ai parte!” - In schimbul unei carti vechi primesti un cupon de reducere de 20% din pretul recomandat de editura, pentru o carte noua. Voucherele nu se cumuleaza pentru achizitia unui titlu si pot sa fie folosite in termen de 15 zile de la acordare – “3 la pret de 2” - cumperi trei carti de la o editura aflata in promotie si pe a treia, cea mai ieftina, o primesti gratis.