1 / 4

"Diferenta o face civilizatia si banul"

La inceputul epocii capitaliste, romanii au uitat de croitoriile de cartier, mobilierul de comanda sau portelanurile pictate manual si s-au lasat prinsi in mirajul produselor de serie. Cererea de produse unicat, sau in serii limitate, lucrate manual si personalizate dupa gusturile fiecarui comparator, a revenit insa la aproape doua decenii distanta, fie ca este vorba de costume de lux, su missura, portelanuri pretioase, pictate manual sau produse accesibile in ceea ce priveste nivelul preturilor.

Irina Wagner (foto), proprietara Wagner – Arte frumoase si povesti, este de parere ca reintoarcerea la produse personalizate este un fenomen natural si a survenit in momentul in care s-au saturat casele si sifonierele romanilor de produse de masa si oamenii au cautat sa fie mai "originali".

Ceva trebuie sa faca diferenta si acel ceva poate fi un accesoriu, o piesa de mobilier sau o vestimentatie. Suntem o tara ex-comunista in care acum 20 de ani eram cu totii la fel, ne imbracam la fel, iar casele erau decorate relativ la fel. De aici probabil simtim o mare nevoie de a ne diferentia, in functie de mijloacele financiare de care dispunem. Dorinta vine din sentimentul unicitatii si asta a prins foarte bine in piata handmade”, adauga Irina Wagner.

De asemenea, ea spune ca foarte multe si diferite categorii de persoane sunt atrase de acest fenomen, de la omul simplu cu ceva simt estetic pana la persoanele mai sofisticate si complicate, educate in acest sens. In final insa, diferenta o face posibilitatea financiara de a accesa aceste produse.

In acest sens, ea spune ca efectele negative ale crizei s-au simtit si in cazul afacerii pe care o conduce.

“Lucrul manual, arta, piesele unicat necesita foarte multa munca. Este un proces creativ indelungat, mult exercitiu si o executie de exceptie iar acest lucru il costa pe cel care apreciaza. Criza a redus cererea maselor pentru acest gen de obiecte la Wagner, desi o anumita nisa inca investeste in arta, arta parand un plasament sigur in acest moment”, declara Irina Wagner.

In plus, ea spune ca cele mai importante criterii urmarite de clienti sunt calitatea, durabilitatea in timp, mixul materialelor folosite (se doresc de exemplu portelanuri fine produse in marile manufacturi europene, aurul si platina) si aspectul.

“In Romania conceptul hand made este inteles mai greu. Suntem adesea intrebate cat timp ne ia sa pictam o cana (in ideea ca este prea scumpa si se doreste o justificare in ore muncite), iar raspunsul este de la cateva ore pana la cateva zile. Nimeni nu intreaba cati ani de scoala s-au facut sau cat studiu si cata inspiratie a cerut executia unei cani. In tarile civilizate aceasta intrebare survine mai rar iar nivelul de trai fiind mai ridicat se acceseaza mai usor aceasta piata. Diferenta o face civilizatia si banul”, considera Wagner.

In ceea ce priveste insa viitorul acestui fenomen la noi in tara, Irina Wagner considera ca trendul general de crestere va continua, desi, ceea ce o ingrijoreaza este calitatea si originalitatea anumitor produse ce fac obiectul acestei piete si considera ca aici intervine faptul ca nu exista traditie la noi decat pe anumite nise, cum ar fi ceramica de Horezu sau ouale incondeiate.

“Sunt optimista si observand cat de bine sunt primite evenimentele ce promoveaza hand made. Totodata, cred in sustinerea pietei romanesti si prin bunastarea acestei subtiri nise care este 100% made in Romania”.

Citeste si Business-ul fragil al portelanurilor fine


Inapoi la articol

Setari Cookie-uri