Marius Ghenea: Afacerile locale se fac mai bine cu oameni locali
Mircea: La cate exit-uri va asteptati in urmatoarele 12 luni in sfera online
din Romania?
Marius Ghenea: La foarte multe si mici. Deocamdata, nu vad un exit major la orizont pentru urmatoarele 12 luni, deoarece nu exista suficienta consolidare a business-ului local online care sa permita un exit major. Iar daca in urmatoarele 12 luni vom vedea cateva afaceri online cu cresteri spectaculoase, aceste cresteri ar trebui, in cel mai bun caz, sa amane decizia unui exit, stiut fiind ca un exit este mai profitabil atunci cand apar semnele unei incetiniri a cresterii, decat atunci cand cresterea este abrupta. Problema cu exiturile foarte multe si mici la care ma astept este ca ele ascund o problema a lipsei de competitivitate a pietei si in acelasi timp o lipsa de viziune sau, daca vreti, de "imaginatie" a antreprenorilor care, cel putin in online, construiesc azi un site de vanzari online cu speranta ca il vor vinde peste 6-9 luni pentru cateva milioane (sau macar cateva sute de mii). Acesta este tipul de plan iluzoriu care face foarte mult rau industriei online din Romania, ca si celor care incearca "sa dea un tun" cu o asemenea schema. Face rau industriei pentru ca aduce jucatori in piata care au alte obiective decat acela de a face un business profitabil, si face rau antreprenorilor respectivi pentru ca, desi pare ca business-ul online inseamna "investitie zero", nu este deloc asa, investitiile sunt necesare, chiar daca poate nu la nivelul unui magazin sau a unei retele de magazine traditionale. Un ultim amanunt despre aceste exituri mici si multe: fiind mici si fiind multe dintre ele miscari defensive (site-uri care nu reusesc sa isi acopere costurile si trebuie sa vanda), ele nu vor fi reflectate de media, asa ca s-ar putea sa nici nu ne dam prea bine seama de aceste exituri.
Inapoi la articol