Marius Pahomi - Vorbim despre o iesire tehnica din recesiune, nu despre sfarsitul crizei

Marius Pahomi, sef al agentiei de publicitate MEC, subliniaza exact ideea aceasta. “Vorbim despre o iesire «tehnica» din recesiune, nu despre sfarsitul crizei. Este un prim semn pozitiv insa nu cred ca vor exista efecte semnificative pe termen scurt”.

El spune ca este esentiala revenirea consumului pentru iesirea din criza. Fara o revenire a consumului, start-up-urile nu au cel mai bun context pentru a lua nastere. “Exceptie fac, desigur, acele idei de afaceri care se bazeaza tocmai pe nevoi specifice crizei – vezi cum au inflorit in ultima perioada site-uri de cupoane/discounturi”.

Cresterea consumului nu va avea loc peste noapte, Pahomi considerand ca oamenii nu vor fi influentati din cauza unui anunt al Institutului National de Statistica. “Trebuie sa simta pe pielea lor iesirea din criza pentru a-si schimba comportamentul de consum”.

Marimea investitiilor companiilor in publicitatea online va depinde de strategia de business a fiecarei entitati economice, in parte. “Cred ca majoritatea va actiona cu precautie, coreland nivelul investitiilor cu cel al consumului. Vor exista insa si companii care vor incerca sa valorifice acest context si vor investi puternic in promovare pentru a isi devansa competitia. E un efort mare insa cred ca pe termen mediu si lung aceste companii vor avea foarte mult de castigat”.

Antreprenorii intervievati de Wall-Street.ro au avut, in concluzie, opinii similare - criza economica nu s-a terminat, in ciuda anuntului INS de iesire din recesiune. Mai mult, acest anunt ar putea fi unul influentat de politica. Trimestrul doi va fi unul ce ar putea insa sa intareasca sentimentul de siguranta si, in 1-3 ani, economia online sa inceapa sa creasca accelerat.

Ce parere aveti de aceste lucruri?


Stanca - Este vremea proiectelor medii si mici, cu resurse limitate

Stanca - Este vremea proiectelor medii si mici, cu resurse limitateDragos Stanca, seful regiei de online Q2M, spune ca iesirea din recesiune anuntata de INS nu este doar tehnica, ci si teoretica. “E mai degraba, cel putin aparent, o stopare a scaderii, nu un inceput de crestere. Efectul poate fi, mai degraba psihologic. Bun si asa, daca se va mentine si va confirma. Pentru moment suntem undeva in marja de eroare”, declara Stanca, pentru Wall-Street.ro.

Atunci cand aceasta iesire din recesiune se va confirma, mentine si consolida, cand recesiunea va duce si la finalul crizezi si economia va reveni la dinamicile anterioare situatiei din prezent, abia atunci vom putea vorbi de o crestere importanta a proiectelor din online, mai spune seful Q2M.

Eu nu sunt foarte optimist ca asta se va intampla mai devreme de 2013-2014. Din cantitate se naste si calitatea. Acum, proiectele noi care dispun de resurse decente sunt extrem de putine. Cel putin in online-ul din Romania”, spune el.

“Acum 2-3 ani, inainte de a se transforma in companie de sine statatoare, porneam F5 ca proiect de investitii in start-ups cu cateva sute de mii de euro in cont. Acum, cu palaria de antreprenor pe cap si iesit din sistemul trusturilor media mi se pare greu repetabila situatia de atunci”, continua el.

In prezent este vremea proiectelor medii si mici, cu resurse limitate, considera Stanca, el subliniind ca precautia consumatorilor va mai continua inca cel putin un an, in termeni optimisti.

Cu toate acestea, Dragos Stanca spune ca online-ul nu are decat o singura cale, si anume cresterea.

Marius Ghenea: Putem sa ne pregatim, in sfarsit, pentru mai bine

Marius Ghenea: Putem sa ne pregatim, in sfarsit, pentru mai bineMarius Ghenea, seful FiT Distribution, spune ca “ in mod normal, anuntul INS marcheaza tehnic iesirea din recesiune, ceea ce ar trebui sa fie o veste buna si pentru investitorii romani, ca si pentru cei straini".

"De asemenea, ar trebui sa insemne un plus de incredere si din partea organizatiilor financiare internationale. La acest nivel de crestere sub 1%, cred insa ca efectele nu vor fi semnificative. Va exista o perceptie pozitiva, insa precauta, fata de acest trend. Probabil ca modul cum se va incheia al doilea trimestru va fi mult mai important, din acest punct de vedere, deoarece o crestere in trimestrul doi ar consolida trendul existent”, arata el.

Efectul cel mai important al acestei minime cresteri de PIB este ca nu trebuie sa ne mai gandim acum la ce e mai rau, putem in sfarsit sa ne pregatim pentru mai bine, mai spune Ghenea.

El nu vede o legatura directa a iesirii din recesiune cu zona de start-up-uri, deoarece acestea sunt in general legate de modificarile reale din economie, modificari care nu apar odata cu un anunt statistic legat de o perioada care s-a incheiat.

Pentru cresterea consumului, este nevoie ca alte parghii economice sa intre in actiune, mai ales cere care tin de creditare si reluarea acesteia, considera omul de afaceri.

“Exista unele informatii pozitive cu privire la credite in prima parte a acestui an (comparativ cu perioadele anterioare), insa este prea devreme sa consideram ca am putea asista la o crestere majora a consumului. Oricum, din pacate, consumul este afectat negativ din cauza inflatiei foarte mari, pentru ca aceasta inflatie inseamna de fapt ca acelasi cos de produse si servicii este cumparat acum utilizand cu peste 8% mai multi bani decat cu un an in urma, iata cum o crestere in lei a consumului nu inseamna de fapt si o crestere reala a acestui consum”, spune Marius Ghenea.

In ceea ce priveste publicitatea online, seful PCFun.ro spune ca investitiile in acest mediu ar trebui sa creasca in primul rand din cauza modificarii raportului dintre publicitatea traditionala si cea online, in favoarea acesteia din urma.

“Aceasta modificare s-a produs inclusiv din cauza crizei si a recesiunii, pentru ca advertiserii au cautat medii mai eficiente de reclama, ceea ce a dus la o crestere a reclamei online. E posibil ca acum, in asteptarea unei reluari a cresterii consumului romanesc, unele companii sa revina spre exemplu mai puternic pe TV, ceea ce ar putea genera niste procente paradoxale in aceasta relatie dintre publicitatea traditionala si cea online, in urmatoarele luni”, spune el.

Clement Nicolaescu - Anuntul iesirii din recesiune va fi uitat repede

Clement Nicolaescu - Anuntul iesirii din recesiune va fi uitat repedeClement Nicolaescu, director de marketing la regia ArboInteractive, spune ca anuntul iesirii din recesiune ar trebui sa fie un argument destul de puternic pentru deblocarea investitiilor in online. “Nu este exclusa nici prelungirea perioadei de expectativa avand in vedere faptul ca aceste anunturi au si o componenta politica si de PR. Oricum, ignorand un eventual delay in reactie, ar trebui sa ne asteptam la efecte pozitive”, considera Nicolaescu care spune ca anuntul iesirii din recesiune ar trebui sa fie un argument destul de puternic pentru deblocarea investitiilor in online.

In ceea ce priveste start-up-urile, Clement Nicolaescu nu crede ca principalul impediment pentru proiectele online a fost existenta recesiunii ci, din contra, aceasta ar putea fi privita ca o oportunitate. “Cunosc persoane care au profitat de aceasta perioada. Pe termen mediu, daca se va revigora mediul economic atunci oferta de angajare de pe piata de munca va fi mai atractiva ceea ce va insemna o scadere a «entuziasmului antreprenorial»”.

Prezenta online este mult mai importanta pentru orice afacere acum
decat era la inceputul crizei, atat din punctul de vedere al perceptiei celor care coordoneaza afaceri cat si din punctul de vedere al utilizatorilor de Internet. “Probabil ca ritmul de crestere nu se va modifica esential pe termen scurt, in acest caz existand o oarecare inertie - exact ca si la instalarea recesiunii”, spune Nicolaescu.

El considera ca anuntul iesirii din recesiune “va fi uitat repede”.

Marius Ciocan - Fara o usoara crestere a consumului ne va fi la fel de greu ca pana acum

Marius Ciocan - Fara o usoara crestere a consumului ne va fi la fel de greu ca pana acumMarius Ciocan, seful FunGift.ro, se arata ceva mai optimist si spune ca spera ca anuntul va aduce o relaxare ce se va concretiza intr-o crestere a consumului. “Fara o usoara crestere a consumului ne va fi la fel de greu ca pana acum. Imi doresc ca acest anunt sa aduca cu el si putin optimism, desi la nivel de business nu cred ca vom simti o schimbare imedita”.

In ceea ce priveste start-up-urile, Ciocan spune ca este posibil ca numarul de proiecte sa creasca usor. “Imi doresc ca panica si psihoza ce are ca tema recesiunea sa se estompeze si sa incepem cu totii sa avem mai mult curaj”, mai spune el.

Antreprenorii intervievati de Wall-Street.ro au avut, in concluzie, pareri similare - criza economica nu s-a terminat, in ciuda anuntului INS de iesire din recesiune. Mai mult, acest anunt ar putea fi unul influentat de politica. Trimestrul doi va fi unul ce ar putea insa sa intareasca sentimentul de siguranta si, in 1-3 ani, economia online sa inceapa sa creasca accelerat.

Ce parere aveti de aceste lucruri?