Imola Zoltan, managing partner McCann PR

Imola Zoltan, managing partner McCann PRCompaniile care vor sa interactioneze cu publicurile lor nu au cum sa nu comunice, iar relatiile publice si-au dovedit eficienta in livrarea mesajelor de brand, crearea de corporate awareness si consumer engagement, cu bugetele semnificativ mai mici decat campaniile clasice de ATL. Piata de relatii publice este pe un trend ascendent de cativa ani (creste lent, dar sigur) si probabil va creste si anul viitor, insa nu va fi o crestere semnificativa, pentru ca economia nu da semnele asteptate de revigorare, iar incertitudinile din zona politicului si consecintele acestora nu ajuta la implementarea unui climat de stabilitate care sa ajute mediul de afaceri sa isi creasca activitatea.

Sorina Mihai, managing partner Nicola Porter Novelli

Sorina Mihai, managing partner Nicola Porter Novelli2013 se va caracteriza prin extinderea conceptului de brand journalism, unde fiecare companie va contracta propriii „jurnalisti” pentru a intelege cat mai bine semnificatia dezvoltarii de continut si stiri in jurul brandurilor sale. Brand journalismul va conduce si la utilizarea unei palete largi de instrumente de digital publishing si social media pentru a asigura o conversatie directa si relevanta cu consumatorul. De exemplu, in cadrul unui eveniment povestea brandului trebuie sa fie accesibila in timp real atat celor prezenti, dar si celor care nu participa. De asemenea, continutul prezentat trebuie sa permita sa fie share-uit, comentat, dezvoltat atat din offline in online, cat si din online in offline.

Ioana Manoiu, managing partner GMP PR

Ioana Manoiu, managing partner GMP PRIn Romania, in ultimii ani piata a crescut cu minim 10% pe an. Ma astept ca in 2013 industria de PR din Romania sa pastreze acelasi nivel de crestere, de minim 10%. Bugetele au scazut, totusi piata creste. Exista o explicatie simpla: clientii au inceput sa cumpere mai multe servicii de la noi. In urma cu cativa ani, principalul serviciu vandut de agentiile de PR era pachetul de baza de relatii cu presa. Astazi, agentiile de PR ofera servicii mult mai variate si mai complexe: social media, personal branding, creatie, traininguri, coaching, etc. Din ce in ce mai mult, oferim servicii integrate

Mircea Tomescu, managing director Graffiti PR

Mircea Tomescu, managing director Graffiti PRDarwinism, acesta este cuvantul care va caracteriza piata de PR din Romania in 2013. Nu conteaza cine e mai puternic sau mai inteligent, ci modul in care agentiile se pot adapta la schimbare si pot asimila noi competente fara a pierde din calitatea produsului. Piata se va dezvolta catre noi zone de business, iar rata de crestere va fi mai greu previzibila. Aceste bugete nu sunt in general considerate bugete de “PR” , ele fiind de fapt cumulate din bugete de marketing, media, CSR si corporate communication. Daca ele ar fi cuantificate corect, as spune ca piata de servicii de consultanta derulate de agentii de PR creste, si probabil, se indreapta catre 30 de milioane de euro.

Crenguta Rosu, managing partner DC Communication

Crenguta Rosu, managing partner DC CommunicationAnsamblul pietei este acum probabil la maximum 23-25 de milioane de euro. Greu de calculat, pentru ca sunt servicii de PR si proiecte care intra si in portofoliul agentiilor de advertising sau interactiv, mai ales pe segmentul digital. Contextul impune prudenta in estimari pentru 2013 si este probabil ca scenariul de stagnare pe ansamblul industriei sa fie cel apropiat de realitate. Este posibil ca unele companii sa inregistreze scaderi, altele cresteri, in functie de tipul de clienti din portofolii si industriile pe care le reprezinta.