Dan Balotescu, managing partner Media Investment

Dan Balotescu, managing partner Media InvestmentIn 2013 volumul total de publicitate va fi aproximativ egal cu cel cheltuit in 2012, iar cele mai importante tendinte vor fi, evident, in online.

O prima tendinta este mixul dintre online si offline. Jucatorii care vor avea un cuvant greu de spus sunt cei care au continut si titluri cunoscute in offline, dar au si resurse si influenta in online.

Alt trend este expansiunea Google. Cu un potential tehnologic si financiar precum cel al Google, dublat de un interes clar manifestat pentru Romania in ultimii ani, expansiunea este garantata.

A treia tendinta este dezvoltarea produselor mobile, potentialul pietei fiind tot mai mare, avand in vedere cresterea penetrarii smartphone-urilor.

Alexandra Olteanu, managing director Initiative

Alexandra Olteanu, managing director InitiativeIn ultimii doi ani declinul pietei media s-a temperat, intr-un interval de scadere de 2-4 procente. Noi estimam ca in 2013 nu va fi o exceptie, nefiind transformari majore nici in peisajul economic si nici in obiceiurile de consum de media.

Astfel, piata de media va fi in jurul valorii de 290-300 de milioane de euro. Mediul digital, asa cum ne-a obisnuit, va inregistra o crestere, restul vehiculelor media intregistrand mici reculuri de la un an la celalalt.

Tendintele care vor caracteriza piata sunt vizibile de mai multa vreme, iar acestea sunt orientarea catre digital, integrarea sustinuta de tehnologie a mediilor de comunicare si cresterea social media.

Alexandra Iavorschi, managing director Starcom MediaVest

Alexandra Iavorschi, managing director Starcom MediaVestEstimarile noastre merg catre o piata in stagnare. Ne asteptam ca in 2013 valoarea pietei media sa se situeze in jurul a 280-300 de milioane de euro, cifra foarte apropiata de estimarile pentru 2012.

Mai important decat orice tendinta, va fi o atitudine generala de precautie, aceasta stare de fapt va afecta atat valoarea bugetelor de media cat si mixul de canale propus de agentii si acceptat de clienti.

Cred ca vom avea in continuare un mix dominat de TV si digital, dar vom fi probabil martorii unui proces de sofisticare in modul in care aceste medii vor fi folosite pentru a comunica cat mai relevant produsul si beneficiile sale specifice.

Bogdan Prajisteanu, CEO MEC Romania

Bogdan Prajisteanu, CEO MEC Romania2013 se anunta un an lipsit de stralucire. Daca la inceputul lui 2012 estimam o stagnare sau chiar o usoara crestere, realitatile din toamna ne-au facut sa estimam pentru 2013 o usoara scadere a pietei de pana la 5% fata de 2012, undeva in jurul valorii de 300 milioane euro.

Rata inflatiei care s-ar putea plasa in afara tintei BNR (3% in 2012, 2,5% in 2013), accentuarea volatilitatii fluxurilor de capital in contextul deteriorarii evolutiei mediului extern, posibilitatea blocarii accesului la fondurile europene constituie riscuri pe termen scurt in economie. Consecintele ar putea fi simtite in scaderea puterii de cumparare, in reducerea consumului si, implicit, in investitiile in publicitate.


Maria Tudor, CEO Zenith Romania

Maria Tudor, CEO Zenith RomaniaSchimbarea e noua constanta, cuvintele la ordinea zilei sunt flexibilitate si adaptabilitate. Sunt cateva trenduri majore la nivel de comunicare cu efect direct asupra investitiilor media si in alocarea lor pe canale.

Suntem tot mai mult prinsi in angrenajul global, adica deciziile se iau la nivel central si afecteaza major pietele locale.

Pretul conteaza mai presus de tot si creste rolul departamentului de achizitii in procesul de marketing si comunicare. Un alt trend este focusul pe social media si mobile, dar nu pe zona de paid, ci pe owned si earned.
Tot o tendinta importanta este elasticitatea comunicarii si return on investment (ROI) pe termen scurt si foarte scurt.