Amalia Buliga, CEO Diverta

Amalia Buliga, CEO DivertaDin discutiile pe care le-am avut cu editurile, aproape toate au raportat scaderi in jurul a 10% in 2012, iar acest lucru a fost determinat mai ales de inchiderile de mici librarii din tara.

Pentru 2013 ne asteptam la o stagnare a pietei, aceasta fiind acum in jurul a 60 de milioane de euro. Printre factorii care influenteaza domeniul se afla veniturile in scadere, numarul de noutati lansate de edituri, pentru ca daca vanzarile sunt mai mici si editurile scot mai putine titluri si inchiderile de librarii. Desi multi spun ca inchiderile din retailul clasic migreaza pe online sunt orase mici in care acestea nu migreaza deloc. Sunt orase in care oamenii nu au deschidere la fel de mare pentru a cumpara pe online.

Iren Arsene, managing partner Curtea Veche Publishing

Iren Arsene, managing partner Curtea Veche PublishingPiata de carte este intr-un proces de schimbare, o schimbare haotica, imprevizibila, care ii lasa pe managerii de edituri in expectativa si cel mai probabil, vom fi nevoiti sa fim reactivi (nu proactivi) la ceea ce se intampla in domeniu.

Predictiile sunt greu de facut deoarece in a doua jumatate a anului 2012 au inceput sa se simta tot mai acut instabilitatea politica si macroeconomica. Daca inainte puteam sa luam decizii indiferent de situatia politica, acum lucrurile s-au schimbat. Va conta tot mai mult pretul cartii in perioada urmatoare. Situatia politica si economica taie cumparatorului orice suma pentru consumul cultural. Cei sub 5 euro cheltuiti anual pe carti pe locuitor pot disparea cu totul sau, in cazurile fericite, se vor injumatati.

Dan Vidrascu, director general Litera International

Dan Vidrascu, director general Litera InternationalIn lipsa unei retele de distributie bine dezvoltate, principala tendinta pe piata de carte va fi trecerea catre achizitiile online si dezvoltarea acestui sector.

Vanzarile online de carte si-au marcat importanta inca de anul acesta si preconizam o crestere si mai puternica in 2013. O alta tendinta a pietei o reprezinta cresterea ca pondere in vanzari a literaturii practice si a cartilor pentru copii in defavoarea fictiunii. Cartile de povesti si cele de activitati reprezinta, probabil, singurele zone ale pietei inca neatinse de tavalugul crizei. In egala masura, 2013 va fi caracterizat si prin cresterea volumului de carti vandute prin hypermarketuri, acesta devenind in viitor, alaturi de mediul online, principalul canal de distruibutie a cartilor.

Adrian Dinu, director executiv Elefant.ro

Adrian Dinu, director executiv Elefant.roPiata de carte nu este masurata, iar singurele statistici pe aceasta tema o aproximeaza la 60 de milioane de euro. Momentan , domeniul este intr-o perioada de stagnare.

Vanzarile de carte online inseamna in jur de 8-10% din totalul pietei, iar cele de carte electronica sub 1% din cauza lipsei de dispozitve necesare pentru suportul lecturii si pentru ca este o piata inca la inceput . De altfel, datorita micsorarii preturilor telefoanelor de tip “smartphone” dar si aparitei tabletelor ne aliniem la trendul international de consum media pe acestea. De asemenea, credem ca si cumparaturile (nu doar de carte) vor migra catre online.