Tot mai multe medii

Tot mai multe mediiPublicitatea neconventionala isi face loc pe unde apuca, folosindu-se de vaz, auz si miros pentru a atrage atentia unui public eterogen si greu de impresionat. Televizunea isi spune povestea, in cele 14 minute de publicitate, pe care le difuzeaza in fiecare ora. Radiourile ne tin din pitch in colaj, iar presa tiparita inghesuie in pagini chenare stantate discret, in partea stanga-sus. Outdoor-ul creste si se indreapta spre sold-out. In acelasi timp, creste si concurenta, pe toate pietele. Vocile se inmultesc si devin mai puternice si mai zgomotoase. Pentru a le oferi spatiu de desfasurare, agentiile de publicitate au luat in vizor biciclete, lifturi, toalete, chibrituri sau cerul albastru. Morala ar fi ca orice spatiu, static sau mobil, cu o oarecare vizibilitate, poate deveni purtator de mesaj publicitar. Lupta se da pe eficienta, reach, impact si preturi.

Publicitatea in lift

Publicitatea in liftLiftul este un spatiu restrans, in care esti obligat sa petreci cateva secunde singur sau in compania altor cateva persoane. Legile comunicarii interpersonale ii determina pe partenerii de calatorie sa-si evite reciproc privirile si sa zburde cu ochii pe pereti... unde ii asteapta cuminte mesajul publicitar. Liftul ofera o comunicare intima cu un potential client intr-un mediu captiv, iar mesajul nu este bruiat de articole din ziar, de alte reclame, de zgomot sau de claxoane. "Dezavantajul principal pe care l-am resimtit, mai ales in perioada de inceput a afacerii, a fost acoperirea mica. Din acest motiv am investit foarte mult in dezvoltarea retelei atat in Bucuresti cat si in celelalte orase importante ale Romaniei, a declarat Tudor Maxim, Managing Director al Elevate, companie ca a inregistrat o cifra de afaceri de 110.000 de euro in primele sase luni ale acestui an, comparativ cu cei 100.000 din anul 2006. Pentru a porni o astfel de afacere, este nevoie de o investitie initiala de minimum 10.000-15.000de euro, cu inca 100.000 de euro cheltuiti anual pentru dezvoltare. Amortizarea sumei depinde foarte mult de gradul de acoperire al retelei. Elevate are, in prezent, o retea de peste 1500 de lifturi, care asigura o audienta de 270 000 de persoane, incluzand si vizitatorii. Campaniile de publicitate in lifturi dureaza minimum o luna si costa in medie 10.000 de euro. Clientii care apeleaza la acest tip de publicitate sunt restaurantele, producatorii auto, complexele rezidentiale, institutiile financiare si telecomul.

Publicitatea in toalete

Publicitatea in toalete"Give piss a chance", suna sloganul cu care ne-am obisnuit in toaletele restaurantelor, cluburilor si McDonald's-urilor. Jurnalistul Mircea Toma infiinta, la sfarsitul mileniului trecut, agentia de publicitate OOPS Media, care a adus din Occident modelul de publicitate in toalete. Originalitatea acestei modalitati de publicitate, raportul pret / impact, targetarea exacta pe tip de consumator, lipsa altor stimuli vizuali, libertate extinsa de exprimare a mesajelor, toate conduc la orientarea clientilor in proportie din ce in ce mai importanta catre suporturile publicitare din toalete, este de parere Cristian Dragan, director executiv al OOPS Media. Publicitatea in toalete nu se lovetse decat de mentalitatile unora dintre clienti, care considera ca spatiul nu este potrivit pentru promovarea brandului lor. Cu o investitie initiala moderata, OOPS Media a reusit sa isi dubleze cifra de afaceri anual. Clientii provin din domenii ca: pharma, telecomunicatii, producatori de telefoane mobile, auto, bauturi, mass-media. Costul expunerii unui poster in panoul din toaleta este de 30 de euro/luna. Potrivit unui studiu comandat de OOPS Media, 80% din clientii restaurantelor retin mesajele expuse in toalete.

Publicitatea pe biciclete

Publicitatea pe bicicleteMersul pe bicicleta e sanatos. Iar cu un mic panou publicitar atasat, poate deveni lucrativ si de efect. Avantajul bicicletelor este ca pot patrunde si in zone unde accesul masinilor este restrictionat, cum ar fi parcurile si trotuarele aglomerate. Bicicletele publicitare pot stationa in fata unei cafenele sau unui magazin, ba chiar in mijlocul unei intersectii din centrul Bucurestiului la o ora de varf, caz in care mesajul este vazut de zeci de mii de oameni in cateva minute. Un alt avantaj il constituie costurile accesibile pentru acest tip de publicitate. "Pentru o bicicleta tariful este de 10 Euro pe ora si poate ajunge la 8 euro pe ora pentru campanii de 20 de zile lucratoare, 8 ore pe zi", ne-a declarat Dinu Iftode, director al firmei Promobikes, care se ocupa cu acest tip de business. Un dezavantaj al acestui tip de publicitate este lipsa pistelor pentru biciclisti in majoritatea oraselor din tara, lucru care ar usura considerabil munca angajatilor. Publicitatea pe biciclete se adreseaza firmelor mari din diferite domenii, ca varianta alternativa de promovare, dar si firmelor mici si medii, care aloca bugete reduse pentru publicitate si care solicita campanii de scurta durata. Publicitatea pe biciclete tinteste persoanele active cu varste cuprinse intre 18-50 ani,din mediul urban,care frecventeaza zonele aglomerate in ore de varf. Potrivit lui Dinu Iftode, acest tip de business are o marja de profit de 35-40%, iar investitia initiala se poate situa intre 1000 euro si 5000 euro pentru cinci biciclete, amortizandu-se chiar si in primele trei luni de activitate. Suma difera in functie de cat se investeste in reclama.

Publicitatea aeriana

Publicitatea aerianaUn prim avantaj al publicitatii aeriene ar fi acela ca atrage atentia mult mai repede decat orice alt material publicitar. In plus, ramane in campul de interes cu pana la 60 de secunde mai mult decat orice alt tip de publicitate, datorita cadrului atipic si atractiv in care este prezentat, sustin specialistii. Compania Regional Air Services ofera, pe langa zboruri de agrement,servicii operationale si scoala de zbor, publicitate aeriana prin: tractare de bannere cu avionul, lestari de fluturasi inscriptionati, lansari de parasutisti pentru activitati de promovare. Clientii predilecti ai acestui tip de publicitate sunt firme mari, companii multinationale, institutii bancare, firme agro-alimentare, imobiliare, cazinouri. "Clientii nostri aleg sa-i informeze pe cei care sunt turisti si au mai mult timp liber la dipozitie pentru a le vedea mesajul, cei pe care nu-i deranjeaza sa fie disturbati de zgomotul unui avion care tracteaza un banner sau care le arunca materiale publicitare", a declarat Elena Lepadatu, director de Marketing si Publicitate al companiei. Cat priveste eficacitatea publicitatii aeriene, noua din zece potentiali clienti receptioneaza corespunzator mesajul transmis printr-un asemenea tip de publicitate si opt din zece clienti cumpara produsul. Costurile variaza intre 270 si 350 de euro pe ora, pentru tractare de bannere si intre 275 si 375 de euro pe ora, pentru lestari de fluturasi inscriptionati.

Publicitatea in taxiuri

Publicitatea in taxiuriIn New York-ul de acum cateva decenii, taxiurile galbene ce traversau in graba bulevardele au inceput sa poarte pe plafon reclamele diferitelor companii americane. Mesajele publicitare s-au extins treptat si spre interiorul masinilor, unde insotesc clientul pe durata intregii calatorii, intr-un mediu intim. Inconvenientul acestui tip de publicitate este ca nu poate fi masurata audienta decat aproximativ, fara sa existe o centralizare exacta, este de parere Angelo Dorobantu, director general al companiei Angelosoft Computers, care reprezinta firma de publicitate in taxiuri Taxi Advertising. Reclama in taxi are mai multe categorii de clienti, printre care agentii de turism, agentii imobiliare, localuri sau FMCG, deoarece persoanele care calatoresc cu taxiul provin din mai multe categorii sociale. Costul standard pentru publicitatea in taxi este de 10 Euro/tetiera/2 saptamani. In functie de numarul de masini si de durata, se pot acorda reduceri de pana la 50%.

Publicitatea pe cutiile de chibrituri

Publicitatea pe cutiile de chibrituriPublicitatea pe chibrituri e antemergatoarea marketingului direct. Ea dureaza de peste 100 de ani si va continua sa dureze inca mult timp de acum incolo atat cat vom avea nevoie de foc. Cutia de chibrituri este unul dintre cele mai raspandite suporturi de publicitate in America, chiar daca accesul la Internet si mass-media este foarte larg. In Romania, 80% din populatie foloseste chibrituri. "Mesajele publicitare de pe cutiile de chibrituri ajung direct in mana consumatorilor, oferindu-le cel mai mare numar de vizionari repetate: cel putin 10 pentru un chibrit-plic, 38 pentru o cutie standard, 200 pentru o cutie de menaj. Si asta deoarece nu poti sa aprinzi un chibrit fara sa te uiti la cutie si implicit, la ce este tiparit pe cutie, a declarat Ciprian Banciu, director executiv al companiei Match Point. Dezavantajul publicitatii pe chibrituri ar fi suprafata mica de tipar. Match Point s-a lansat in urma cu cinci ani, cu o investitie de 9.000 de euro. Conducerea companiei estimeaza insa ca, in prezent, ar fi nevoie de cel putin 150.000 de euro pentru a lansa o astfel de afacere. Match Point a avut o cifra de afaceri de 1.150.000 de euro in 2006 si estimeaza vanzari de peste doua milionae de euro anul acesta. Pe zona chibriturilor de retail, compania ocupa aproximativ 45% din piata, iar in zona chibriturilor publicitare, se intinde la o cota de piata de 70%. Marja de profit a businessului este de 4-8%. Preturile variaza intre 4,5 si 9,9 euro/1.000 de cutii, varianta clasica, putand ajunge si la 816 euro/1.000 de cutii, in varianta Extralong.

Publicitatea pe masini

Publicitatea pe masiniPublicitatea pe masini este o forma avansata de outdoor, deoarece suportul pe care se afla reclama este in miscare o buna parte din timp, expunand mesajul catre un numar practic nelimitat de privitori. Soferii pot fi selectati de catre advertiseri dupa criterii precum tipul masinii, numar de kilometri parcursi, zone in care se deplaseaza. Unul din avantajele indicate de firmele care ofera deja de ceva timp acest serviciu in pietele occidentale este faptul ca soferul devine "ambasador al brandului" in microcomunitatile cu care intra in contact familie, prieteni, colegi. Dezavantajul acestui tip de publicitate este, ca si la celelalte forme de outdoor, dificultatea de a masura exact numarul de vizualizari. Piata publicitatii pe masini este in formare, cu cativa jucatori in partea de vest a tarii. Singura companie care opereaza in Bucuresti este ColantAuto, firma ce vizeaza incasari intre 500.000 si 1.000.000 de euro pe an. Investitia initiala pentru un astfel de business poate varia intre cateva mii si cateva zeci de mii de euro si se poate amortiza in unu-doi ani. Pretul variaza in functie de tipul masinii, anul de fabricatie, traseul preferat de sofer si alti factori pe care noi ii monitorizam in permanenta si ii prezentam advertiserilor. Consideram ca este unul dintre cele mai eficiente medii din punct de vedere al raportului costuri/rezultate, a declarat un reprezentant al ColantAuto.

Publicitatea pe stadioane

Publicitatea pe stadioaneMeciurile de fotbal atrag sute de mii de romani in fata televizoarelor. Pe langa pauzele publicitare, telespectatorii sunt targetati, pe tot parcursul transmisiunii, de mesajele expuse pe panourile publicitare de pe marginea stadioanelor. International Sport Management este compania care se ocupa, de peste zece ani, cu administrarea panourilor publicitare de pe diferite stadioane sportive din Romania. Potrivit lui Catalin Oprisan, Sales Manager al companiei, unul dintre avantajele acestui tip de publicitate este durata mare de expunere a mesajului publicitar. Un client poate dispune de 5 minute pe stadion, traduse in 3-4 minute pe 'sticla', spre deosebire de spotul TV de 30 de secunde, platit la suma de 5-6 ori mai mari, a declarat Oprisan. Alte avantaje sunt audientele mari ale programelor sportive si reluarea acestora in cadrul diferitelor emisiuni de analiza si a jurnalelor sportive. Cifra de afaceri a companiei este de ordinul milioanelor de euro, International Sport Management operand pe o piata fara concurenta in Europa de Sud-Est. Dupa achizitonarea in 2006 a unui sistem de leduri speed time, compania s-a aliniat, din punct de vedere tehnologic, jucatorilor din Occident. Pretul de afisare a unui mesaj publicitar pe stadion este de 5-6 ori mai mic decat cel al unui spot TV, cu o audienta medie, pe segmentul all urban, de 6-7%.

Publicitatea vizual-olfactiva

Publicitatea vizual-olfactivaAcest tip de publicitate mizeaza pe legatura stransa dintre miros si starile afective, astfel ca utilizarea suporturilor olfactive in campaniile publicitare asigura reactie din partea consumatorilor, cu atat mai mult cu cat nu poti sa nu respiri. O agentie de publicitate care foloseste, pe langa publicitatea prin bluetooth si panotaj mobil si reclama prin mirosuri este Motion Vision Communication (MV.com), prin programul MV.com-SCENT. Dispozitivele parfumate permit o amplasare strategica, fie in interiorul mijloacelor de transport in comun, fie la raft, pe diverse dummy-uri si pot fi adaptate oricarei idei de comunicare. Suporturile MV.com sunt utilizate preponderent in campaniile publicitare care au ca scop interactiunea directa cu consumatorul, ceea ce implica in mod constant expunerea nemascata a acestora si de aici si riscul distrugerilor. Acest aspect este valabil cu precadere pentru suporturile MV.com-SCENT care incita uneori mai mult decat este necesar curiozitatea consumatorilor si de aici si tendinta de a explora atent suporturile odorante, a declarat Marian Costache, directorul companiei.

Publicitatea in aeroporturi

Publicitatea in aeroporturiSala de asteptare dintr-un aeroport poate deveni locul in care ne petrecem cateva ore, asteptand si analizand fiecare coltisor al incaperii, de la panourile electrice pana la cele publicitare. Avantajele publicitatii in aeroporturi constau, in primul rand, in diversitatea publicului-tinta si a timpului pe care acest public il petrece in aeroport (in medie o ora de fiecare pasager). In tot acest timp, calatorii consuma mesajele publicitare expuse sub diferite forme. Dasson este firma care detine si administreaza spatiul publicitar din Aeroportul International Bucuresti Baneasa-Aurel Vlaicu. Clientii companiei se sunt reprezentanti ai diferitelor tipuri de industrii. Publicul-tinta al clientilor nostri este format din oamenii de afaceri (deoarece pe acest aeroport opereaza aviatia executive - oameni de afaceri, guvern, presedintie,VIP-uri, avioane particulare), clasa medie care zboara de pe acest aeroport, romanii care se intorc din strainatate si, bineinteles, cetatenii straini care vin in Romania in general pentru diferite oportunitati de afaceri" a spus Dan Mihai Ene, CEO Dasson. Preturile la publicitatea in aeroport variaza intre 100 euro/luna caseta luminoasa in aerogara, pana la 3500 euro/luna caseta luminoasa de 40mp.