2 / 7

Playboy deschizator de drumuri

In decembrie 1953, Hugh Hefner incropea, in bucataria proprie, primul numar din Playboy: o revista care sa-i ofere barbatului modern toate standardele de calitate in domeniile sale de interes. Nu a vrut sa-i puna data, pentru ca nu era sigur ca va urma si un al doilea numar. Astazi, Playboy vinde trei milioane de copii lunar, in Statele Unite, iar sigla sa, Iepurasul cu Papion, se numara printre primele 5 cele mai cunoscute semne grafice din lume.

Editia Playboy din Romania, una dintre cele 25 de editii locale existente, a intrat pe piata in octombrie 1999, fiind prima publicatie de lifestyle masculin, brand glossy international, care a aparut in tara noastra. Playboy Romania a intrat in auditarea BRAT din 2000, an care i-a adus revistei un numar mediu de aproximativ 90.000 de copii difuzate lunar.
De atunci, tirajele au scazut succesiv: 75.000 de copii difuzate lunar, in medie, in 2001 si 50.000 in 2002. Cel mai bine vandut numar al revistei a fost cel din ianuarie 2001, cu 110.327 de copii difuzate.

Anul acesta, Playboy a vandut intre 16.000 si 22.000 de copii lunar. “La inceput, firesc, am avut 100% din piata, pe parcurs, la fel de firesc, piata s-a impartit si nisat succesiv. In consecinta, au scazut si cifrele de audienta, fapt corelat si cu emigrarea masiva a publicului tinar si activ care se regasea in targetul nostru”, a declarat, pentru Wall-Street, Dan Silviu Boerescu, director editorial Playboy Romania.

Boerescu si-a pastrat locul la carma revistei inca de la lansare, in 1999, el fiind in prezent cel mai vechi sef de editie internationala Playboy din lume. Restul echipei s-a schimbat de mai multe ori in acesti opt ani, iar cinci dintre fostii redactori ai revistei au devenit ulterior redactori-sef pentru alte titluri de pe piata.

“Daca s-ar scoate din Playboy pictorialele nud, ar ramane o revista literara”, suna una dintre cele mai citate declaratii ale lui Hugh Hefner (cu continuarea “dar noi nu vom renunta niciodata la aceste pictoriale!”). Paginile US Playboy au gazduit, de-a lungul timpului, proza unor scriitori ca Hemingway si Murakami. Editia romaneasca incearca, pastrand raportul, sa urmeze modelul, publicand, pe langa materialele editoriale specifice si pictorialele nud, interviuri cu scriitori contemporani si scurte pamflete.

Cand vine vorba de preluarea la propriu a materialelor din editia americana, lucrurile se mai schimba: “In Romania, ne confruntam cu alt tip de societate, cu alti oameni, cu - practic - absenta traditiei in presa glossy etc. De aici, diferente majore in plan conceptual, explicitate si de faptul ca nu preluam decit maximum 10% (iar, uneori, deloc!) din continutul revistei din SUA”, explica Dan Silviu Boerescu.

Core-targetul revistei este reprezentat de barbatii tineri (25-35 de ani), activi, din mediul urban, cu studii, focalizati pe cariera si pe ultimele tendinte in lifestyle. In realitate, Playboy e citit de o categorie mai larga de persoane, dintre care 30% sunt femei.

Playboy Romania este editat de PBR Publishing, parte a grupului elen Attica Media, care detine si revista pentru barbati Maxim.

Revistele pentru barbati - tiraje in scadere pe o piata in crestere



Articole recomandate