Peter Drucker, parintele managementului corporatist modern (care

Peter Drucker, parintele managementului corporatist modern (carePeter Drucker, parintele managementului corporatist modern (care a murit in 2005, la varsta de 95 de ani), spunea ca oamenii ii zic guru pentru ca nu stiu cum sa desparta pe litere cuvantul “sarlatan”. Revista britanica Management Today scria despre Tom Peters, cel mai cunoscut succesor al lui Drucker, ca este 50% geniu si 50% artist al vorbariei goale.

Se poate spune, deci, ca “guru” este un concept evaziv, poate chiar iluzoriu. Dar atunci cand il atasam unei conferinte si il promovam unui target format din top managementul din multinationale, putem vinde locuri in sala cu 500 de euro de persoana. Romanii au devenit in ultima vreme tot mai receptivi la invataturile guru, dovada si numarul mare de evenimente programate pentru acest sezon.

In urmatoarele doua luni, salile de conferinta din hotelurile bucurestene vor fi rezervate pentru invitati ca Jack Welch, Lane Keller, Des Dearlove si Stuart Crainer – guru ai businessului, brandingului sau, in ultimele doua cazuri, analisti ai conceptului de guru.

De la Richard Scase la Jack Welch

De la Richard Scase la Jack WelchLa o scara mai mica, revista The Investor l-a invitat ieri la Bucuresti pe Richard Scase, unul din cei mai buni strategi de business ai secolului 21 si castigatorul premiului European Business Speaker of the Year in 2005. Scase a strans peste 100 de participanti, carora le-a vorbit despre Avantajul Competitiv. Marti, Publimedia a adus doi traineri ai institutului Disney, care au vorbit si ei pentru circa 100 de oameni.

“Piata evenimentelor de afaceri a evoluat mult in ultimii trei ani”, crede Mihaela Pantis, managing director Qualians, organizatorul conferintei de marti. “Cred ca putem vorbi despre apetenta romanilor spre invatare si cunoastere, iar conferintele sunt o forma la indemana pentru a afla nu doar noutati si tendinte in diverse domenii, dar si modele si principii de business consacrate”.

Qualians este agentia care pe 2 iunie il va aduce la Bucuresti si pe Jack Welch, fostul CEO General Electric si omul care a ridicat valoarea de piata a unei companii de la 13 la 40 de miliarde de dolari. Pentru Mihaela Pantis, evenimentul Welch este o metoda de a se diferentia pe piata autohtona de training si de evenimente de afaceri, dar si o perioada de multa munca. Nu este insa o noutate. Sefa Qualians si sotul ei, Octavian Pantis, au inceput seria conferintelor guru in 2005, prin invitarea profesorului Philip Kotler, parintele marketingului. Cele mai optimiste previziuni ale sotilor Pantis au fost intrecute atunci: toate cele 1200 de locuri disponibile s-au ocupat cu o luna inainte de conferinta.

“Intreg mediul de afaceri, de la top management la pozitiile non-manageriale, stia cine este Philip Kotler astfel incat ne-a fost relativ usor sa promovam evenimentul. Asa ca nici nu ne-am complicat viata cu mesaje complexe. A trebuit doar sa comunicam cat se poate de clar si de credibil ca Philip Kotler va conferentia in Romania”, a spus Mihaela Pantis.

Un top de milioane

Un top de milioaneAtat Philip Kotler, cat si Jack Welch sunt nume arhicunoscute in lumea businessului. Ambii se regasesc in celebrul top The Thinkers 50 (primul se afla pe locul 11, iar al doilea pe locul opt, in editia din 2007 a topului). The Thinkers 50 este realizat de doi britanici, pe baza voturilor a 1200 de oameni de afaceri, consultanti, academicieni, studenti la MBA si vizitatori ai site-ului. Voturile adunate formeaza o lista de 80 de nume, care sunt apoi filtrate dupa zece criterii, printre care numarul de referinte gasite pe Google, originalitatea si aplicabilitatea ideilor, stilul de prezentare, rigoarea cercetarii, etc.

Peter Drucker a fost cap de lista in The Thinkers 50, pana la moartea sa, in 2005. Locul sau a fost luat de Michael Porter, profesor la Harvard Business School si guru in management, iar editia din 2007 a topului il aduce pe primul loc pe indianul CK Prahalad. Topul mai include nume ca Bill Gates, Alan Greenspan, Richard Branson, Steve Jobs sau Al Gore.

Topul ganditorilor reprezinta principalul reper pentru organizatorii de conferinte. Este si cazul lui Bogdan Ungureanu, executive manager al editurii Publica, ce ii va aduce in Romania tocmai pe realizatorii The Thinkers 50, britanicii Des Dearlove si Stuart Crainer. Cei doi vor conferentia la Bucuresti pe 23 mai, intr-un eveniment care se adreseaza persoanelor care coordoneaza departamente sau directii, celor care trebuie sa comunice rezultatele companiei in exterior, candidatilor la functii de conducere din companii si liderilor politici.

Este a doua conferinta organizata de editura Publica de la infiintarea sa, in luna mai 2007. In noiembrie anul trecut, Ungureanu i-a adus in Romania pe suedezii Jonas Ridderstrale si Kjell Nordstrom, autorii bestseller-ului Funky Business (si ocupantii locului 13 in The Thinkers 50). Cei doi suedezi funky au venit in Romania cu ocazia lansarii celei de a doua carti in versiune romana, Karaoke Capitalism.

“Noi avem atuul editorului, deoarece marea majoritate a autorilor construiesc o relatie speciala cu editorii lor si fireste ca sunt incantati sa faca cunostinta cu publicul local. Faptul ca suntem editura care ii reprezinta in Romania este o carte de vizita importanta”, ne-a explicat Bogdan Ungureanu. Editura Publica tipareste exclusiv carti de business iar lansarea platformei de conferinte a fost o modalitate de a-si consolida imaginea pe piata. De aceea, urmatoarele conferinte ii vor avea ca invitati exclusiv pe autorii cartilor din portofoliu.

Aventura Guru, pas cu pas

Aventura Guru, pas cu pasDar ce presupune aducerea unuia dintre cei mai de seama ganditori de business in Romania? Mai intai, trebuie sa cunosti foarte bine teoriile si practicile ganditorului respectiv, spune Bogdan Ungureanu. Fiecare guru “se vinde” printr-un Unique Selling Proposition – o condensare a tuturor teoriilor si practicilor pe care acesta le aplica. Daca pentru Tom Peters aceasta e “Gandeste din exteriorul cutiei si mototoleste ierarhia corporatista traditionala”, pentru Michael Porter ea e “Pretuieste arta conducerii, diferentierea si concentrarea”.

Odata ce te-ai familiarizat indeajuns de bine cu teoria gurului, trebuie sa te asiguri ca aceasta corespunde pietei tale si se pliaza pe necesitatile ei. Urmatorul pas este contactarea directa a ganditorului sau – dupa caz – a agentiei care il reprezinta si expunerea argumentelor care valideaza organizarea unei astfel de conferinte in Romania. “Cu cat argumentele folosite sunt mai convingatoare si dau masura calitatii organizatorului, cu atat procesul de invitare este mai simplu”, a spus Ungureanu.

Apoi urmeaza negocierea sumei care urmeaza a fi incasata de guru. Majoritatea au tarife standard, care variaza intre 20 si 200.000 de dolari. Daca Clayton Christensen, profesor la Harvard Business School, are un tarif de circa 50.000 de dolari, pentru Alan Greenspan, fost presedinte al Fed, sau Rudy Giuliani, fost primar al New York-ului, suma urca pana la 200.000 de dolari. Pe langa asta, trebuie suportate transportul (la clasa business sau cu avion privat) si cazarea, in hoteluri de 5 stele.
Stabilirea tematicii conferintei si organizarea evenimentelor conexe – lansari de carte, daca e cazul – sunt urmatoarele aspecte ce trebuie rezolvate, dupa care urmeaza etapele de promovare si pregatire a conferintei.

Tot acest demers poate incetinit din varii motive. “Pentru noi, o problema reala a fost asezarea geografica a Romaniei, faptul ca pentru a ajunge din Londra sau Paris in Bucuresti e nevoie de trei ore sau mai mult. Dus-intors inseamna o gramada de timp alocat transportului, timp in care speakerul ar fi putut tine o alta conferinta, tot in occident”, a spus Mihaela Pantis, de la Qualians. “Apoi e competitia directa in care te afli cu alte companii, nu numai din Romania, ci si din alte tari cu economii mai interesante sau cu un brand de tara mai atractiv”.

Insa rasplata este pe masura efortului, in cazul unei conferinte guru reusite. Un calcul simplu ne arata ca, la o conferinta cu 1000 de invitati platitori, cu un tarif de 500 de euro de persoana si o taxa de guru de 200.000 de euro, organizatorul se alege cu un profit de pana la 250.000 de euro. Desigur, astfel de conferinte sunt rare.

Guru mai mici

Guru mai miciO alternativa la conferintele cu vorbitori din The Thinkers 50 sunt evenimentele mai mici, care aduna pana la 300 de participanti si care abordeaza probleme specifice si tendinte ale businessului international. In aceasta categorie se incadreaza si evenimentele Evensys, care integreaza in general practicieni activi in domeniile lor, si nu persoane cu statut de guru.

“Evensys a ales sa aduca multi din oamenii momentului in domeniile pe care le acopera. Daca in trecut aveai nevoie de ani de zile de recunoastere in industrie, mediul dinamic actual a schimbat regulile jocului. Acum trebuie sa fii in contact cu acei «movers & shakers» si cu ideile noi de astazi sau de maine, nu de ieri”, a spus Cristian Manafu, partener Evensys. “Aceasta pozitionare ne permite invitarea unui numar mai mare de vorbitori internationali pe eveniment, avand déjà conferinte cu patru, sase sau chiar zece invitati straini”, a adaugat Manafu.

Pentru firma de trainig si consultanta Codecs, organizarea de conferinte de business este doar o activitate conexa, prin care nu se urmareste obtinerea profitului, a spus Catalin Ionescu, presedinte Codecs. “Nu ne dorim profit din aceste evenimente. Nu este businessul nostru”. Cu toate acestea, in octombrie anul trecut, compania l-a adus in tara pe Charles Handy, unul din ganditorii prezenti in The Thinkers 50. Handy a fost invitat prin The Open University Business School din Marea Britanie, scoala reprezentata de Codecs in Romania.

Bucurestenii se apropie de un nivel de saturatie in ceea ce priveste conferintele guru, crede Eugen Dragomir, director al diviziei de Consultanta in Dezvoltarea Organizationala si Training, Codecs. “Cred ca in Cluj, Iasi, Timisoara ar avea mai mult succes”, a spus Dragomir, care evalueaza piata la 1,1 milioane de euro.

Nici IAA Romania nu isi propune sa faca profit din organizarea de evenimente de business, potrivit lui Victor Dobre, director executiv al asociatiei. Din 2005, cand l-a invitat pe Jack Trout in Romania, IAA organizeaza anual cateva seminarii cu specialisti renumiti din marcommul international. Pe 24 aprilie, Shasi Tharoor, subsecretar general ONU pentru Comunicare si Informatii Publice, va sustine un seminar in Bucuresti, la invitatia IAA. Tema inca se negociaza, dar este probabil sa fie brandingul de tara. Participarea se va face pe baza unor invitatii, care vor fi impartite profesionistilor din marketing si politica.
IAA negociaza tarife preferentiale cu invitatii sai. “Ne cer foarte putin. Stiu ca nu facem bani de urma lor, ca suntem o organizatie non-profit a industriei”, a spus Dobre.