Bilant la sase luni: 21 de televiziuni si investitii de 16 mil. euro

Bilant la sase luni: 21 de televiziuni si investitii de 16 mil. euroCu toate acestea, piata de televiziune autohtona pare in continuare deschisa unor noi valuri de posturi, preponderent de nisa, televiziuni cu “pretentii” sustinute de investitii pe masura.

Un numar de 21 de televiziuni, dintre care mai mult de jumatate sunt posturi tematice, au primit de la Consiliul National al Audiovizualului (CNA), in primele sase luni ale anului 2008, licente audiovizuale prin satelit, atragand investitii totale de aproximativ 16 milioane de euro, pe baza datelor CNA centralizate de Wall Street.

Astfel, telespectatorii ar putea asista, pe parcursul acestui an sau in 2009, la o oferta promitatoare de transmisiuni sportive, programe pentru copii, muzica si informatii utilitare. Fiecare televiziune are un termen de un an si jumatate pentru a incepe transmisia, potrivit legislatiei audiovizuale.

Cat va mai dura aceasta migratie spre televiziunile de nisa? Unii specialisti acorda un termen de aproximativ doi ani, altii, din contra, spun ca oferta pentru acest tip de televiziuni nu se va epuiza repede, atata timp cat exista o audienta cu posibilitati financiare mai mari si exigente pe masura.

In prezent, activeaza pe piata media din Romania 234 de posturi TV cu emisie terestra, respectiv 96 de televiziuni cu emisie prin satelit, potrivit unei statistici CNA.

Mult sport urmarit confortabil la TV in 2008

Mult sport urmarit confortabil la TV in 2008Inceputul de an a demarat in forta, trustul de presa Intact, detinut de familia politicianului si omului de afaceri Dan Voiculescu, care a obtinut pe 21 ianuarie licente audiovizuale pentru trei proiecte TV – GSP – TV (post cu profil sportiv), Top TV (televiziune de muzica) si Business TV (profil economic, afaceri, IT/C).

Un inceput promitator, concretizat insa pana in prezent doar prin lansarea, pe 25 iulie, a GSP-TV, post asteptat cu precadere de microbistii romani, intrucat aici vor putea urmari meciurile din Liga I. Drepturile de televizare au fost castigate, in luna martie, pentru trei sezoane, de consortiul Antena 1 – RCS&RDS. Despre intrarea pe piata a celorlalte doua proiecte marca Intact reprezentantii trustului nu au oferit inca detalii.

Targetul televiziunilor sportive pare unul bine definit - barbati, cu varste cuprinse intre 18 si 49 ani, din mediul urban, persoane active, dinamice, pasionate de sport si de evenimente sportive.

Aceeasi reteta a fost adoptata si de SportKlub+Football, televiziune nisata exclusiv pe fotbal, care emite din luna aprilie. Oferta televiziunii include transmisiuni din Cupa Angliei sau Campionatul de fotbal al Germaniei liga 1 si 2, Liga Nord Americana de Fotbal, Campionatul de fotbal al Rusiei sau Copa Libertadores.

In plus, SportKlub+Football a achizitionat si drepturi de difuzare, in sistem inregistrat, pentru rezumatele saptamanale ale competitiilor mentionate, dar si pachetele de programe TV ale unora dintre cele mai cunoscute cluburi europene de fotbal: Chelsea TV, Liverpool TV, Bayern TV, Barcelona TV si emisiuni magazin - FIFA Futbol Mundial, Goalissimo.

Investitia totala pentru lansarea acestei televiziuni s-a ridicat la 1,1 milioane de euro, bani investiti in echipamente si achizitii de programe. Programele SportKlub+Football mai pot fi receptionate in Ungaria, Cehia, Polonia si Slovacia.

Postul este detinut de IKO Romania, companie cu un vast portofoliu pe piata media autohtona. Societatea mai detine televiziunile SportKlub, SportKlub+, Cool TV, Film+, DoQ si Fishing and Hunting Channel.

Informare sau relaxare?

Informare sau relaxare?Si Televiziunea Publica a atacat piata televiziunilor de nisa anuntand, in luna februarie, intentia de a lansa un nou proiect de televiziune – TVR Info. Alexandru Sassu (foto), presedintele director general al Societatii Romane de Televiziune (SRTv), a explicat, in momentul primirii licentei, ca acest post este "o necesitate". TVR Info va retransmite informatii de la peste o suta de puncte de retea - drumurile nationale, primariile de judet, functia de supraveghere a traficului auto, partiile de schi etc.

Televiziunea ar urma sa emita incepand cu luna septembrie.

O investitie record, de 4,1 milioane de euro, a fost facuta de compania Adria Flux pentru lansarea unui alert channel denumit Infoline TV. Postul, care ar putea sa emita incepand de anul viitor, a obtinut licenta audiovizuala in luna martie, si va difuza informatii meteo (prognoza vremii, avertizari meteo, aerologie), date legate de influenta conditiilor meteo asupra sanatatii, informatii privind traficul rutier, aerian si feroviar.

Un sistem de camere de supraveghere, amplasate pentru inceput in 20 de orase din Romania, printre care Brasov, Constanta, Sibiu, Cluj-Napoca, Iasi, Craiova, Ramnicu Valcea, va furniza informatii despre starea vremii si traficul auto.

Desi sunt deja aglomerate, nisele tv de muzica si pentru copii din Romania s-au completat anul acesta cu cate un nou post pentru fiecare segment. Astfel, DTH Television Group si-a ales ca target pentru televiziunea Boom Smarty micii telespectatori cu varsta cuprinsa intre 4 si 13. Cu o investitie de 500.000 de euro, postul difuzeaza programe axate pe un continut non-violent si educativ.

Asa se face ca spatiul dominat pana acum de Cartoon Network este acum impartit cu Jetix, Minimax, dar si cu televiziuni “new entry” precum Baby TV, Kids. Co, Boom Hop!.

Un moment important pentru dezvoltarea pietei televiziunilor pentru copii a fost, in viziunea analistilor acestui segment media, aderarea tarii noastre la Uniunea Europeana. Incepand cu acest moment, jucatorii media importanti de pe continent au manifestat un plus de incredere pentru Romania.

Si piata televiziunilor muzicale si-a completat portofoliul prin lansarea, in luna mai, a postului Music Channel, condus de Geovanny Mario Francesco, fostul director executiv MTV Romania. Cu o investitie de jumatate de milion de euro si o suita de vedete pe post de prezentatori (Andreea Banica, CRBL, Dj Andi, Cassa Loco, VJ Zara), Music Channel “se bate” pe segmentul format din tinerii intre 12 si 22 de ani. Competitia pe aceasta nisa este intretinuta in prezent de posturile MTV (MediaPro), Kiss TV (SBS Broadcasting Media) si U TV.

Cat va mai dura migratia spre nise?

Cat va mai dura migratia spre nise?Probabil inca un an sau doi, dupa care lucrurile se vor stabiliza si va interveni o competitie reala, crede Iulian Comanescu (foto), consultant media.

“Piata de televiziune din Romania este desigur o piata infloritoare, cu CPP-ul (costul pe punct de rating) in crestere. Veniturile si profiturile raportate de marii proprietari din audiovizual cresc din acest motiv, chiar daca consumul total de televiziune scade. (…) Dar, chiar daca la canalele mari audientele scad, publicul migreaza catre nisele detinute tot de proprietarii canalelor mari: Pro Cinema si Sport.ro, de pilda, in cazul CME, care detine si Pro TV si Acasa TV”.

Pe de alta parte, Gelu Trandafir, membru CNA, este de parere ca nu se poate vorbi de o competitie corecta pe o piata de televiziune in care nimeni nu da faliment.

“Toata piata media este distorsionata; exista prea multe publicatii sau posturi infiintate sau tinute in viata mai degraba pentru influenta politica sau de afaceri, decat pentru scopuri comerciale sau de informare a publicului. Este foarte greu sa fii in competitie cu o televiziune «subventionata»”, a spus Gelu Trandafir.

Acesta a mai explicat ca doua din criteriile pe care le ia in considerare in momentul acordarii unei licente sunt un plan financiar “credibil” si experienta in media a responsabililor cu partea editoriala.

Vor supravietui aceste televiziuni?

Vor supravietui aceste televiziuni?In ceea ce priveste garantiile pe care o televiziune “new entry” le are pentru a supravietui in aceasta “aglomeratie media”, Iulian Comanescu crede ca una din ele este data de vanzarile de publicitate.

“Mass media e un business foarte profitabil, pur si simplu, iar oamenii de afaceri romani au tot dreptul sa isi incerce norocul in aceasta piata. (…) Nu ne putem da seama ce se va intampla cu noile posturi numai dupa denumire si proprietar. Totusi, loc e destul: o televiziune cu un rating mediu de 0,2 pe zi si costuri mici e profitabila, asa cum arata, de pilda, exemplul Euforia Lifestyle TV a familiei Voiculescu. Iar asta, numai din vanzarile de publicitate”, a spus Comanescu.

La randul sau, Gelu Trandafir considera ca atragerea publicitatii specializate poate reprezenta un atuu pentru “speranta de viata” a unei televiziuni de nisa.

“Atu-urile mai pot tine si de folosirea oportunitatii «plasarii de produse» in cadrul emisiunilor, care va fi in curand posibila. Sunt canale de nisa care se adreseaza vanatorilor si pescarilor, gurmanzilor, montaniarzilor, toate aceste domenii au o publicitate specifica, greu de plasat pe posturile generalist”, a explicat Trandafir.

Analiza, interpretarea si completitudinea sunt, in viziunea lui Iulian Comanescu, elemente care vor conta mai mult decat breaking news si intaietatea pe piata TV a viitorului.

“Intr-o prima faza, va castiga cine va avea o politica de programe mai clara, pe un segment de public mai interesant pentru advertiseri. Asta ar putea duce insa la o situatie de hipercompetitie, aceea in care avantajul competitiv nu asigura profitul. Oferta de cablu digital e de peste 100 de posturi, in Romania, la ora actuala, dar cate dintre nisele create vor reusi sa se impuna? Situatia e complicata de dezvoltarea digitalizarii, care va aduce cu ea programarea neliniara, cu alte cuvinte posibilitatea ca telespectatorul sa-si alcatuiasca singur grila sau playlist-ul. O inovatie incomoda pentru posturile care investesc mult in 24 din 24 de ore de emisie”.