In drum spre App Store

In drum spre App StoreColaborarea agentiei romanesti cu gigantul IT Apple a inceput anul trecut, cand MB Dragan a fost acceptata in Apple Developer, un program de dezvoltare de aplicatii software pentru terminalul mobil iPhone. In noiembrie, agentia anunta prima victorie: lansarea aplicatiei web Mobione Map, prin care utilizatorii de iPhone si iPod Touch pot accesa o harta detaliata a Bucurestiului si a Romaniei, bazata pe Yahoo! Maps .

Dupa ce s-au mai “educat” in domeniu, cei de la MB Dragan au inceput sa dezvolte o serie de aplicatii native pentru iPhone (care pot fi instalate direct pe telefonul mobil), precum solutii de business management sau jocuri. In prezent, agentia asteapta ca Apple sa le aprobe aplicatiile, dupa care acestea vor putea fi cumparate de utilizatorii de iPhone direct din App Store.

De acest tip de aplicatii se va ocupa biroul de la Londra, pe care Dragan isi propune sa il deschida in urmatoarele luni. Proiectul presupune o investitie de de cateva sute de mii de euro, care va fi amortizata in doi-trei ani, potrivit managerului.

De ce Londra? “Este cea mai mare piata europeana de interactive si ne-am gandit ca decat s-o luam ca melcul prin Europa, mai bine facem un salt mare si apoi umplem golul”, explica Dragan. In prezent, agentia se ocupa de rezolvarea unor chestiuni juridice si cauta un viitor partener pentru MB Dragan Londra.

“Cautam pe cineva care sa fie conectat local, sa fie prezent in piata respectiva de ceva timp, cel putin 5 ani, sa aiba experienta pe zona de management. Cautam un lider care sa duca lucrurile mai departe acolo. Si, cine stie, poate mai departe de Londra”, spune managerul. Viitorul partener va primi o participatie din noua companie, fara sa i se ceara sa contribuie la investitia de lansare.

Mihai Dragan isi propune sa recruteze la fata locului oameni pentru biroul din Londra, lasandu-le angajatilor actuali, din Bucuresti, optiunea de a se muta acolo.

Doua birouri teritoriale in Romania, alte cateva in lucru

Doua birouri teritoriale in Romania, alte cateva in lucruSaptamana trecuta, MB Dragan a anuntat deschiderea unui birou teritorial la Iasi – al doilea de acest tip, dupa biroul de la Craiova, lansat in septembrie 2008.

Orientarea catre provincie are doua motivatii, potrivit lui Mihai Dragan. Pe de o parte, in orasele mari din tara exista multi clienti potentiali, companii locale care au nevoie de servicii profesionale de comunicare online. Pe de alta parte, aceste orase gazduiesc si tineri talentati in ale online-ului, capabili sa lucreze pentru sau sa conduca o agentie interactive locala.

MB Dragan Iasi si MB Dragan Craiova sunt companii independente, al caror actionariat se imparte intre compania din Bucuresti (detinuta de Mihai Dragan si Alex Buga) si managerii din provincie: Gabriel Nistoran, in Craiova, si Razvan Girmacea, in Iasi. Planul lui Dragan este ca fiecare din birourile teritoriale sa aiba cate 10-15 angajati pana la sfarsitul anului, iar echipa din Bucuresti sa ajunga la 30-35 de oameni. In prezent, toate birourile agentiei reunesc 24 de oameni.

Fiecare dintre cele trei birouri este specializat pe anumite servicii: SEO (Search Engine Optimization) si dezvoltare web, la Iasi, SEM (Search Engine Marketing) si marketing prin social media, la Craiova, si strategie, creatie, publicitate interactiva si media, la Bucuresti. Pentru Dragan, aceasta fragmentare este o si modalitate de a mentine treaza creativitatea angajatilor.

“Ideea este ca mediile creative nu functioneaza de la un anumit numar de oameni in sus. Devin inflexibile, rigide si isi pierd directia, isi pierd viziunea.

Lucrand in retea, companiile isi vor crea o filosofie interna proprie. Vor fi anumite lucruri pe care oamenii de acolo vor sa le faca si anumite lucruri pe care nu vor sa le faca. O sa se specializeze pe lucrurile pe care vor si care le plac si o sa ofere rezultate din ce in ce mai bune pentru intreaga retea”, spune managerul.

Crestere de 900% in 2009

Crestere de 900% in 2009Pentru anul acesta, Dragan isi propune lansarea mai multor birouri teritoriale, dar si cresterea cifrei de afaceri cu un procent ambitios, de circa 900%. Pentru 2008, managerul estimeaza afaceri de peste 400.000 euro, in crestere fata de cei circa 40.000 euro inregistrati in 2007 - primul an de functionare a agentiei.

“Asteptam aceeasi crestere procentuala ca si anul trecut. Nu ma gandesc sa fac mai putin”, spune Dragan, constient ca optimismul sau ar putea fi privit cu scepticism in piata.

Printre actualii clienti ai MB Dragan se numara Interbrands, Pro TV, Info Pro, City Pharma, Pagini Aurii, Kiss FM, Euroest, Novensys, Sono.ro.

Cat despre evolutia pietei de Internet, managerul crede ca este conditionata de orgoliile principalilor jucatori. “Depinde foarte mult de ceea ce se intampla in piata, daca sunt lasate la o parte orgoliile si se intampla niste lucruri mai constructive, cum ar fi niste evenimente de prezentare a oportunitatilor, etc.

Banii sunt in bugete, clienti exista, companii exista, potential exista. Putem sa crestem anul acesta 300% dar trebuie sa lucram impreuna. Industria romaneasca de online nu este inca in momentul in care poate sa colaboreze pentru ca exista foarte multe orgolii si foarte putina viziune pe termen lung”, conchide Dragan.