Nu cred ca piata romaneasca poate sustine atatea televiziuni

Nu cred ca piata romaneasca poate sustine atatea televiziuniLa 12 ani dupa ce a coordonat lansarea HBO in Romania, interval in care a mai condus RTL Televizia in Croatia si Nova TV Bulgaria, Pavel Stanchev se intoarce in tara pentru a gasi o piata de televiziune supraaglomerata. Potrivit managerului, piata romaneasca de TV se situeaza pe pozitia a patra in Europa, din punct de vedere competitiv, dupa pietele din Spania, Anglia si Franta. Spre deosebire de aceste tari, unde televiziunea aduna bugete de 4-5 miliarde euro anual, piata romaneasca a cumulat doar 380 milioane euro anul trecut (estimare Initiative) si este asteptata sa scada anul acesta.

Bugetele de media alocate televiziunii nu reusesc sa sustina un numar atat de mare de statii, responsabilitate pe care si-o asuma, astfel, diferiti sponsori ai acestor businessuri.

“Oamenii fac televiziune din mai multe motive”, spune Stanchev. “In primul rand pentru business. Altii vor sa aiba afaceri de televiziune din motive politice, sa aiba o tribuna pentru opiniile lor politice. Iar altii vor televiziune pentru ego. Exista niste proprietati care ajuta egoul, cum ar fi sa ai un club de fotbal, un ziar sau o televiziune”.

Chiar daca va fi un an de criza, in 2009 vor avea loc doua randuri de alegeri electorale, detaliu care ar putea contribui la inmultirea statiilor TV.
“Nu as fi surprins daca la sfarsitul acestui an, chiar daca avem criza economica si chiar daca multe televiziuni pierd bani, sa apara mai multe canale in loc sa se inchida o parte din ele”, spune managerul.

Kanal D, afacere lansata in martie 2007 printr-un joint venture intre grupul de media turc Dogan Group si trustul elvetian Ringier, a avut, in primul an de functionare, pierderi de circa 24,3 milioane euro. Potrivit lui Stanchev, Kanal D va trece pe profit in ultimul trimestru al lui 2009. In functie de situatia economica a pietei, break-even-ul ar putea fi amanat pana in 2010.

Publicul feminin, mai profitabil pentru o televiziune, in vremuri de criza

Publicul feminin, mai profitabil pentru o televiziune, in vremuri de crizaIn luna ianuarie, Kanal D s-a situat pe pozitia a treia in topul audientelor, cu o cota de piata de 5,7%, situandu-se in continuare dupa Pro TV si Antena 1, dar inaintea Prima TV, Acasa TV si Realitatea TV. La cresterea audientei au contribuit serialele turcesti, productiile romanesti precum “Fata lui tata”, “Nora pentru mama” si “La sueta cu Bahmu’”, dar si imbunatatirea programului de stiri.

Importul de “telenovele” turcesti si productia de show-uri romanesti a crescut puternic ponderea publicului feminin in audienta Kanal D, care a intrat pe piata in 2007, dupa ce si-a negociat drepturile de difuzare ale meciurilor din Liga I. Reorientarea dinspre publicul masculin spre cel feminin este o miscare inteleapta pe timp de criza, crede noul CEO.

“Brandurile care continua sa investeasca in publicitate sunt in general cele adresate femeilor. Brandurile care sufera cel mai mult de pe urma crizei economice sunt, sa zicem, masinile. Si masinile, din punct de vedere al publicitatii, sunt mai orientate catre barbati. La fel se intampla si cu bancile. Cred ca a fost o strategie foarte inteleapta sa ne concentram atentia asupra segmentului feminin”, spune Stanchev.

Cu toate acestea, Kanal D se pozitioneaza in continuare ca fiind un post generalist de divertisment, si nu unul adresat exclusiv femeilor. In acest sens, televiziunea urmareste imbunatatirea programelor de stiri prin deschiderea de birouri pentru corespondentii locali – pana acum, au fost deschise doua, in Timisoara si Constanta, urmeaza unul la Iasi si in alte orase mari din tara. Tot pentru publicul masculin, postul TV pregateste lansarea unor talk-show-uri si a unei emisiuni sportive, prezentata de Cosmin Cernat.

Posibile achizitii in TV si radio

Posibile achizitii in TV si radioChiar daca, potrivit GfK, volumul de publicitate TV a scazut cu circa 70% in luna ianuarie, comparativ cu 2008, incasarile Kanal D pentru primele doua luni ale lui 2009 au crescut in comparatie cu anul anterior, sustine Stanchev.

La capitolul investitii, Kanal D si-a alocat un buget “precaut” pentru primele trei luni ale anului, urmand ca la sfarsitul lui martie sa aiba loc o adunare generala a boardului de conducere, ocazie cu care va fi stabilit si planul de investitii pentru restul anului. Daca primele trei luni vor evolua incurajator, Kanal D va lansa in toamna o serie de productii mai costisitoare.

Indiferent de scenariul ales, compania nu a renuntat la planul de extindere a trustului, prin lansarea de noi produse media. “Anul acesta suntem precauti, dar pot aparea o serie de oportunitati. Atunci cand cresti o companie, ai doua variante: sa lansezi produse noi, cum e cazul Kanal D, sau sa faci achizitii. Eu cred ca ne vom orienta spre niste achizitii in piata romaneasca”.

Segmentele media vizate pentru achizitii sunt radioul si televiziunea si mai putin presa scrisa, segment acoperit de Ringier, partenerul Dogan Group in Romania.

In ceea ce priveste optimizarea costurilor companiei, Stanchev spune ca va umbla la eficientizarea structurilor in cadrul carora functioneaza cei aproximativ 200 de angajati si va incerca sa evite concedierile. “Nu spun ca nu vom concedia niciodata. S-ar putea sa existe niste concedieri pe unele pozitii, dar pe de alta parte putem angaja oameni pe alte pozitii”.

Ulterior, un reprezentant al Kanal D a declarat pentru Wall-Street ca televiziunea a renuntat la 6 angajati, de a caror contributie nu mai era nevoie.

Pariu pe cresterea pietei de media

Pariu pe cresterea pietei de mediaPiata de televiziune se va deprecia cu circa 10-15% anul acesta, estimeaza Stanchev, urmand sa-si reia cresterea incepand din 2010. Pe termen mai lung, Romania are forta de a deveni una dintre cele mai mari piete de media din regiune.

“Piata de publicitate romaneasca nu poate fi mai mica decat cea a Ungariei. De ce ar fi asa? Are o populatie de doua ori mai mare, Romania este si ea parte a Uniunii Europene. Iar Ungaria are atatea probleme acum, cu economia si asa mai departe”, spune managerul.

Potrivit acestuia, piata romaneasca de media are potentialul de a deveni a doua ca marime din regiune, dupa cea din Polonia, devansand tari ca Ungaria, Cehia si Grecia.

“Cred ca Romania va depasi toate aceste tari. Cand? Nu anul acesta, dar va incepe sa creasca in 2010. Cred ca pana in 2015, peste 6 ani, va fi inaintea acestor tari. Va fi pe locul doi. Pariez pe asta”.