Principalele tendinte pe piata de publicitate online in 2009

Principalele tendinte pe piata de publicitate online in 2009Arena online a devenit in ultimii ani un mediu preferat de toate industriile datorita posibilitatilor de targetare pe care le ofera.

“Toate industriile folosesc mediul online intr-un mod particular. FMCG-ul il foloseste pentru ca «audientele de aur», cu varsta cuprinsa intre 25 si 35 de ani, sunt online. Sectorul bancar vizeaza publicatiile de business de pe Internet pentru a-si promova serviciile. Industria auto rareori lanseaza un nou produs fara a-si construi o prezenta online solida. La randul sau, telecomunicatiile nu isi permit sa lipseasca din spatiul online”, declara Alex Karageorgis (foto), care va participa la cea de-a treia editie a Digital Marketing Forum, eveniment organizat de Evensys.

2009 va reprezenta o piatra de incercare pentru economiile multor tari. In acest sens, publicitarii vor fi nevoiti sa adopte “decizii inteligente” in ceea ce priveste bugetele alocate promovarii si se vor axa pe ROI (return on investment) pentru a hotari cea mai buna alocare a resurselor.

“Vom asista la o crestere a cererii pentru publicitatea online, o modalitate eficienta din punct de vedere a costurilor de a intretine un dialog cu consumatorul final. Advertiserii vor deveni din ce in ce mai exigenti in ceea ce priveste aspectul creativ al campaniilor intrucat urmaresc sa creeze un angajament de lunga durata intre brand si consumator. Cred ca vom vedea mult mai multa interactivitate la nivel de bannere si publicitate de tip rich media”, spune Karageorgis.

De asemenea, numarul clientilor care investesc in publicitatea online a continuat sa creasca in ultimii ani, promovarea pe aceasta piata urmand un trend ascendent in ciuda crizei economice. In opinia oficialului Thinkdigital, actualul context economic a generat un rezultat interesant – tot mai multi jucatori mici opteaza pentru mediul online in cautarea unei modalitati eficiente de utilizare a resurselor.

“A devenit din ce in ce mai usor sa convingi clientii in legatura cu beneficiile investitiilor in publicitatea online. Publicitarii inteleg acum ca o buna parte din clienti petrec mai mult timp pe Internet si cheltuiesc mai multi bani in fiecare zi. Online-ul reuneste informatia, comunicarea, cumparaturile si distractia intr-un singur loc, ceea ce il face un mediu ideal in crearea unei legaturi brand-consumator. Si nu neaparat printr-o informatie scurta de 30 de secunde, ci mai degraba printr-un dialog in cadrul caruia valorile si beneficiile unui produs pot fi construite si prezentate adecvat”, afirma Alex Karageorgis.

Criza nu va genera victime in online, ci doar noi oportunitati

Principalele avantaje ale mediului online in fata “tsunami-ului economic” sunt costurile reduse si posibilitatile de masurare, crede Alex Karageorgis. Posibilitatea de a masura ROI-ul va permite publicitarilor sa isi concentreze resursele asupra mediilor care aduc cele mai bune rezultate. In plus, capacitatea publicitatii de a se adapta comportamentului consumatorului va rezulta intr-o mai buna intelegere a acestuia si intr-un volum al vanzarilor superior.

“In opinia mea nu cred ca vom vedea «victime» in online anu acesta. 2009 va reprezenta o provocare in a oferi servicii de inalta calitate si jucatorii care vor reusi acest lucru vor avea rezultate mult mai bune dupa ce aceasta perioada de instabilitate va trece. Este un moment oportun pentru publicitatea online intrucat avantajele sale o vor ajuta sa iasa cu bine din aceasta «furtuna»”, precizeaza Karageorgis.

Potrivit acestuia, criza nu va determina o “migrare” a publicitatii de pe media traditionale spre online, clientii optand in continuare pentru o abordare completa in promovarii produsului.

“In orice plan de media e necesar sa ai o abordare completa a produsului in momentul in care te adresezi consumatorului final. Mix-ul de media va cuprinde toate canalele de comunicare necesare in vederea atingerii planurilor. Vom vedea in continuare o cooperare intre aceste medii, completandu-se reciproc”, sustine oficialul Thinkdigital.

Cu toate ca piata de publicitate online va fi supusa unei presiuni la nivel de pret ca efect al costurilor practicate in media traditionale, Karageorgis considera drept “sigura” cresterea pietei de publicitate online.

Piata de publicitate online din Romania, crestere de 20-30% in 2009

Piata de publicitate online din Romania, crestere de 20-30% in 2009Tarile in curs de dezvoltare detin cel mai mare potential de crestere in ceea ce priveste publicitatea online in urmatorii ani.

“Ceea ce nu stim inca este ce modele vor adopta aceste tari. Cred ca publicitatea in aceste tari nu va urma trendul linear pe care l-am observat pe alte piete, ci va imbratisa direct modele mult mai avansate. Ne asteptam ca publicitarii din aceste tari sa foloseasca direct publicitatea de tip rich media, sa inteleaga importanta strategica detinuta de media digitala si sa foloseasca instrumentele corecte de evaluare a campaniilor”, declara Alex Karageorgis.

Acesta estimeaza o crestere a pietei de publicitate online din Romania de aproximativ 20-30% pentru 2009. In plus, publicitatea online ar putea detine anul acesta o cota de 3 pana la 5% din totalul consumului de publicitate local, spre deosebire de cele doua procente atinse in 2008.

Educatia, cercetarea si uniformizarea sunt aspecte asupra carora ar trebui sa se concentreze fiecare jucator de pe piata publicitatii online, crede Karageorgis.

“Sunt sigur ca odata cu aderarea Romaniei la IAB lucrurile urmeaza sa se schimbe treptat. In general, cred ca piata de publicitate online locala este destul de avansata si nu are niciun motiv de «invidie» in ceea ce priveste creativitatea, profesionalismul si forta sa, in comparatie cu industriile online din alte tari cu caracteristici asemanatoare.

Potrivit celor mai importanti jucatori din online-ul autohton, consultati de Wall-Street, piata de publicitate online va atinge anul acesta o valoare cuprinsa intre 18 si 20 mil. euro.

Piata de publicitate online din Romania a atras in primul semestru al anului 2008 investitii in valoare totala de 33.873.413 lei (9,2 mil. euro), in timp ce, in 2007, valoarea acestor investitii s-a ridicat la 42.603.201 lei (12,7 mil. euro), potrivit studiului “Romanian Online Advertising Study”(ROADS), realizat de IAB Romania si PricewaterhouseCoopers.

De asemenea, piata de publicitate din Romania a totalizat, in 2007, venituri in valoarea neta de 42.603.201 lei fara TVA, suma calculata pe baza cifrelor de vanzari directe ale celor mai importante 11 companii din domeniu (regii si publisheri independenti), care reprezinta in total peste 700 de site-uri, conform ROADS.

Media digitala, viitorul publicitatii?

Media digitala, viitorul publicitatii?Media digitala a determinat in ultimii ani schimbari accelerate in modul de comunicare. Consumatorul se implica in comunicare, nu mai este doar un subiect pasiv. La randul lor, companiile pot fi “educate” in ceea ce priveste utilitatea acestui mediu de promovare pentru business-ul lor.

“In discutiile pe care le purtam cu clientii nostri le aratam ca audientele lor sunt prezente acum in special online si utilizeaza cu regularitate media digitala. De asemenea, le explicam ca acum pot sa-si atinga oricare din obiectivele de marketing folosind media digitala, indiferent ca vorbim de PR, promotii, loializare, angajament, reach sau raspuns direct. In plus, media digitala le poate oferi amortizarea costurilor”, declara Julian Smith (foto), director al diviziei digital la Mediaedge:cia Interactive, prezent, la randul sau, la evenimentul organizat de Evensys.

Potrivit lui Smith, principalele tendinte in media digitala in 2009 sunt cresterea participarii utilizatorilor la retelele sociale (in special via mobile), dezvoltarea segmentului de UGC (user generated content) in cadrul unor site-uri precum YouTube, cresterea distributiei online de content TV si online, aparitia de canale TV exclusiv online, facilitarea accesului la mobile media, posibil prin intermediul unor dispozitive mai performante (ex. iPhone) si conexiuni 3G.