Avem cresterea sau scaderea tragica pe care o meritam

Avem cresterea sau scaderea tragica pe care o meritamComunicarea interna, implicarea CEO-ului in discutiile cu fiecare angajat in parte si construirea unei credibilitati a mesajelor transmise reprezinta elemente esentiale in gestionarea unei relatii sanatoase cu angajatii, partenerii si mediul de afaceri din care face parte o companie.

”Conditia este sa fii credibil indiferent de contextul economic pe care il traversam, astfel incat orice comunici tu ca si director general poate bate ceea ce se prezinta la televizor. Comunicarea noastra catre oameni a mers pe principiul ”tinem aproape, continuam proiectele pe care le avem setate in urmatoarele 6 luni, radiografiem competitia”. De asemenea, am mers si pe o comunicare de genul: ”este criza, lucrurile nu vor mai fi niciodata cum au fost inainte”, insa le-am garantat angajatilor salariile”, a declarat Aliz Kosza (foto), director general al Fabryo Corporation, prezenta in cadrul celei de-a patra editii a evenimentului PR Forum.

Potrivit acesteia, productivitatea muncii in cadrul companiei pe care o conduce a crescut cu 14% pe baza ideilor de eficientizare si optimizare a costurilor propuse de angajati, in special pe zona logistica si productie.

Kosza a adoptat in urma cu doi ani un proiect inedit menit sa imbunatateasca modul de comunicare cu angajatii sai.

”Am decis sa introduc ”ceaiul de la ora 5”, adica de doua ori pe saptamana, intre orele 17.00 si 19.00, usa biroului meu este deschisa oricarui angajat. A fost dificil in primele 4 luni sa conving oamenii sa vina si sa discutam despre problemele cu care se confrunta si sa gasim solutii, insa dupa aceea angajatii s-au obisnuit cu acest sistem si fac acest lucru de 2 ani. Daca vorbesti cu angajatul si te asiguri ca a inteles ce ati discutat, informatia ajunge corect unde trebuie sa ajunga”, explica oficialul Fabryo Corporation.

Pe de alta parte, Marius Ghenea, presedintele grupului Fit Distribution si unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori romani, a observat doua fenomene instalate in piata ca urmare a contextului economic actual. Pe de o parte un anumit fel de stopare a comunicarii externe, managerii intrebandu-se cum pot sa comunice rezultate in rosu dupa ani de crestere.

In plus, Ghenea a observat si o reintoarcere a antreprenorilor spre business. ”Daca inainte de criza au pus un strat de management intre ei si business, indepartandu-se de afacere, incepand cu anul trecut antreprenorii romani s-au reapropiat de business”, spune Marius Ghenea.

De asemenea, in opinia sa anul 2009 a reprezentat momentul in care companiile au descoperit o comunicare mai eficienta in lipsa unor bugete de marketing consistente.

Un alt fenomen mentionat de Ghenea este cel al implicarii companiilor in social media. El sublineaza faptul ca in cazul in care peste 50% din angajatii unei companii sunt implicati in social media, CEO-ul trebuie sa fie acolo, fie el personal, fie, daca nu are timpul necesar, prin intermediul unui om de marketing.

Ideea este impartasita si de Pascal Beucler, senior vicepresident si chief strategy officer MS&L Group, care sustine ca ar trebui sa fim mai ”violenti” cu sefii care nu inteleg faptul ca social media reprezinta viitorul si ei trebuie sa fie acolo.

”Cele mai importante lucruri in aceste vremuri sunt adaptabilitatea, flexibilitatea, agilitatea in comunicare. Comunicarea tine de context, nu avem altceva de facut decat sa o adaptam situatiei”, adauga Ghenea.

La randul sau, Sorana Savu, director general al agentiei Premium PR, declara ca cei care au avut ”curajul” in 2009 sa comunice au castigat. ”Toti oamenii care au castigat pariul cu criza au spus aceleasi lucruri si nu le spun de ieri de azi”, considera Sorana Savu.

”Un manager trebuie sa fie autentic in comunicarea sa, trebuie sa isi construiasca credibilitatea in timp. Miza este sa iti tii langa tine oamenii foarte buni si sa-i tii motivati, sa treaca pe langa zgomotul comunicarii de masa potrivit careia totul se prabuseste”, adauga Savu.

De asemenea, pentru a avea o comunicare credibila managerii trebuie sa se asigure ca oamenii sunt interesati sa inteleaga mesajele din mai multe surse. In plus, cantitatea si calitatea mesajelor furnizate trebuie sa varieze in functie de publicuri. ”E vorba de a livra fiecarui om exact ce are nevoie pentru a-si organiza activitatea profesionala si propria viata”, declara Sorana Savu.

Printul un fel de frate vitreg al online-ului

In paralel cu deteriorarea situatiei in care se afla media traditionale, Internetul devine un canal de comunicare din ce in ce mai puternic. Aceasta evolutie are un impact puternic asupra relatiilor publice.

In opinia lui Bobby Voicu (foto), fondatorul FTW Media, relatia dintre online si offline se aseamana cu cea dintre ”un adolescent si un bunic”.

”Nu exista oameni care vin din offline si inteleg online-ul. Abia cand se va intampla acest lucru vom gasi o metoda de convietuire”, spune Voicu.
O problema constatata de catre acesta consta in faptul ca media online se raporteaza la indicatorii folositi in media traditionale. ” Ar trebui ca media online sa se raporteze la comentarii, reactii si nu la trafic. Pana nu vom avea engagement nu vom vedea nici bani mutati dintr-o parte in alta. Clientii platesc daca inteleg pentru ce ofera banii respectivi”, subliniaza Voicu.

Pe de alta parte, Claudiu Serban, directorul general al Editurii Evenimentul si Capital, mass-media sunt fara indoiala digitale, in prezent rolul de searching fiind asigurat de catre Google, iar cel de browsing de catre Facebook.

”Publisherii incearca sa faca tranzitia lina dinspre print spre online. In opinia mea, singurul loc in care printul poate sa traiasca este metroul si alte mijloace de transport in comun. Criza grabeste lucrurile. Ma astept ca atunci cand vom incepe sa ne revenim schimbarea sa se produca foarte repede spre online”, afirma Serban.

La randul sau, Ioana Manoiu, director general al agentiei GMP PR, nu este de acord cu o impartire intre online si offline din perspectiva specialistilor in relatii publice.

”Nu cred ca putem trai fara print, asa cum nu putem trai fara online. Trebuie sa folosim ambele canale de comunicare. Insa trebuie sa admit ca aceste ”crize” in online, cauzate de comentariile la diverse articole, sunt mai incantatoare si mai provocatoare decat au fost vreodata pe TV sau in print”, spune Manoiu.

”Daca in urma cu doi ani primul soc pentru companii era ca online-ul este un mediu ostil, clientii ferindu-se sa intre in acest mediu, in 2010 deja il vedem ca pe un mediu mai prietenos. Nu a devenit inca jucaria preferata, insa companiile au ajuns sa il incerce”, completeaza Ioana Manoiu.

Printre sfaturile oferite de Bobby Voicu si Victor Kapra, consultant independent, pentru oamenii din PR se numara angajarea unor creatori talentati de continut care ar putea sa reduca ”foamea” de continut in media traditionale si online.

”Incepeti sa scrieti texte pentru online, experimentati cat timp acest mediu este inca ieftin. In mod cert intr-u an sau doi vom discuta despre interactiune. Fiti creativi”, declara Bobby Voicu.

Consultanta strategica, invitat special la masa companiilor

Consultanta strategica, invitat special la masa companiilorDaca in anul 2006 existau multi clienti care solicitau servicii de consultanta strategica, dar care rareori erau privite drept realmente utile sau ca servicii facturabile, 2009 a adus schimbari fundamentale. Astfel, consultanta strategica a devenit un serviciu foarte solicitat in special pe zona comunicarii de mesaje negative, neplacute, fie despre piata, fie despre locurile de munca din interiorul unei companii.

”Desi sursa problemelor a fost aceeasi – criza – tipul acestora a fost diferit. Astfel, comunicarea de promovare a lasat locul comunicarii de informare, iar CSR-ul grijei pentru angajati. Miza principala era sa convingi un director general sa comunice si rezultate negative”, spune Sorana Savu.

Gabriela Lungu (foto), director general al agentiei The Practice, a oferit la randul sau o serie de sfaturi clientilor si agentiilor in privinta gestionarii corespunzatoare a relatiilor in timpul consultantei strategice.

Astfel, clientii ar trebui sa implice agentiile cat mai devreme intr-un proiect, pentru ca acestea sa poata aduce valoarea adaugata. In plus, companiile ar trebui sa fie deschise la pareri si argumente, sa lucreze ”cot la cot cu agentia” si sa dea dovada de mai mult curaj. ”Multe proiecte valoroase mor in fasa pe motivul ca sunt greu de implementat”, spune Gabriela Lungu.

In ceea ce priveste agentiile, managerul The Practice subliniaza faptul ca acestea ar trebui sa fie proactive, sa intre mai mult in ”bucataria” unei companii, sa fie atente la toate detaliile.

”De asemenea, agentiile nu ar trebui sa faca orbeste tot ce li se cere. Foarte putine agentii stiu sa spuna nu. Agentiile reprezinta un partener de dialog, ele lucreaza pentru o companie si brandurile sale, nu pentru oamenii care se afla la un moment dat la conducerea respectivei companii”, adauga Lungu.