Televizoarele clasice, jumatate din aparatele vandute in 2009

Televizoarele clasice, jumatate din aparatele vandute in 2009Dupa ce Romania a gustat experienta 3D la cinema, cu productii precum Avatar, Alice in Tara Minunilor sau Confruntarea Titanilor, in ultima luna cei mai mari producatori de televizoare la nivel mondial au lansat sau au anuntat ca vor lansa televizoare si alte echipamente 3D si pe piata locala.

Desi deocamdata sunt mai putin de cinci titluri de productii 3D disponibile in Romania, iar pretul televizoarelor incepe de la 2.000 de euro, producatorii sunt foarte optimisti si unii dintre ei estimeaza ca aceasta tehnologie va deveni un produs mass-market in urmatorii trei ani.

De asemenea, companiile din zona de continut se pregatesc deja de primele teste 3D, iar in ultima saptamana a fost lansata si prima reclama tridimensionala.

„Cred ca 3D-ul va avea in Romania impactul telefoniei mobile. Nimeni nu se astepta ca telefonia mobila sa aiba asemenea succes si acum am ajuns la o penetrare de peste 100% (n.red. 134% la sfarsitul lui iunie 2009). Va avea o influenta foarte mare, insa este greu de spus cand se va intampla asta. Avem deja televiziunea de inalta definitie (HD), iar cu siguranta urmatorul pas este tehnologia 3D”, spune Radu Teodorel, director Licente, Control si Digitalizare in cadrul Consiliului National al Audiovizualului (CNA).

Cu toate ca pentru a avea 3D este nevoie intai de televiziune HD, deocamdata doar trei operatori ofera astfel de servicii: UPC Romania, Romtelecom si operatorul Ines Group, ultimul dintre ele prin tehnologia IPTV, cu acoperire doar in Capitala si orasul Voluntari.

De exemplu, UPC a lansat televiziunea de inalta definitie in toamna, iar in februarie avea in jur de 7.000 de clienti in circa 30 de orase. Pe de alta parte, Romtelecom ofera din decembrie programe HD in zece orase, dar prin serviciile de televiziune prin protoculul de internet (IPTV), adica o tehnologie prin care televiziunea livrata pe internet permite utilizatorilor sa selecteze, inregistreze si vizioneze programele oricand doresc.

Ce succes poate avea 3D-ul in contextul in care deocamdata in doar 10% din cele 7,5 milioane de gospodarii din Romania exista televizoare cu ecran plat, adica un LCD ori o plasma pe care sa poate vedea programe in format de inalta definitie?

„Serviciile premium de tipul televiziunii HD, celei tridimensionale (3D), video la cerere (VoD) ori televiziunea prin protocolul de internet (IPTV) sunt facilitati oferite consumatorilor doar pentru diferentiere, dar care nu vor deveni foarte curand accesibile romanilor cu venituri medii”, afirma Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC), la un eveniment organizat de curand de publicatia Broadband TV News.

Desi managerii producatorilor de televizoare prezenti pe piata locala se bazeaza pe faptul ca romanii sunt pasionati de tehnologie, televizoarele cu tub catodic au insemnat anul trecut aproape jumatate din cele un milion de televizoare vandute in Romania. Astfel, tara noastra este printre ultimele ultimele tari europene in ceea ce priveste penetrarea televizoarelor cu ecran plat conform datelor companiei de cercetare GFK Romania.

De altfel, datele pe luna februarie arata ca 44% din televizoarele vandute au fost cele traditionale, 53% - LCD-uri, iar plasmele, aparate care costa peste 2.000 de lei, au insemnat doar 3% din exemplarele vandute.

“Piata din Romania va creste semnificativ, iar pana in 2012-2013 televizoarele cu ecran plat de tip HD ready si Full HD vor ajunge la 50% din piata”, declara in octombrie Iulia Florea, director de relatii cu clientii si vanzari in cadrul UPC Romania.

In acest context, cat se asteapta producatorii sa vanda in materie de televizoare 3D?

Aproximativ 3.000 de unitati vandute in 2010, dintre care in jur de 1.000 sa fie cele Panasonic, afirma in aprilie Bogdan Gheorghiu, directorul de marketing al Panasonic Romania. Compania japoneza va lansa in mai modelul Viera VT20 cu diagonala de 50 de inch la un pret de 10.000 de lei.

Pe de alta parte, competititorii de la LG, care alaturi de cei de la Samsung au adus primele televizoare 3D pe piata locala, se asteapta ca in acest an sa comercializeze cateva sute de exemplare, dupa cum afirma Sorin Spinu, director de vanzari pe categoria Home Entertaiment la LG Romania

Astfel, cele cateva mii de unitati de televizoare 3D ar putea duce la o piata de cel putin 6 milioane de euro
in acest an, in contextul in care anul trecut cele aproximativ un milion de exemplare vandute au format o piata de televizoare de 195 milioane euro, conform unor calcule Wall-Street pe baza afirmatiilor oficialului Panasonic Romania. In 2009, aproximativ 450.000 de televizoare dintre cele circa un milion vandute au fost fost reprezentate de produsele cu ecran plat, dupa cum spune Bogdan Gheorghiu.

Daca anul trecut piata de televizoare a scazut cu 28%, in acest se asteapta o crestere cu circa 5-10% a vanzarilor, dupa cum afirma reprezentantii LG si Panasonic.

De altfel, tocmai vanzarile de produse precum televizoarele 3D si ramele digitale vor face ca piata de electronice si IT sa nu mai scada, ci sa stagneze sau chiar sa creasca usor fata de nivelul de 1,4 miliarde de euro atins in 2009, dupa cum afirma Ciprian Hatneanu, retail&technology director in cadrul GFK Romania.

Sistemele 3D sunt in general formate din televizor 3D (2000-2.500 de euro), blu ray player (300-600 de euro) si ochelari 3D (in jur de 150 de euro perechea).




Sursa: GFK

Ghenea, FiT Distribution: Saltul real catre 3D se va face in 5-10 ani

Ghenea, FiT Distribution: Saltul real catre 3D se va face in 5-10 aniCu toate ca pretul televizoarelor 3D (minimum 2.000 de euro) este piperat pentru romani, oficialii Panasonic se asteapta ca in aproximativ trei ani acestea sa devina un produs mass-market.

„Cred ca dorinta romanilor de a vedea 3D va fi foarte mare si cred ca vor face imprumuturi pentru a-si cumpara astfel de aparate
si odata ce cererea va creste cu siguranta preturile se vor diminua semnificativ si tehnologia 3D va deveni de larg consum”, adauga Radu Tudorel de la CNA, care insa nu estimeaza cand ar putea sa se intample acest lucru.

„Cred ca saltul real se va face peste 5-10 ani, pentru ca, sa nu uitam cati ani a durat ca HD-ul sa se impuna. Si inca nu s-a impus cu adevarat in mediul home-users (n.red clienti rezidentiali)”, scrie pe blogul sau Marius Ghenea, fondatorul si presedintele FiT Distribution, grupul care detine magazinele de electronice PCfun si ElectroFun.

Desi afirma ca romanii sunt in general pasionati de tehnologie, Taiju Ishikawa, branch manager al Sony in Romania, este mult mai retinut in ceea ce priveste declaratiile despre 3D. Managerul precizeaza insa ca ar fi intr-adevar “dragut” ca in urmatorii trei ani televiziunea 3D sa devina un serviciu mass-market in Romania.

Sony va lansa televizoarele 3D Bravia HX800 la nivel mondial in iunie, iar comercializarea acestora in Romania va incepe in vara, in timpul Campionatului Mondial de Fotbal din Africa de Sud, care va debuta pe 11 iunie si se termina in aceeasi zi a lunii iulie. Sony si FIFA vor filma in premiera 25 de partide de fotbal din cadrul Campionatului Mondial in format 3D.

Cu toate ca producatorii de echipamente sunt optimisti in legatura cu entuziasmul romanilor in privinta 3D, sunt insa si cateva limitari in privinta succesului, cele mai importante fiind pretul, dar si lipsa de continut.

Catalin Buliga, director tehnic UPC Romania, afirma ca reteaua companiei este pregatita tehnic sa preia canale 3D, insa mingea este in terenul producatorilor de continut, intrucat operatorul asteapta ca programele sa difuzeze continut in acest format.

“Odata ce va exista content in format 3D si in Romania, clientul va trebui sa aiba televizor cu capabilitati 3D, iar UPC va aduce un upgrade decodorului digital actual. Investitiile in distribuirea programelor 3D sunt comparabile cu transmiterea de continut in format HD”, explica Buliga.

Televiziunile: Rentabilizarea 3D, o misiune imposibila

Televiziunile: Rentabilizarea 3D, o misiune imposibilaProducatorii de continut, principalele posturi de televiziune, cocheteaza cu ideea transmisiei 3D, insa la nivelul de studii si teste. Din perspectiva rentabilizarii, 3D-ul ramane insa, pentru piata din Romania, “mission impossible”.

Pro TV este prima televiziune din Romania care a obtinut de la Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) acordul pentru realizarea unor teste de transmisie 3D.

Postul TV isi propune sa faca primele transmisii experimentale in 3D pana cel tarziu la 1 decembrie 2010, data la care televiziunea lansata de Adrian Sarbu va implini 15 ani, potrivit lui Claudiu Paraschiv (foto), director tehnic la Pro TV.

Pentru ca un post de televiziune sa ajunga sa emita in 3D trebuie mai intai ca sistemele sale de productie si de transmisie sa suporte formatul HD – este cazul Pro TV si al TVR. Trecerea de la un sistem HD la unul 3D este mai simpla din punct de vedere tehnic.

„Statiile care dispun deja de echipamente pentru transmisie HD vor avea nevoie de investitii mai mici comparativ cu celelalte statii, deoarece aceste echipamente le permit o trecere mai putin costisitoare catre transmisia 3D”, explica Catalin Marinescu, presedintele ANCOM.

De exemplu, in cazul Pro TV, e nevoie de investitii in echipamente de achizitie (camere si monitoare 3D), de grafica/editare 3D si de encodare 3D - care ar putea depasi 1 milion de euro, estimeaza Paraschiv (in conditiile in care se va folosi o parte din infrastructura deja existenta).

O inlocuire completa a echipamentelor cu unele capabile de transmisii 3D costa mai multe milioane de euro
, potrivit lui Horia Cazan, directorul Directiei Tehnice a SRTv. “Intai trebuie sa existe o baza semnificativa de receptoare 3D pentru a exista telespectatori. Apoi trebuie ca planul de afaceri sa genereze profit pentru ca cineva sa fie interesat sa investeasca in retehnologizarea facilitatilor de productie. In momentul actual televiziunile nu considera ca este comercial viabila”, spune Cazan.

Si pentru Laurentiu Stan, director tehnic la Antena 1, singura limitare pentru ca televiziunile sa-si dezvolte tehnologia 3D e numarul de persoane care vor putea sa investeasca in televizoare full HD 3D.

Chiar daca Antena 1 se afla in prezent in stadiul de “studiu, demo, workshop”, Stan spune ca primele transmisii 3D ale postului TV nu vor avea loc mai devreme de 2013-2014. Iar in ceea ce priveste rentabilizarea, adica obtinerea unei rate de penetrare a televizoarelor 3D multumitoare, e pur si simplu “mission impossible”. 3D-ul ar putea ajunge, in opinia sa, un fenomen de masa abia in 7-8 ani.

“Deocamdata ne intereseaza aspectul experimental si nu cel comercial”, spune si Claudiu Paraschiv de la Pro TV. Paraschiv a avut anterior experienta cu HD-ul – sistem de emisie pe care Pro TV l-a lansat in 2006 si care a devenit fenomen de masa in 2009-2010 (rata de penetrare a televizoarelor de tip HD Ready si Full HD e in prezent de circa 10%). “Asta ne face sa credem ca perioada necesara (pentru ca 3D-ul sa devina mass market) este de cel putin 3-5 ani”.

“3D-ul va fi o jucarie exclusivista pentru un segment de public cu venituri mari pentru o buna perioada de timp”, spune Doga Ozyurekli, director tehnic Kanal D.

Potrivit acestuia, restrictia principala in implementarea tehnologiei 3D este lipsa unei perspective de recuperare a investitiei. Comparativ cu pietele dezvoltate din Europa, in Romania HD-ul va deveni mass market cu o intarziere de 6-8 ani, iar 3D-ul va deveni un fenomen de masa la 3-4 ani dupa Europa. Astfel ca postul turcesc nu se grabeste.

In prezent Kanal D are niste studii cu circuit intern referitoare la tehnologia 3D, insa nu se asteapta sa emita in acest format mai devreme de doi ani, in perioada imediata urmand sa se concentreze pe retehnologizarea pentru HD. Cu toate acestea, postul TV ar putea sa le pregateasca telespectatorilor niste “surprize cu experienta 3D” mai devreme.

Ce vom vedea 3D?

Ce vom vedea 3D?Un punct la care toata lumea cade de acord e tipul de productii care vor fi realizate in 3D, imediat ce televiziunile vor imbratisa aceasta tehnologie: divertismentul. Laurentiu Stan vorbeste despre sport si filme, Horia Cazan despre filme si emisiuni documentare, iar Doga Ozyurekli despre productii de actiune, cu cadre “close up” – adica filme si programe de divertisment de studio.

Deocamdata in Romania sunt disponibile pana in cinci filme in format 3D, dar in acest an la nivel global sunt anuntate circa 50 de noi filme realizate cu aceasta tehnologie, iar o mare parte dintre acestea vor putea fi cumparate si pe piata locala, afirma oficialii Panasonic.

Pe de alta parte, televizoarele 3D lansate de cei de la Samsung pot converti filmele, emisiunile si inregistrarile din format 2D in 3D, ceea ce Raul Filip, AV division manager la Samsung Electronics Romania, considera ca fiind si principalul avantaj al companie in fata concurentei.

In ceea ce priveste competitiile sportive, Sony si Fifa vor transmite pentru prima data in format 3D meciuri de fotbal din cadrul Campionatului Mondial din Africa de Sud.

Iar Panasonic, in parteneriat cu Orange si Eurosport, va transmite in sistem 3D in 58 de tari europene turneul de mare slem de Roland Garros, care va avea loc intre 23 mai – 6 iunie 2010. In Romania, turneul va fi difuzat in cinci locuri publice din Bucuresti si unul din Oradea.

In privinta interesului advertiserilor pentru reclama 3D, parerile sunt impartite. Prima reclama 3D din Romania a fost lansata saptamana trecuta de catre New Age Media, regia care gestioneaza spatiul publicitar in multiplexurile Cinema City. Reclama a costat 9.000 euro si este un spot de auto-promovare, de 17 secunde.

Clientii de publicitate vor fi foarte interesati de tehnologia 3D, este de parere directorul tehnic al Antenei 1. “3D va fi un vector foarte important in strategia de a atrage atentia asupra unui content”, spune el. De alta parere este Doga Ozyurekli, care spune ca nu a primit nici un semnal din piata care sa arate interes pentru reclamele 3D. Discutii concrete nu au avut loc pana acum pentru ca, neavand continut definitivat, televiziunile nu le pot vinde publicitarilor “pielea ursului din padure”, adauga Paraschiv.

“Mai ales in perioada aceasta de criza, advertiserii platesc cu greu si pentru reclame 2D”, spune Ozyurekli. “Dar cu siguranta vom vedea niste idei de marketing marginale, focusate pe un segment mic dar foarte special de telespectatori. Acele idei vor exploata transmisia 3D sau chiar holograma 3D (va mai amintiti de printesa Leia din serialul Star Wars?)”

Cate televizoare 3D se vor vinde in lume in 2010?

Cate televizoare 3D se vor vinde in lume in 2010?Piata de televizoare 3D nu va creste semnificativ in acest an dupa ce multi consumatori ezita inca sa cumpare astfel de tehnologii din cauza lipsei de continut 3D, a pretului ridicat si a nevoii de a purta ochelari speciali.

De altfel si estimarile in legatura cu vanzarile de televizoare 3D sunt foarte diferite. In timp ce specialistii companiei de cercetare DisplaySearch spun ca anul acesta se vor vinde 1,2 milioane de exemplare, analistii de la iSupply considera ca in 2010 vanzarile vor ajunge la 4,2 milioane de unitati.

Conducerea Samsung, liderul pietei in privinta vanzarilor de televizoare cu ecran plat, isi doreste sa vanda 2 milioane de televizioare 3D la nivel mondial in 2010.

LG Electronics, al doilea producator mondial de televizoare, vrea sa vanda un milion de televizoare 3D in acest an, dintr-o piata pe care a estimat-o la 3,8 milioane unitati.

Sony, compania care se lupta cu LG pentru locul al doilea pe piata, vrea sa vanda 2,5 milioane de televizoare 3D pana in martie 2011, iar cei de la Panasonic vor sa vanda un milion de exemplare in 2010.