Internetul - cel mai de incredere si mai obiectiv mediu de informare

Internetul - cel mai de incredere si mai obiectiv mediu de informareRecesiunea a adus cateva schimbari fundamentale in modul in care oamenii consuma media, in nivelul de incredere pe care il au fata de diferite entitati si in felul in care isi dramuiesc banii, arata studiul “The Game Changer”, realizat pe consumatori din Statele Unite si Europa de Vest si prezentat de Nicki Boswell, Head of Research Worldwide, Initiative.

Cea mai importanta schimbare a avut loc in domeniul tehnologiei si a Internetului – elemente de care oamenii dispun pentru prima oara in cadrul unei recesiuni globale. Pe timp de criza, consumatorii au simtit nevoia sa restabileasca un control al vietii lor si au apelat la Internet pentru asta: Internetul a devenit “arma” pentru folosirea inteligenta a banilor, locul unde iti cauti job sau unde te informezi.

Studiul arata ca Internetul este perceput ca fiind cel mai de incredere si mai obiectiv mediu de informare. Chiar daca televiziunea ramane importanta si are cea mai larga audienta, Internetul e perceput ca fiind cu 35% mai de incredere decat TV-ul si cu 50% mai obiectiv decat TV-ul, oferind o viziune echilibrata asupra situatiei economice.

“Oamenii nu mai sunt multumiti cu viziunea unui singur post TV sau ziar. Cauta mai multe perspective si in online gasesc cantitati vaste de informatie, care sa ii ajute sa decida in ce fel ii afecteaza recesiunea si ce decizii trebuie sa ia”, explica Boswell.

Continutul ziarelor a ramas important insa este citit pe Internet, ceea ce le permite utilizatorilor sa vada si reactiile din comentarii, ale unor persoane care se afla in situatii similare cu ei. Obtin, astfel, o perspectiva completa care ii ajuta sa ia o decizie.

Pentru 75% dintre respondenti, Internetul a devenit cea mai importanta platforma din viata lor – il descriu ca fiind “oxigen”, adica n-ar putea trai fara el. Al doilea canal ca importanta este telefonul mobil.

Internetul ii ajuta pe oameni sa-si gestioneze banii, intr-o perioada cand sunt extrem de atenti la acest aspect. Astfel, utilizatorii cauta cu 58% mai mult cupoane de reduceri, compara preturi (+51%), cauta informatii (+49%), citesc opiniile altor consumatori (+48%).

Conceptul de incredere, reevaluat

Conceptul de incredere, reevaluat70% din persoanele chestionate sunt de parere ca criza a atins punctul minim si ca situatia s-a stabilizat. Insa mai putin de 20% cred ca lucrurile se vor imbunatati in urmatoarele 6 luni. “Primim constant informatii conflictuale: pe de o parte auzim despre criza din Grecia, pe de alta parte auzim de primele semne ale revenirii”, spune Boswell.

Insusi conceptul de incredere a fost reevaluat. Oamenii nu ii mai ataseaza increderii concepte precum “consacrat” si “binecunoscut”, pentru ca tocmai entitatile consacrate si binecunoscute au provocat criza financiara.

“A avut loc un colaps masiv in sistemul increderii in institutii. Doar 9% din cei chestionati au incredere in politicieni si 17% in institutiile financiare. In loc de asta, ne punem increderea in alti consumatori. Strainii din online sunt mai de incredere (in proportie de 43%) decat fetele reconoscibile din media (20%) sau publicitatea, in general (14%)”, explica Boswell.

Interesant e ca supermarketurile sunt percepute ca fiind de incredere (in proportie de 40%) deoarece oamenii au impresia ca sunt de partea lor, oferind preturi si oferte care sa-i ajute in aceasta perioada dificila.

Consumatorii reinventeaza termenul de incredere, pe baza propriilor experiente si descriu increderea in termeni de “deschis” si “onest”.

Brandurile ar trebui sa le demonstreze consumatorilor ca sunt de partea lor, ca nu incearca doar sa le vanda ceva, ci ca se straduiesc sa-i ajute. Boswell da exemplul unui producator de paine care a scos pe piata un produs in cantitati mai mici, astfel incat sa se incadreze in bugetul saptamanal al familiei. De asemenea, Hyundai a lansat in Statele Unite o oferta prin care iti promite ca daca achizitionezi o masina si iti pierzi locul de munca in urmatoarele 12 luni, iti returneaza toti banii.

S-a nascut un nou consumator

S-a nascut un nou consumator75% dintre participantii la studiu si-au schimbat obiceiurile de consum in timpul recesiunii. Reevalueaza orice cumparatura si o incadreaza in una din categoriile “nevoie” sau “dorinta”. Se gandesc mai in profunzime la produse ca niciodata.

“In ultimii 10-20 de ani am crezut ca, in general, consumatorii sunt inceti in termeni de schimbare a comportamentului, dar studiul ne arata ca atunci cand criza loveste oamenii se debaraseaza foarte rapid de obiceiurile anterioare”, spune Boswell.

Rasfaturile sunt inca importante. Consumatorii au devenit foarte priceputi in gestionarea cheltuielilor: muta banii de la o categorie de cumparaturi la alta, astfel incat economiile dintr-o categorie sa le permita rasfaturi in alta categorie. Insa cheltuielile, per total, s-au redus.

Oamenii merg inca in vacante – insa mai scurte si mai ieftine – prefera sa isi cumpere produse premium din supermarket decat sa ia cina in oras si sunt foarte constienti de preturi, chiar daca nu au fost direct loviti de criza.

“Pe termen scurt, brandurile pot avea un avantaj daca ofera promotii. Pe termen lung trebuie sa schimbe modul in care li se adreseaza, sa aiba o abordare mai autentica”, spune Boswell.

Interesant e ca 70% dintre cei chestionati au declarat ca isi vor mentine obiceiurile de consum din prezent si dupa ce criza va lua sfarsit. “Oamenii vor cumpara din nou bunuri de lux odata ce se vor simti mai in siguranta din punct de vedere financiar, insa e clar ca au invatat sa aprecieze valoarea banilor, iar consumul in viitor va fi mai precaut”, conchide Boswell.