Marketerii: Vor scadea preturile media si fee-urile agentiilor

Marketerii: Vor scadea preturile media si fee-urile agentiilorChiar daca nu au anuntat inca taieri de bugete, advertiserii - marile companii care investesc in publicitate - au inceput sa discute efectele pe care majorarea TVA de la 19 la 24% le va avea asupra consumului.

“In acest moment, putem vorbi doar de efecte indirecte, generate de scaderea consumului, ceea ce poate duce la ajustari de bugete. Insa, credem ca sunt la fel de posibile atitudini indraznete ale clientilor ceea ce duce implicit la investitii mai mari”, spune Stefan Iordache, COO al grupului de comunicare Leo Burnett.

In cazul FMCG (principalii investitori in publicitate, alaturi de telecom), scaderea consumului va afecta intreaga piata, este de parere Doron Zilberstein, vicepresedinte de marketing al producatorului de bere URBB. “Principalul efect se va resimti la toamna, cand parintii isi vor trimite copiii la scoala, iar mancarea va fi mai scumpa. In urmatoarele doua luni nu va avea un impact puternic – oamenilor le ia timp sa realizeze”, spune el.

Isi va ajusta URBB bugetul de marketing pentru a preintampina aceasta scadere a consumului? “In general, investitiile in marketing se ajusteaza in functie de cerere. Vorbesc la modul general, planurile noastre de marketing sunt gandite pe termen lung”, spune Zilberstein.

Grant McKenzie (foto), vicepresedinte de marketing la Ursus Breweries, sustine ca Ursus nu intentioneaza sa-si ajusteze bugetul de marketing pentru 2010. Cu siguranta majorarea TVA-ului va avea efecte negative, insa marketerul se asteapta ca agentiile si furnizorii de spatiu media sa-si scada preturile.

“Sunt trei componente de cost principale in aceasta piata: fee-ul de agentie, costurile de productie si media. Dintre acestea, costurile de productie sunt fixe, nu prea au cum sa scada. Dar vor scadea fee-urile si media”, explica el.

Cat despre masura in care va scadea consumul in Romania, este foarte dificil de estimat. In cazul berii, daca in iulie-august va fi cald si vreme buna, oamenii vor uita de TVA si vor bea bere, spune managerul. Daca va ploua, ca in ultimele zile, vor bea mai putin. “Exista o serie de factori care influenteaza consumul de bere. Romania a fost cea mai greu de anticipat piata din regiune in ultimii 5 ani”.

Cat despre cealalta categorie importanta de advertiseri, companiile din telecom, jucatorii chestionati de Wall-Street au refuzat sa comenteze efectele pe care majorarea TVA le va avea asupra bugetelor lor de marketing. Vodafone ne-a trimis o declaratie generala a CEO-ului Liliana Solomon pe aceasta tema: "Cu siguranta, cresterea TVA va avea un impact asupra preturilor la nivelul intregii economii, in conditiile in care consumatorii vor avea mai putini bani la dispozitie. Pentru noi, prioritatea este sa gasim solutii prin care sa ne sustinem clientii in aceasta perioada dificila, si, in acelasi timp, sa ne eficientizam in continuare business-ul.”

Vocea online-ului: Cu presiune pe costuri, preturile vor scadea sub o forma sau alta

Vocea online-ului: Cu presiune pe costuri, preturile vor scadea sub o forma sau altaDaca la inceputul crizei, clientii erau doar prudenti cu bugetele lor si nu mai investeau bani pe care deja ii aveau alocati, anul acesta multi dintre ei aveau un buget doar pentru prima jumatate a anului, urmand sa hotarasca intre timp care vor fi investitiile pentru restul anului, crede Vlad Popa (foto), director de vanzari al publisher-ului InternetCorp.

In opinia sa in cazul online-ului vom asista la o crestere a cotei de piata, insa nu si un avans din punct de vedere valoric (nici macar in lei), televiziunea fiind in continuare mediul care va avea de castigat la acest capitol.

“Oamenii se vor concentra pe cele mai ieftine produse. Cele mai ieftine produse nu au nevoie de brand, trebuie doar sa fie cele mai ieftine. Lanturile de supermarket-uri vor prospera cu marcile lor cele mai ieftine. Se va investi preponderent in pozitionarea catre ieftin, nu intr-o experienta legata de brand”, considera Popa.

Acesta subliniaza ca efect al majorarii TVA disparitia unor vehicule media (ziare, reviste, posturi radio, posturi TV), insa vor putea observate si solutii creative noi in incercarea de a atrage bugete.

Pe de alta parte, reprezentantul InternetCorp. declara ca vom asista la o marire a termenelor de plata. In plus, pe fondul cresterii presiunii pe costuri, preturile vor scadea sub o forma sau alta.

Calin Rotarus, managing director al regiei de publicitate online ARBOinteractive, sustine ca pe masura ce TVA-ul creste consumul va scadea, o parte din firme reducandu-si bugetele de marketing. Vor exista insa si companii care vor creste insa investitiile in zona de marketing.
De asemenea, jucatorii care vor scadea bugetele de marketing vor regandi mixul de comunicare. “Astfel, impactul va fi pozitiv din partea celor care vor creste bugetele de marketing si a celor care le vor scadea, dar se vor orienta mai mult catre mediul online datorita masurabilitatii si eficientei sale, si negativ din partea celor care vor avea o reactie de tip arici”, afirma Rotarus.

Acesta nu estimeaza un impact major asupra industriei de publicitate online. “Cata vreme companiile isi vor deduce din TVA-ul datorat la stat TVA-ul cheltuielilor cu publicitatea, mare diferenta din acest punct de vedere nu va fi pentru ele, asa ca nu o percep ca pe o crestere a pretului”, explica oficialul ARBOinteractive.

Si Adrian Stanescu, country manager Thinkdigital Romania&Moldova, nu vede un efect direct asupra pietei de publicitate online, intrucat toate bugetele sunt prevazute in net plus TVA. “Desigur, efectele indirecte care pot aparea sunt legate de cresterea preturilor de consum sau de scaderea cosumului in volum la nivelul tarii sau de o schimbare in rata inflatiei. Solutia era evidenta: cea care nu a fost votata de Curtea Constitutionala, si anume pastrarea intacta a cotei de TVA si scaderea cheltuielilor bugetare”, afirma Stanescu.