Ne-am ruinat unul altuia preturile in toate segmentele

Ne-am ruinat unul altuia preturile in toate segmenteleGrupul Ringier a anuntat ieri numirea lui Mihnea Vasiliu in functia de general manager pentru Romania. Cititi un interviu in care Marius Hagger isi analizeaza mandatul de la Bucuresti.

Marius Hagger a preluat conducerea operatiunilor din Romania ale grupului elvetian de presa Ringier in martie 2008, dupa mai bine de 10 ani de management de presa in Elvetia. A venit la Bucuresti cu cateva luni inainte de inceputul unei crize care avea sa reduca piata de publicitate in print cu 60%. A preluat conducerea companiei pe cand aceasta era numarul unu pe piata de print. O va parasi, in noiembrie 2010, cand in portofoliu vor mai fi ziarul Libertatea si cateva reviste.

„Nu e o experienta foarte placuta sa fii manager de criza. E mai placut, asa cum a fost in cazul predecesorilor mei, daca ajungi la partea din ciclu unde cifra de afaceri creste, cotele de piata cresc, profiturile cresc si poti lansa proiecte noi. Dar adevarata calitate a unui board de conducere se vede in astfel de vremuri”, spune Hagger. Managerul are 47 de ani, ascunsi de fruntea inalta si neteda si de zambetul pe care-l arboreaza des, chiar si atunci cand vorbeste despre masurile dure pe care le-a luat.

Prima dintre ele a fost sa taie costuri, o decizie asumata in toamna lui 2008. „Am discutat prima oara despre posibilitatea unei crize mari in august 2008. In octombrie, cand am prezentat bugetul catre grup, am avut si discutii despre cat de dificila ar putea fi situatia, in special in Romania. Pentru ca Romania este cea mai afectata dintre toate tarile unde Ringier este prezenta”, spune Hagger. „Am taiat costuri treptat. Cred ca asta a fost una din cele mai importante decizii. Altfel am fi pierdut chiar si mai multi bani”.

La conferintele anuale de presa ale grupului Ringier la Bucuresti, managerii au spus in repetate randuri, atat in 2009 cat si in 2010, ca Romania este „cea mai dificila piata” pentru grupul care mai are operatiuni pe alte noua piete, in Europa si Asia. Ringier Romania a avut anul trecut o cifra de afaceri de 29,3 milioane euro, in scadere cu 37% fata de 2008, si a inregistrat pierderi de 13,6 milioane euro. Christian Unger, CEO Ringier Group, a spus la acel moment ca scaderile cifrei de afaceri totale sunt cauzate in mare parte de scaderile din Romania si ca fara Romania, in blocul european central situatia ar fi fost relativ stabila.

De ce e Romania o piata atat de dificila pentru presa tiparita, in general, si pentru Ringier, in particular? In primul rand, cresterea consumului din perioada de boom economic, atunci cand marile companii au investit in marketing, iar publisherii au facut profit, nu a fost una sustenabila, crede Marius Hagger. Asa ca izbucnirea crizei globale a gasit in Romania o economie instabila. Pe de alta parte, in contextul anului electoral, politicienii au amanat foarte mult aplicarea masurilor de austeritate.

Dincolo de situatia economica generala a Romaniei, nici piata de media nu e prietenoasa cu printul. Televiziunea este mediul dominant, cu o cota de piata de 65% in 2009, cand printului i-au revenit abia 11 procente. Mai mult decat atat, pe piata deja afectata a presei scrise s-a dus o lupta acerba de preturi, cu oferte de dumping din partea mai multor jucatori, spune Hagger. „Nu au disparut doar volumele, ci ne-am si ruinat unul altuia preturile in toate segmentele: televiziune, print. Asta ne-a dus in situatia de fata, astfel ca Romania ramane inca o tara foarte dificila”.

Acest articol a fost publicat in
Editia Speciala - Ce am invatat in primii doi ani de criza, primul proiect tiparit Wall-Street.ro.

Cititi in slide-ul urmator: Cum a relationat Marius Hagger cu Bobby Paunescu si Razvan Corneteanu

Partenerul si competitia: Bobby Paunescu si Razvan Corneteanu

Partenerul si competitia: Bobby Paunescu si Razvan CorneteanuIn lista de decizii luate de Marius Hagger se regasesc unele luate inca de timpuriu, cum ar fi inchiderea cotidianului gratuit Compact, in februarie 2009. Un alt titlu inchis de Ringier a fost revista Diva, la un an si cateva luni dupa lansarea din octombrie 2008 – care a fost, spune Hagger acum, o decizie „discutabila”.

„In afara de toate masurile de reducere a costurilor, cred ca una dintre cele mai bune decizii a fost sa nu inchidem EVZ si Capital, ci sa vindem cele doua titluri
”, spune managerul. „Grupul Ringier nu mai era dispus sa suporte toate pierderile. Conditia pentru a ramane in Romania era sa taiem din pierderi pana la un nivel financiar care sa fie suportabil. Din fericire, am gasit in Bobby Paunescu un investitor – pe cineva dispus sa preia cele doua titluri, fiind constient ca nu poti castiga bani cu ele in aceste vremuri. Pierzi bani”. O alta bila alba pentru Bobby Paunescu, care a cumparat Evenimentul zilei si Capital de la Ringier in februarie 2010, a fost ca era un antreprenor cu reputatie in media. „Sunt multi cei carora le-ar placea sa aiba, si numai ca hobby, un titlu precum EVZ, care are traditie si brand. Este, bineinteles, si cazul Capital”.

In ultimii doi ani, Ringier Romania s-a abtinut sa investeasca in noi proiecte, atunci cand s-au ivit ocazii. Una din ele a fost in vara lui 2009, cand au discutat achizitia unor ziare regionale. Au fost si alte proiecte interne, s-a luat in discutie de exemplu investitia intr-un sistem informatic performant. Hagger a spus pas de fiecare data si acum se felicita pentru decizie. „Am fi avut noi probleme”, spune el.

Cea mai recenta dintre deciziile „bune” ale managerului elvetian a fost sa nu taie salariile angajatilor odata cu taxarea drepturilor de autor, in iulie 2010. Decizia (rar intalnita in piata de media cu aceasta ocazie) a fost sustinuta de grup si le-a permis angajatilor sa primeasca un salariu decent, minimul necesar pentru a rezista in Bucuresti si a nu se muta la tara, la bunici, spune Hagger.

„Minimum” este nivelul general la care functioneaza Ringier Romania, intr-un an al supravietuirii printului. Insa nu toata competitia a adoptat aceeasi strategie. Adevarul Holding, condus pana in aprilie 2010 de catre Razvan Corneteanu (care a ocupat timp de 13 ani diverse pozitii de management in cadrul Ringier Romania si care si-a propus, odata cu mutarea la Adevarul Holding, in 2006, sa aduca trustul pe pozitia numarul unu in piata de print), a apasat pedala de acceleratie la investitii.

In afara de criza, strategia de investitii a Adevarul Holding este cea care a afectat cel mai mult Ringier Romania in ultimii doi ani
, spune Marius Hagger. „Unele parti ale strategiei le inteleg pe deplin pentru ca voiau sa castige cota de piata. Ringier in acel moment era numarul unu si puteau face asta numai cu investitii majore. Au inceput cand lucrurile in piata mergeau bine. Dar nu am mai inteles atunci cand au continuat sa cheltuiasca sume enorme de bani pe promotii, cum ar fi ClickMania, cu acele castiguri uriase de 1 milion de euro si cu milioanele de euro cheltuite pe televiziune, pentru a castiga cota de piata si pozitia numarul unu, pe care n-au putut-o valorifica prin incasari din publicitate”, spune Hagger. „Pentru ca daca esti numarul unu pe o piata care a scazut pana la nivelul inceputului anilor 2000, pur si simplu pierzi bani”.

O alta strategie a Adevarul Holding care, spune Hagger, a afectat intreaga piata de print, a fost de a pastra preturile de coperta la un nivel foarte jos. La inceputul lui 2010, ziarul Adevarul oferea 120 de pagini plus suplimente, la un pret de 1,2 lei, iar tabloidul Click se vindea cu 70 de bani. Pretul corect ar fi fost, in acel moment, de 1 leu pentru un tabloid si de 2-2,5 lei pentru un ziar din categoria quality, sustine Hagger. Odata cu schimbarea managementului Adevarul Holding, care a trecut sub conducerea lui Peter Imre, strategia s-a inversat, iar preturile de coperta ale Adevarul si Click a crescut la 2,2 lei, respectiv 80 de bani.

Cititi in slide-ul urmator: Cum vede Marius Hagger viitorul Ringier Romania

"In Romania, comportamentul de business nu respecta logica in afaceri"

"In Romania, comportamentul de business nu respecta logica in afaceri"Un alt lucru pe care managerul si l-ar fi dorit altfel in cei doi ani si jumatate petrecuti in Romania a fost colaborarea cu competitia. Distribuitorul national de presa Rodipet a dat faliment anul trecut, lasand gauri de milioane de euro in buzunarele publisherilor. Marius Hagger spune ca a purtat discutii cu mai multi manageri de presa pentru a crea un joint venture in distributie, astfel incat publicatiile lor sa poata ajunge la cititori. Numele lui Razvan Corneteanu revine in discutie. „Cand am venit aici, cand ne-am cunoscut, i-am spus «hai sa fim competitori la nivelul produsului, al marketingului, dar hai sa cooperam pentru tipar si distributie». La acel moment el isi stabilise deja planurile, era prea tarziu”.

Adevarul Holding, in plin proces de dezvoltare, isi construia tipografii in Bucuresti si in tara. Ringier si-a lansat propria tipografie, Ringier Print, in mai 2009. Tabloidul Ring detinut de fratii Negoita are si el propria tipografie.

„E stupid pentru ca acum avem o supracapacitate de productie, ceea ce inseamna si ca trebuie sa facem dumping la preturile de tipar, competitia fiind foarte dura”, spune Hagger. „Ce am observat in Romania si e diferit fata de alte piete – comportamentul de business nu respecta logica in afaceri. Media nu sunt intotdeauna considerate ca fiind niste businessuri, ci in multe cazuri motivatia pentru a edita ziare si reviste e alta. Unele lucruri pe care le inveti ca la carte pur si simplu nu sunt respectate aici”.

Marius Hagger se va intoarce in Elvetia la sfarsitul anului 2010, pentru a prelua functia de managing director in cadrul grupului elvetian de presa NZZ. Va superviza cotidianul quality Neue Zurcher Zeitung, ziarul de duminica NZZ am Sonntag si cateva reviste de interes special. Astfel, isi incheie si colaborarea de peste 12 ani cu grupul Ringier.

La final de mandat, managerul afirma ca Ringier Romania e capabila sa revina la pozitia din 2008: numarul unu pe piata de print. Grupul Ringier a incheiat la nivel international un joint venture cu Axel Springer, din care Romania a fost deocamdata exclusa. Lucrurile se vor schimba daca „Ringier Romania va dovedi ca este o piata interesanta si vom reincepe sa castigam bani frumosi”.

„Intrebarea este cum ajungem acolo: prin crestere organica sau prin consolidarea pietei, adica achizitii. Asta e ceva ce Florian Fels (CEO al Ringier pentru Europa Centrala) si noul general manager al Ringier Romania vor decide”, spune Hagger. „Dar sunt convins ca Ringier se va intoarce pe pozitia numarul unu”.