1 / 4

Modelul win-win-win

La prima vedere, site-urile de cumparare colectiva par a fi businessul perfect: faci un site, convingi comercianti – saloane de infrumusetare, restaurante si cafenele, cinematografe – sa isi ofere serviciile cu reduceri de minimum 50%, vinzi cupoanele clientilor, iar din suma incasata percepi un comision. E un business in care iti poti amortiza rapid investitia – Groupon a atins break-evenul in sase luni de la lansare – si, mai ales, e un business in care toata lumea are de castigat.

Antreprenorii romani care au site-uri de cupoane si reduceri vorbesc la unison despre “modelul win-win-win”: clientul primeste o super-reducere si, deoarece cuponul devine valabil doar dupa ce s-a efectuat un anumit numar de comenzi, va fi motivat sa impartaseasca oferta si cu prietenii din retelele sociale; comerciantul castiga publicitate online gratuita deoarece site-ul de reduceri e interesat sa promoveze oferta si clienti noi, care poate altfel nu i-ar fi calcat pragul; iar site-ul de reduceri isi incaseaza comisionul, care in general e de 50% din valoarea tranzactiei (jucatori mari precum Groupon isi permit sa fixeze comisioane de pana la 100%). Toata lumea e fericita.

Insa antreprenorii romani care au site-uri de cupoane si reduceri refuza la unison sa vorbeasca despre potentialul financiar al businessului si al nisei in care activeaza. Cu toate acestea, in ultimele cinci luni au aparut cinci site-uri romanesti de cumparare colectiva, din care patru s-au lansat in ultimele trei luni. “Deschizatorul de drumuri” a fost Zumzi.ro, un proiect lansat in octombrie 2009 de catre Costi Teleman si care a atras ulterior o prima investitie in valoare de 10.000 euro din partea lui Calin Fusu, fondator Neogen. Initial, Zumzi a fost gandit ca un site de sharing de reduceri, trecand mai apoi la modelul cumparaturilor colective. “Piata este prea la inceput pentru a putea estima incasarile anuale ale unui jucator sau ale tuturor combinat. Putem insa afirma cu certitudine ca inregistreaza o crestere spectaculoasa”, spune Costi Teleman.

In iulie anul acesta s-a lansat un al doilea jucator pe piata cupoanelor online, e-redus.ro, al companiei Livan Group. Au urmat in septembrie FunDeal.ro (lansat de Roberto Lazarov impreuna cu doi parteneri straini, si integrat ulterior in reteaua Rebate Networks, cu sediul in Germania), in octombrie, Kuponiada.ro (lansat de publisherul online Internet Corp, editorul Wall-Street.ro) si GoldenDeals.ro (parte din grupul Global Finance, al carui site de reduceri este lider pe piata din Grecia), iar in noiembrie, Coolbuy.ro (al firmei IT Assist). Intre timp s-a lansat chiar si un site care centralizeaza ofertele celor sase jucatori, CautaReduceri.ro, construit de antreprenorul Matei Pavel, care mai detine Konkurs.ro.

Dezvoltarea accelerata a nisei pare sa fi fost alimentata de succesul incredibil al marilor site-uri de profil din strainatate. “Groupon.com este considerata compania cu cea mai rapida crestere din istorie. In ianuarie 2009 inregistra o cifra de afaceri de 100.000 de dolari, un an mai tarziu ajungeau la 10 milioane de dolari, la momentul de fata estimandu-se ca produc 50 milioane dolari. In fiecare luna! Sa ratam o oportunitate ca asta nu ar fi fost, pur si simplu, intelept”, spune Mihai Seceleanu, CEO Internet Corp.

Un al doilea motiv pentru care antreprenorii lanseaza site-uri de cumparaturi colective este speranta ca, atunci cand un jucator mare la nivel mondial, precum Groupon sau LivingSocial, va dori sa intre in tara se va uita pe cine ar putea cumpara, crede Roberto Lazarov, fondatorul FunDeal. “Dar, dupa cum se vede, Groupon nu a cumparat in multe tari. Intra singuri pentru ca au bani de investit. N-am vazut ca Groupon sa cumpere un player mic pe o piata precum Romania. Cumpara doar in tari foarte mari unde e scump sa intre singuri”.

In plus, e un business interesant, mai spune Lazarov: “E nou, e excitant, la fel cum a fost lansarea de businessuri de SMS-uri si tonuri de apel, cand erau mii de site-uri”.

Cresterea acestui segment se afla la interesectia a doua tendinte
, explica Alina Otelea, director de vanzari la GoldenDeals.ro: pe de o parte, cresterea comertului electronic in Romania, si pe de alta parte, popularitatea mare a retelelor sociale.

“Cine nu vrea sa impartaseasca cu prietenii o oferta care este prea buna sa fie adevarata? Cele mai bune oferte se propaga prin intermediul retelelor sociale intr-un ritm incredibil, mai ales ca intr-o perioada de recesiune oamenii cauta proactiv astfel de oportunitati”, adauga Otelea.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri