Precedentele anului trecut: Linkedin, Groupon si Pandora Media

Precedentele anului trecut: Linkedin, Groupon si Pandora MediaLinkedin, Groupon si Pandora Media au fost de asemenea listate pe bursa anul trecut. Toate cele trei actiuni au intrat in piata inregistrand o cresteri foarte mari in prima zi de tranzactionare... dupa care preturile s-au prabusit. De notat ca explozia preturilor din prima zi ii favorizeaza in special pe marii investitori, precum fondurile de investitii si bancile, care au ”prioritate” la achizitionarea titlurilor Facebook in timpul ofertei publice.

La polul opus se afla micii investitori, care in mare parte reusesc sa cumpere astfel de actiuni abia in ziua listarii.

Linkedin, Groupon si Pandora Media sunt evaluate momentan la preturi mai mici decat cele stabilite in ziua listarii, evolutie care ar trebui sa dea de gandit si investitorilor care se gandesc sa cumpere Facebook imediat dupa intrarea in piata a companiei.

Avand in vedere istoria precedentelor oferte, probabil cea mai buna strategie pentru investitorii care nu vor prinde actiuni Facebook in oferta publica initiala (IPO) este aceea de a lasa titlurile retelei de socializare sa se ”raceasca” cateva saptamani dupa listare.

Compania este supraevaluata

Compania este supraevaluataPotrivit primelor date despre listarea pe Bursa a Facebook, compania ar putea sa fie evaluata la o suma cuprinsa intre 75 si 100 miliarde de dolari, scrie MSN.com. In 2011, Facebook a inregistrat vanzari de 3,7 miliarde dolari si un profit de un miliard de dolari.

Avand in vedere aceste cifre, raportul dintre pretul actiunilor si profitul inregistrat pe o actiune (PER) este cuprins intre 75 si 100, cifre care, in viziunea oricarui analist indica o actiune scumpa.

Pentru a evidentia si mai bine gradul de supraevaluare, merita mentionat faptul ca Google si Apple, cele mai mari companii de IT din lume, sunt evaluate la un PER de 20, respectiv 13.

Modelul de business Facebook

Modelul de business FacebookIn documentele de listare ale companiei, oficialii Facebook mentioneaza ca se asteapta la o reducere a ritmului de crestere al numarului de utilizatori activi.


”Daca nu reusim sa ne mentinem si sa ne crestem numarul de ultimizatori, veniturile noastre, rezultatele financiare, si viitorul potential de crestere ar putea sa fie influentate intr-un mod negativ”, se mentioneaza in document.

In SUA, aceste efecte sunt deja vizibile, ritmul de crestere al numarului de utilizatori reducandu-se la 16%.

Facebook isi bazeaza afacerile in cea mai mare parte pe afisarea reclamelor. Avand in vedere dimensiunea companiei, s-ar putea spune ca acesta nu este un model de business foarte bun.

Avantajul Facebook este insa acela ca detine informatii foarte detaliate despre utilizatorii sai, directionarea publicitatii fiind mult facilitata de acest lucru.

O alta slabiciune a Facebook este dependenta excesiva de Zynga, producatorul unor jocuri precum FarmVille si CityVille. Zynga a generat 12% din veniturile Facebook in 2011, prin intermediul procesarii platilor facute pentru bunuri virtuale sau prin intermediul publicitatii cumparate de catre dezvoltatorul de jocuri.

Mark Zuckerberg in scaunul soferului

Mark Zuckerberg in scaunul soferuluiDocumentele depuse de Facebook pentru listare par sa indice ca Mark Zuckerberg (foto), fondatorul retelei de socializare, nu intentioneaza sa imparta controlul companiei cu nimeni.

Zuckerberg controleaza direct sau prin intermediul unor aliante cu o parte din actionari 57% din Facebook. In aceste conditii americanul poate sa stabileasca orice in cadrul companiei, inclusiv membrii consiliului de administratie, care in conditii normale ar trebui sa reprezinte intregul actionariat.

”Nu este un lucru pozitiv pentru actionari pentru ca acestia nu vor avea niciun cuvant de spus in cadrul companiei”, spune David Rudow, un analist specializat in companiile de IT, care lucreaza pentru firma de investitii americana Thrivent Asset Management.

Zuckerberg hotaraste si cine va conduce compania in cazul unui deces, potrivit unor documente prestabilite – un lucru foarte rar intalnit in cadrul marilor companii.

Fondatorul Facebook s-a remarcat adesea si prin reticenta de a lista reteaua sociala si a face publice date despre companie. In acest context o parte din investitori se pot intreba si cat de dispus va fi Zuckerberg sa explice planurile Facebook atunci cand vor aparea primele