1 / 6

Testul bezelei: economii si recompense

Testul bezelei (marshmallow experiment) a fost un experiment realizat in 1972 la Universitatea din Stanford de catre psihologul Walter Mischel. Prin acest experiment, psihologul a dorit sa testeze capacitate umana de autocontrol prin amanarea recompensei (deferred gratification).


Experimentul a fost realizat cu ajutorul copiilor, carora li se ofereau doua alternative: sa primeasca o bezea imediat pe care o pot manca, fie, sa mai astepte o perioada de timp, si sa primeasca inca o bezea daca nu o mancau pe prima. Rezistenta ca durata medie de timp de care au dat dovda copiii a fost insa de numai trei minute, deci nu foarte mult timp.


Psihologul Walter Mischel a incercat sa afle daca oamenii pot amana recompensa imediata. In lumea financiara, acest lucru ar putea fi comparat cu economisirea curenta de bani pentru a realiza o achizitie mai mare. Adica, a nu cumpara ceva pe impuls, ci de a astepta.


Altfel, pot exista serioase probleme cu banii si datorii, daca iti cumperi o masina noua la fiecare cativa ani, un nou telefon mobil la sase luni sau cel mai mare televizor si cel mai scump abonament de cablu tv. Toate acestea intra la categoria de decizii financiare nepotrivite.


Sursa foto: Minerva Studio / Shutterstock

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri