Cresterea pretului materiilor prime afecteaza profitul companiilor

Cresterea pretului materiilor prime afecteaza profitul companiilorNicu Grigoras, broker la Intercapital Invest, considera ca nici ALR, nici ALU nu vor urma o alta evolutie decat trendul general al pietei. “Trendul de scadere este in acest moment unul destul de puternic, rezultatele financiare pozitive raportate de emitenti la jumatatea anului, dar si stirile macroeconomice interne legate de cresterea economica record nu au influentat intr-un mod pozitiv piata si evolutia indicilor BVB”, a declarat brokerul pentru Wall Street.

Daca analizam dinamica rezultatelor financiare ale celor doi emitenti, explica Grigoras, putem observa o oarecare incetinire a ritmului de crestere atat a veniturilor totale, a cifrei de afaceri, cat si a profitului.

Veniturile celor doua companii au crescut nesemnificativ in primul semestru fata de prima jumatate a anului trecut cu doar 7,6% in cazul Alumil si cu 2,9% in cazul Alro, profiturile avand, insa, o dinamica negativa in cazul ambilor emitenti. “Aceasta dinamica nu foarte pozitiva este datorata probabil in mare masura cresterii pretului materiilor prime, dar si a utilitatilor folosite in procesul de productie”, continua reprezentantul Intercapital.

“Ma astept ca pe semestrul al doilea al anului sa asistam la rezultate mai bune deoarece vanzarile companiei Alumil sunt superioare in perioada care urmeaza datorita sezonalitatii afacerii – profilele ferestrelor se monteaza spre sfarsitul ciclului de constructie – si este posibil sa vedem chiar o imbunatatire a marjelor, la fel cum s-a intamplat anul trecut”, ne-a explicat Ovidiu Fer, analist al bancii cehe de investitii Woo&Company, ai carei clientii sunt investitorii investitionali.

ALR si ALU Analiza fundamentala

In acest moment emitentii se tranzactioneaza la indicatori de evaluare destul de interesati, P/E calculat la pretul actiunilor de ieri folosind profiturile pe ultimele patru trimestre disponibile este de 9,17 pentru Alro si de 12,43 in cazul Alumil.

Indicatorul P/BV, ce arata pretul unei actiuni pe valoarea contabila, este de 3,2 pentru ALU si de 2,7 in cazul ALR, ceea ce semnaleaza o usoara supraevaluare a titlurilor. Randamentul dividendelor (DIVY), ce caracterizeaza eficienta plasamentului intr-o actiune, este de 6,30% pentru titlurile ALU si de 11,12% in cazul ALR.

Analistul W&C considera ca multiplii la care se tranzactioneaza actiunile ALU nu sunt foarte atractivi. “Este destul de greu de gasit companii similare, dar practic actiunile Alumil Rom se pot cumpara prin compania mama - Alumil Grecia - la aproape jumatate de pret: 4,4x P/E 08, 4x P/E 09 si respectiv 5,25x EV/EBITDA 08, 4,8x EV/EBITDA 09, in plus P/Sales de 0.17x (2008) si 0.16x (2009)”, explica acesta.

Si la capitolul rentabilitatea, compania din Slatina detine rate de crestere mai ridicate decat Alumil. Astfel, rentabilitatea veniturilor pentru ALR este de 18,9%, fata de 8,65% pentru ALU.

Rata de profitabilitate (ROE) a Alro Slatina este de 15,6%, in timp ce pentru Alumil Rom este de 9,48%. Profitabilitatea companiei la valoarea activelor sale ofera inca un avantaj pentru ALR, care detine un ROA de 9,49%, insa in cazul ALU rata de crestere este de doar 3,89%.

ALR a obtinut in primul semestru un profit net de 218,9 milioane de lei (62 milioane euro), in timp ce Alumil a inregistrat un profit de 4,7 milioane de lei (1,3 milioane euro).

Cifra de afaceri neta a producatorului de profile din aluminiu in S1 al 2008 a fost de 51,8 milioane lei (14,7 mil. euro), in timp ce compania din Slatina a obtinut 1 miliard de lei (283 milioane euro).

Pe termen lung, perspectivele sunt bune, dar depind si de piata

Pe termen lung, perspectivele sunt bune, dar depind si de piata“Pana la sfarsitul crizei financiare in care ne aflam nu cred ca vom avea o evolutie pozitiva a indicilor autohtoni si in consecinta a celor doi emitenti analizati, in schimb, pe termen lung, daca investitorii vor gasi un moment inspirat de intrare in piata, cei doi emitenti vor avea perspective destul de bune”, afirma brokerul de la Intercapital.

Ovidiu Fer nu se asteapta per ansamblu la o performanta buna in 2008 pentru ALU, dar nici la inceputul lui 2009 din cauza ca in Romania compania asista la o incetinire a cresterii, rezultatele la sase luni fiind motivate prin amanarea sau anularea unor proiecte imobiliare ale unor companii, iar compania are marje de profit in scadere.

De asemenea, analistul considera ca relocarea greoaie a companiei in afara Bucurestiului, care ar putea fi un factor declansator al unei cresteri a veniturilor, si lichiditatea extrem de redusa a tranzactiilor, care alunga investitorii institutionali, sunt alte motive pentru care nu vom vedea evolutii spectaculoase pe acest simbol.

“Compania este, insa, atragatoare pe termen lung, si aici ma refer la sfarsitului lui 2009-2010, pana atunci actiunile sunt interesante prin prisma dividendului. Totusi, daca vanzarile de profile de aluminiu nu isi vor reveni nu cred ca vom asista la un interes mai mare din partea investitorilor pe acest simbol”, conchide Ovidiu Fer.