Schimbarile aduse de criza in mediul de afaceri romanesc

Schimbarile aduse de criza in mediul de afaceri romanescCriza financiara mondiala a adus schimbari fundamentele in mediul de afaceri autohton, in mentalitatea managerilor, antreprenorilor si a redus considerabil aversiunea la risc a investitorilor.

Specialistii recomanda ca in orice investitie demarata in aceasta perioada trebuie sa se tina cont de trendul indicatorilor macroeconomici (pret de consum, inflatie, somaj), astfel incat investitia sa fie optimizata pe realitatile pietei. Inaintea de inceperea investitiei, este recomandat sa se faca un studiu de piata detaliat, cu segmentarea targetului si cu analiza puterii de cumparare a publicului - tinta.

„Volatilitatea cursului de schimb si volatilitatea in general a mediului de afaceri, care face mult mai complicat sa realizezi un buget pe o perioada mai lunga de timp, aspect foarte important in orice business, a dus la o schimbare importanta a mediului de afaceri lucurile fiind mai dificile in acest sens in ultima perioada pentru orice companie”, a declarat Dragos Cabat, presedinte CFA Chartered Financial Analyst si fondator si actionar Financial View (foto), pentru Wall-Street.

O transformare importanta a suferit-o si capacitatea IMM-urilor de a strange noi resurse sau de a intra pe noi segmente de piata. „IMM-urile au nevoie din partea statului nu atat de sprijin financiar, cat au nevoie de sprijinirea mediului de afaceri. Statul ar trebui sa le sprijine mai mult pe partea de fiscalitate, iar fondurile de garantare pentru creditele IMM-urilor sa functioneze mai mult, mai bine, si mai eficient in aceasta perioada de criza”, sustine acesta.

De asemenea, o alta mutatie la nivelul mediului de afaceri consta in faptul ca investitorii abordeaza cu mult mai multa precautie orice deal sau investitie in noul context macroeconomic.

„Nu se mai fac la fel de multe investitii, iar multe dintre cele incepute se amana. Ceea ce acum un an nu intampina nicio problema in finantare, de exemplu, acum poate intampina mari probleme in atragerea de lichiditati”, a mai spus Cabat.

„Am observat ca managerii sunt mult mai realisti. Sunt multe de invatat din perioadele de criza, cum ar fi: situatii neintalnite pana acum de companiile relativ noi, care au cunoscut exclusiv perioade de crestere inca de la infiintare, nesiguranta pasilor urmatori in viata firmei. Apoi, lipsa lichiditatilor, care pana acum erau la indemana, deteriorarea unor relatii comerciale care pareau de neclintit. Sunt lectii noi, pe care managerii si le vor insusi, dar, in acelasi timp, reprezinta si pasi inainte pentru economie”, a declarat Ionut Maftei, senior consultant in cadrul Ensight Management Consulting pentru Wall-Street.

Sunt sectoare atractive in economia romaneasca

Sunt sectoare atractive in economia romaneascaTotusi, chiar si in acest context puternic afectat de criza, exista si sectoare inca atractive pentru investitorii.

„Situatia economiei romanesti permite investitii in numeroase sectoare, pentru ca ele practic nu exista sau sunt foarte putin dezvoltate, comparativ cu alte zone comerciale. De acum insa, investitiile trebuie gestionate mai atent, iar asteptarile trebuie sa fie mai realiste. Cat de mult aveau de lucru pana acum agentiile de colectare a creditului ? Aproape nimic. Iata ca de cateva luni ele au devenit unii din cei mai activi angajatori”, a mai declarat Ionut Maftei (foto).

El a mai spus ca in perioadele de criza apar afaceri care in anii de avant economic nu s-ar dezvolta.

Industrii cum este cea a advertisingului sau cea a productiei de ambalaje sunt in continuare atractive din punct de vedere investitional. In viziunea lui Cabat, in top trei al atractivitatii se afla industrii autohtone precum cea alimentara, a materialelor de constructii, cat si industria publicitara.

„ In opinia mea, industria materialelor de constructii este inca atractiva din punct de vedere investitional pentru ca desi piata imobiliara este blocata, nu intalnim aceeasi situatie si pe piata renovarilor”, a explicat Cabat pentru Wall-Street.

Ionut Maftei prefera domeniile cu o constanta solida pe termen lung, precum energie, utilitati, industrie alimentara. In acelasi timp, nu trebuie excluse nici domeniile insuficient dezvoltate in tara noastra, agricultura reprezentand o oportunitate reala, a mai explicat acesta

Ce alternative propun consultantii la finantarea clasica?

Ce alternative propun consultantii la finantarea clasica?In conditiile in care creditele s-au scumpit, singura metoda de finantare a unei afaceri sau investitii raman fondurile europene, cred specialistii.

Cabat considera ca, pentru o afacere de talie mica sau medie, este important sa fie accesate fie fonduri europene, fie sa se intre in legatura cu fondurile de investitii. „Desi conditiile de a intra in actionariat sunt mai dure decat pana acum, se acorda totusi finantari”, a completat acesta.

„Pentru start-up-uri sunt de obicei destui bani de la actionarii fondatori, insa pentru a dezvolta o afacere as sugera fondurile UE, programele guvernamentale sau emisiunile de obligatiuni. De asemenea, investitorii straini inca mai pot fi convinsi sa finanteze o afacere”, a adaugat la randul sau Laszlo Diosi, presedintele OTP Bank Romania (foto).

Liviu Voinea, director executiv GEA (Grupul de Economie Aplicata) crede insa ca nu exista in acest moment o alternativa la fel de viabila la finantarea clasica bancara, iar companiile care vor rezista pe piata in actualele conditii sunt cele care au un grad de indatoare scazut.

Cu toate acestea, specialistii sustin ca nu exista „cea mai eficienta metoda de finantare”, universal variabila, ci fiecare companii reprezinta un caz diferit, care trebuie studiat cu atentie, pentru gasirea retetei de finantare adecvata.