Ce sunt asigurarile unit-linked?

Ce sunt asigurarile unit-linked?Principiul de baza al asigurarilor de tip unit-linked se bazeaza pe ideea ca este mai profitabil pentru un client sa investeasca in produsele de acest gen, decat sa tina banii in banci. In acest fel, castigurile din politele cu prima unica sunt mai mari, avand si avantajul unei asigurari de viata.

Asigurarile unit-linked sunt produse de “asigurare de viata cu o componenta investitionala”. Un procent din prima platita de clientii asiguratorilor este destinata acoperirii riscului asigurat, restul de bani fiind investiti in unitati de fond (de aici si numele – unit-uri) pe bursa din tara sau pe pietele externe.

Principala caracteristica a produsului unit-linked este componenta participativa, in cadrul aceleiasi polite, a riscului si investitiei. Riscul investitional este integral controlat si asumat de catre contractant, in timp ce protectia este asistata si garantata de asigurator.

“Aceste planuri financiare permit investirea in programe cu portofolii diversificate prin intermediul unei strategii care sa asigure o crestere potentiala optima, pe termen mediu si lung, a sumelor initiale alocate de clienti. Clientul se poate implica activ in alcatuirea propriului portofoliu de investitii, care poate varia in functie de gradul de risc pe care este dispus sa si-l asume si de performantele pe care le asteapta”, a explicat, pentru Wall-Street, Cornelia Coman, CEO ING Asigurari de Viata (foto).

Un alt aspect important este ca produsele unit-linked imbina componenta de investitie cu protectia financiara, subliniaza Coman.

Caracteristicile investitionale ale produselor unit-linked

Caracteristicile investitionale ale produselor unit-linkedSpecialistii recomanda un orizont mare de timp pentru investitiile in produsele unit-linked, ca pentru orice alta asigurare de viata.

“Atat clientul, cat si compania se angajeaza intr-o relatie de comunicare pe termen lung, compania avand responsabilitatea de a indeplini angajamentele asumate contractual, clientul urmand sa plateasca o prima de asigurare pentru acestea. Acesta este principiul de baza pe care este construita asigurarea de viata chiar daca are beneficii garantate sau componenta investitionala”, a explicat Theodor Alexandrescu, director general AIG Life Asigurari Romania (foto).

Spre sfarsitul anului 2008, fluctuatiile de la bursa au influentat negativ vanzarea de asigurari de tip unit-linked, astfel ca in aceasta perioada, asigurarile cele mai cautate sunt cele cu beneficii garantate, a spus Alexandrescu.

“Termenul lung pe care se incheie o polita unit-linked inseamna ca beneficiile nu reactioneaza la evolutia de moment a pietei, ci beneficiile finale sunt raportate la intreaga perioada contractuala, fie 10, 20 de ani, poate chiar mai mult, in functie de decizia clientului. Cu cat este perioada mai lunga, cu atat creste probabilitatea ca valoarea acumulata in fondul respectiv sa fie mai mare. Chiar daca piata cunoaste fluctuatii, pe termen lung, valoarea unei polite unit-linked creste”, a explicat Alexandrescu, pentru Wall-Street.

De exemplu, durata minima recomandata de Ovidiu Racoveanu, sef serviciu Asigurari de Viata in cadrul Generali Asigurari unei investitii este de minim 15 ani, in cazul produselor cu componenta investitionala.

Asigurarile de viata cu componenta investitionala, se adreseaza persoanelor care si-au acoperit deja nevoile primare de protectie financiara, a mai spus Alexandrescu.

„In piata, acele companii care vor adauga protectie la asigurarile de viata vor avea cresteri de profit. Produsele unit-linked fara protectie pot avea ca varianta mai buna fondurile mutuale, in special daca ele se contracteaza pe termen mai scurt de 10 ani”, a detaliat directorul AIG.

Ce ofera jucatorii pe acest segment

Ce ofera jucatorii pe acest segmentAIG Life are pe piata un produs investitional (Renta Extra, Capital Invest, Junior Invest) care include intr-o anumita masura si o componenta de protectie financiara, tocmai pentru a justifica alegerea de a cumpara o astfel de asigurare in detrimentul cumpararii unor unitati la un fond mutual, a mai spus Alexandrescu.

In cazul unui produs unit-linked AIG Life, pe toata durata contractului, clientul are posibilitatea de a schimba fondul de investitii selectat initial, alegand din cele trei fonduri ale companiei pe cel care il avantajeaza in momentul respectiv.

“La aceasta data, produsele de asigurare cu componenta investitionala (unit-linked) detin o pondere redusa de 3% in portofoliul total al AIG Life. Fiind introduse mai tarziu si detinand o pondere atat de redusa, aceste produse nu au afectat din punct de vedere valoric portofoliul total al AIG Life”, a tinut sa sublinieze oficialul AIG.

Volumul total de prime brute subscrise pe primele trei trimestre din 2008 a ajuns la 220 milioane lei, inregistrand o crestere de 49% fata de aceeasi perioada a anului anterior.

In Romania AIG Life are aproximativ 750.000 clienti, impreuna cu AIG Fond de Pensii compania deserveste aproape 1 milion de clienti.

In acelasi timp, compania Generali a incheiat pana acum aproximativ 20.000 de contracte prin cele 3 fonduri cu componenta investitionala (Confident, Armonie si Activ), deschise in lei.

“Mecanismul politei unit-linked vandut de noi prevede ca prima esalonata platita de client in primii 2 ani se investeste in unitati initiale, iar in urmatorii ani alocarea fiind in unitati de acumulare. Suplimentar, clientul poate face plati care se aloca in unitati exceptionale. Din valoarea unitatilor initiale se deduc lunar componentele de costuri si de risc”, a detaliat Racoveanu despre produsele Generali.

Apoi, prin produsele unit-linked ale Generali, clientii pot beneficia de transferul primelor esalonate si/sau suplimentare viitoare in alt fond, transferul unei parti din fond intr-un alt fond, acoperirile de accidente si boala, precum si fondurile de investitii cu randamente peste media pietei (raportat la fonduri cu grad de risc similar).

Dupa primele noua luni din 2008, ponderea asigurarilor unit-linked in portofoliul companiei era de 3,4%. Astfel, in perioada ianuarie-septembrie 2008, Generali Asigurari a realizat un volum total de prime brute subscrise de 318,9 milioane lei, cu 13,5% mai mult fata de aceeasi perioada a anului anterior (281 milioane lei). Asigurarile de viata unit-linked au inregistrat o crestere de 242% (10,8 milioane lei) fata de ianuarie-septembrie 2007.

In ce priveste randamentele acestor produse de anul trecut, Racoveanu a mentionat ca, in functie de componenta fondurilor in lei, piata a asistat la cresteri de peste 10% la fondurile cu risc redus, precum si la scaderi de 50-60%, in linie cu cele inregistrate de Bursa de Valori Bucuresti (BVB).

Compania Generali are trei fonduri investitionale, iar randamentul inregistrat de acestea anul trecut este cuprins intre minus 58% si plus 8%, potrivit site-ului oficial al companiei. Cea mai buna evolutie au inregistrat-o titlurile fondului Confident, care au crescut in 2008 cu 8,76%, urmate de titlurile fondului Armonie cu minus 19,82% si apoi tilturile fondului Activ cu minus 58,21%.

La ING Asigurari de Viata din cele 9 programe de investitii, dintre care trei lansate chiar anul trecut (ING Mixt50, ING Mixt75 si ING Equity) doar doua au incheiat anul 2008 pe plus ( fondul in ron ING Bond - 6,3% si fondul in dolari ING Verde - plus 3,8%). Randamentele inregistrate de cele noua fonduri ale liderului de piata au fost cuprinse intre plus 6% si minus 54%.

„Conditiile de piata sunt in continua schimbare, iar managerii de fonduri sunt obligati sa se adapteze acestora. Anul trecut erau greu de prevazut tensiunile majore care se manifesta actualmente pe pietele financiare din intreaga lume si care se reflecta cu acuitate si pe piata romaneasca. De aceea, strategia noastra este sa ne mentinem flexibili pentru a putea raspunde volatilitatii pietei”, a spus CEO-ul ING Asigurari de Viata.

La 31 decembrie 2008 produsele cu componenta investitionala ocupau in totalul portofoliului 57%. Ponderea primelor anualizate unit-linked in totalul primelor aferente la finalul anului trecut era de 67%. ING Asigurari de viata are peste 200.000 clienti pe segmentul unit-linked si mai bine de 115.000 clienti de produse traditionale.

Pe piata romaneasca, produse de tip unit-linked mai sunt oferite si de Aviva Asigurari de Viata, Interamerican Romania, Allianz-Tiriac si KD Life

Cum va evolua piata romaneasca de unit-linked in 2009?

Cum va evolua piata romaneasca de unit-linked in 2009?Criza financiara mondiala ingreuneaza orice estimare cu privire la piata de asigurari unit-linked, care depinde de randamentele bursei, parerile specialistilor despre evolutia din acest an fiind impartite.

In opinia Corneliei Coman, anul 2009 va aduce o dezvoltare incetinita a pietei asigurarilor de viata, dependenta de evenimente externe.

„Chiar daca din cauza contextului actual va creste responsabilitatea oamenilor fata de viitorul lor, ceea ce dezvolta comportamentul de economisire, este posibil ca o parte importanta din consumatori sa amane procesul de cumparare in 2009. Ponderea produselor unit-linked ING vandute a inregistrat o scadere inca de la sfarsitul anului trecut si ne asteptam la un trend similar si in 2009, pana la 20%, fata de 35% in 2008”, a explicat Coman.

„Pentru agentii care s-au obisnuit sa vanda doar polite unit-linked va urma o perioada de scadere, pentru ca apetitul pentru aceste polite este din ce in ce mai mic”, a spus directorul AIG Life Romania , care crede ca perioadele de crestere ecoomica sunt cele benefice pentru produsele unit-linked.

Pe de alta parte, oficialul Generali estimeaza pentru acest an o crestere de 15-20% a segmentului unit-linked.

“Este o piata dinamica, care va ramane foarte interesanta pentru Generali si cu una dintre cele mai mari rate de crestere, in ciuda crizei financiare actuale”, a declarat Racoveanu.
De altfel, compania a anuntat de curand ca anul acesta va lansa si un fond in euro, urmand ca detaliile sa fie facute publice la data lansarii.