Cinci sfaturi pentru IMM-uri

Cinci sfaturi pentru IMM-uri1. Acceptati faptul ca suntem intr-o perioada de criza si ca aceasta va dura inca 2-3 ani.

“Chiar si dupa aceea, clientii dumneavostra isi vor pastra obiceiurile dobandite in timpul crizei. E bine, asadar, sa renuntam la gandirea de genul "sper ca lucrurile vor reveni la normal", intrucat este un scenariu care nu se va intampla. Cu cat acceptam mai repede aceasta stare, cu atat vom performa mai repede”, a declarat Calin Sarchiz (foto), managing partner in cadul Pegas (profil LinkedIn).

2. Este necesara monitorizarea atenta si la intervale scurte de timp a fluxului de numerar.

„Aceasta monitorizare este necesara pentru ca tot mai multe companii au dificultati generate in principal de lipsa lichiditatilor si in al doilea rand de reducerile de marja”, a explicat Viorel Cernea, senior consultant in cadrul Ensight Management Consulting (profil LinkedIn).

(Citeste si "IMM-urile, in criza: 10 solutii de salvare")

3. Inlocuieste planificarea strategica de tip clasic cu o abordare pe baza de scenarii adaptand modelul de business la cerintele clientilor.

„Lipsa predictibilitatii face inutil sau ineficient efortul de planificare strategica. Abordarea multiscenariala permite companiei o adaptare mai rapida la schimbarile rapide din piata. Acest efort trebuie dublat de alocarea de resurse suplimentare in implementarea rapida a schimbarilor conform scenariilor”, a adaugat Cernea.

El considera utila identificarea si aplicarea masurilor de reducere a costurilor.

Consultantul a mai spus ca eforturile trebuie concentrate pe termen scurt pe reducerile de costuri posibile, fara impact major asupra calitatii serviciilor livrate clientilor.

“Aflati care sunt cerintele actuale ale clientilor. In cazul in care considerati ca le cunoasteti deja, e necesar sa fie confirmate si reconfirmate. Cerintele clientilor se schimba major in situatii de criza si ar fi o greseala sa presupunem ca nu s-au schimbat”, a adaugat Sarchiz.

4. Evalueaza atent si continuu piata pentru identificarea si valorificarea oportunitatilor.

„Analiza competitiei este foarte importanta, pentru ca piata poate permite reasezari in ierarhia jucatorilor. Ieftinirea activelor poate marca un bun moment pentru investitii”, potrivit lui Cernea.

5. Evita, in masura posibilitatilor, concedierea angajatilor.

“Orice concediere in aceasta perioada (chiar daca pare rationala din perspectiva financiara) va slabi atasamentul angajatilor ramasi fata de companie si fata de obiectivele acesteia. Sentimentul de apartenenta si loialitate se castiga greu si se recastiga si mai greu. Nu uita ca afacerea trebuie sa existe si dupa perioada de criza”, sfatuieste Cernea managerii IMM-urilor.

El a recomandat alte solutii la cea a concedierilor, cum ar fi reducerea programului de lucru sau renegocierea salariilor.

„Orice criza are un sfarsit. Trebuie deci sa acceptam un anume nivel mai redus al activitatii, care sa ne permita sa pastram resursele umane ce vor fi necesare la reluarea activitatii in forta si sa nu reducem prea mult bugetele pentru formarea si dezvoltarea profesionala a angajatilor, pentru cercetare si comunicare / marketing”, a explicat la randul sau Jean-Pierre Vigroux, managing partner in cadrul companiei de consultanta Mazars Romania.

(Citeste si "Cum se face o disponibilizare: Pasii unei concedieri")


Efectele crizei. Unde vad consultantii solutii?

Efectele crizei. Unde vad consultantii solutii?O scadere generalizata a cererii, generata de un orizont de asteptare prea putin optimist pare sa fie principala problema a companiilor semnalata de consultant, care a mentionat totodata ca iesirea de sub efectele negative ale crizei se va face numai printr-un management deschis catre inovatie.

“Iesirea din spirala descendenta se poate face fie cu ajutorul masurilor guvernamentale, fie prin influenta pozitiva a factorilor externi (cresterea investitiilor straine, a cererii externe sau a resurselor externe de finantare). Intrucat din ambele directii vestile nu sunt tocmai incurajatoare, ramane ca fiecare antrepenor sa gestioneze exclusiv pe cont propriu iesirea din criza”, a mai declarat Cernea.

El a mai spus ca acest lucru se poate traduce prin masuri specifice de „pilotaj” in conditii de “turbulenta” economica: reduceri de costuri, cash management eficient, restrangerea afacerii, sau chiar prin reinventarea business-ului. „Este nevoie de o deschidere totala a managementului in ceea ce priveste adoptarea si implementarea solutiilor posibile”, a tinut sa mentioneze oficialul Ensight.

„Negocierile asupra pretului vor deveni din ce in ce mai dure, la fel si negocierile privind intarzierile la plata. In industrie, orice companie este in acelasi timp client si furnizor. Provocarea unei companii este de a recastiga in calitate de client ceea ce a pierdut in calitate de furnizor. In sectorul de servicii, increderea in propria forta de munca trebuie sa constituie o prioritate, care reiese din statutul de corporate citizen”, a detaliat Jean-Pierre Vigroux (foto).

(Citeste si "Masuri fundamentale pe timp de criza")

Totusi, imprumutul de la Fondul Monetar International (FMI) a contribuit la evitarea unei caderi libere a economiei in acest an. In lipsa acestuia, sunt de parere consultantii finantarea deficitului bugetar nu ar fi fost posibila fara masuri radicale de ajustare a fiscalitatii, care ar fi impins si mai mult companiile mici si mijlocii spre faliment.

In plus, spune Cernea, acordul a permis restabilirea, chiar si partiala, a increderii investitorilor straini in economia romaneasca, cu efecte asteptate in ceea ce priveste stoparea iesirilor de capital si inversarea trendului ultimelor luni, de repatriere a capitalurilor straine.

„Pe termen mediu si lung insa, de felul in care sunt folositi acesti bani in aceasta perioada, depinde evolutia economiei romanesti peste 3-5 ani. In situatia in care aceste resurse nu se vor reflecta in mod inteligent in investitii care sa produca valoare adaugata ridicata, serviciul datoriei externe peste 5-6 ani va afecta negativ, poate intr-o masura si mai mare, mediul de afaceri romanesc, prin impunerea unui nivel de fiscalitate mult mai ridicat”, a detaliat Cernea.

In concluzie, cred consultantii, va trebui sa crestem suficient de mult incat sa nu ne afecteze returnarea acestui imprumut. „Dintr-o alta perspectiva, se poate afirma ca impactul crizei a fost doar amanat, printr-un pariu pe care Guvernul l-a facut cu economia romaneasca. Pierderea acestui pariu va insemna de fapt ca recesiunea va fi urmata nu de reviriment, ci de depresiune economica”, a mai spus consultantul Ensight.

Vigroux vede doar un ajutor indirect acordat IMM-urilor privind prin prisma imprumutului de la FMI, care are drept scop sustinerea economiei romanesti in ansamblu.

In ceea ce priveste finantarile acordate IMM-urilor de catre banci, oficialul Mazars a explicat ca nu trebuie uitat ca bancile se afla intr-o piata unde resursele sunt scumpe.

„Este suficient sa ne uitam la dobanzile oferite depunatorilor – sau ca aceste resurse devin si mai costisitoare datorita rezervelor obligatorii sau solvabilitatii celor imprumutati. Contrar a ceea ce se sustine, nu avem o lipsa de lichiditati, ci o lipsa de proiecte suficient de bune pentru a suporta finantari de 8% in euro sau de 16% in lei. In acest moment se impune cautarea de finantari din fonduri proprii, cu scopul de a spori credibilitatea unei cereri de sprijin financiar din partea unei banci”, a mai explicat managing partener-ul Mazars Romania.

Vigroux a spus ca aceasta situatie va mai dura cateva luni.

(Citeste si "Guvernul pluseaza la ajutoarele de stat pentru IMM-uri")


Cinci sfaturi pentru a nu rata nicio oportunitate

Cinci sfaturi pentru a nu rata nicio oportunitate„Criza poate inseamna un prilej de reasezari, de promovare a competentei si de recompensare a muncii dedicate. Un numar foarte mare de companii mici se vor inchide, lasand loc unor noi initiative de afaceri pentru intreprinzatori mai bine pregatiti, mai creativi sau pur si simplu mai talentati”, a detaliat Viorel Cernea (foto).

Se incheie poate un ciclu initiat in primii ani ai decadei ’90, spune consultantul Ensight, caracterizat prin validarea cvasigenerala, de catre o piata in formare, a oricarei afaceri. „Noua realitate economica devine insa mai complexa si mai competitiva. De aceea, cred ca intreprinzatorii fara viziune strategica vor fi inlocuiti de o noua generatie, despre care speram ca va fi mai educata, mai etica, si cel putin la fel de dinamica”, crede Cernea.

Vigroux insa crede ca aceasta criza este o oportunitate doar in sensul dictonului “ceea ce nu te doboara te face mai puternic”.

„Sa spunem ca aceasta criza reprezinta o oportunitate pentru companiile romanesti daca isi vor corecta modul de gestioanre a afacerii, daca se va renunta la ideea de profit pe termen scurt in favoarea strategiilor reale de dezvoltare pe termen lung si daca se va evidentia un comportament mai responsabil prin respectarea regulilor etice si pastrand o atitudine solidara”, a subliniat oficialul Mazars.

1. Fii la curent cu toate informatiile economice la care ai acces, dar judeca singur. Nimic nu poate inlocui propria judecata si bunul simt.

2. Nu te indatora mai mult in aceasta perioada (si in orice caz evita imprumutul pentru consum).

3. Orice decizie de investitie trebuie cantarita din perspectiva costului de oportunitate (ce iti ofera suplimentar ca beneficiu acea investitie, fata de beneficiul la care renunti prin realizarea acelei investitii).

4. Nu intra in panica. Si pierderile fac parte din joc. Incearca insa sa fii parte din solutie, nu din problema.

5. Trebuie sa te concentrezi pe economii. Mai bine economiseste, dacat sa cumperi obiecte a caror valoare nu e justificata de utilitate.

("Gabriel Sincu, Mazars: Investitiile trebuie incurajate prin Codul Fiscal")