1 / 3

Cinci sfaturi pentru IMM-uri

1. Acceptati faptul ca suntem intr-o perioada de criza si ca aceasta va dura inca 2-3 ani.

“Chiar si dupa aceea, clientii dumneavostra isi vor pastra obiceiurile dobandite in timpul crizei. E bine, asadar, sa renuntam la gandirea de genul "sper ca lucrurile vor reveni la normal", intrucat este un scenariu care nu se va intampla. Cu cat acceptam mai repede aceasta stare, cu atat vom performa mai repede”, a declarat Calin Sarchiz (foto), managing partner in cadul Pegas (profil LinkedIn).

2. Este necesara monitorizarea atenta si la intervale scurte de timp a fluxului de numerar.

„Aceasta monitorizare este necesara pentru ca tot mai multe companii au dificultati generate in principal de lipsa lichiditatilor si in al doilea rand de reducerile de marja”, a explicat Viorel Cernea, senior consultant in cadrul Ensight Management Consulting (profil LinkedIn).

(Citeste si "IMM-urile, in criza: 10 solutii de salvare")

3. Inlocuieste planificarea strategica de tip clasic cu o abordare pe baza de scenarii adaptand modelul de business la cerintele clientilor.

„Lipsa predictibilitatii face inutil sau ineficient efortul de planificare strategica. Abordarea multiscenariala permite companiei o adaptare mai rapida la schimbarile rapide din piata. Acest efort trebuie dublat de alocarea de resurse suplimentare in implementarea rapida a schimbarilor conform scenariilor”, a adaugat Cernea.

El considera utila identificarea si aplicarea masurilor de reducere a costurilor.

Consultantul a mai spus ca eforturile trebuie concentrate pe termen scurt pe reducerile de costuri posibile, fara impact major asupra calitatii serviciilor livrate clientilor.

“Aflati care sunt cerintele actuale ale clientilor. In cazul in care considerati ca le cunoasteti deja, e necesar sa fie confirmate si reconfirmate. Cerintele clientilor se schimba major in situatii de criza si ar fi o greseala sa presupunem ca nu s-au schimbat”, a adaugat Sarchiz.

4. Evalueaza atent si continuu piata pentru identificarea si valorificarea oportunitatilor.

„Analiza competitiei este foarte importanta, pentru ca piata poate permite reasezari in ierarhia jucatorilor. Ieftinirea activelor poate marca un bun moment pentru investitii”, potrivit lui Cernea.

5. Evita, in masura posibilitatilor, concedierea angajatilor.

“Orice concediere in aceasta perioada (chiar daca pare rationala din perspectiva financiara) va slabi atasamentul angajatilor ramasi fata de companie si fata de obiectivele acesteia. Sentimentul de apartenenta si loialitate se castiga greu si se recastiga si mai greu. Nu uita ca afacerea trebuie sa existe si dupa perioada de criza”, sfatuieste Cernea managerii IMM-urilor.

El a recomandat alte solutii la cea a concedierilor, cum ar fi reducerea programului de lucru sau renegocierea salariilor.

„Orice criza are un sfarsit. Trebuie deci sa acceptam un anume nivel mai redus al activitatii, care sa ne permita sa pastram resursele umane ce vor fi necesare la reluarea activitatii in forta si sa nu reducem prea mult bugetele pentru formarea si dezvoltarea profesionala a angajatilor, pentru cercetare si comunicare / marketing”, a explicat la randul sau Jean-Pierre Vigroux, managing partner in cadrul companiei de consultanta Mazars Romania.

(Citeste si "Cum se face o disponibilizare: Pasii unei concedieri")



Trei consultanti de business: Sfaturi pentru depasirea eficienta si rapida a crizei



Articole recomandate